Перегляд за Автор "Иванченко, Андреянна Алексеевна"
Зараз показуємо 1 - 20 з 72
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Advantages of creative life-orientation in psychosomatic and bioenergy aspects [Преимущества жизнесозидающей креативности в психосоматическом и биоэнергетическом аспекте] (in Russian)(Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2015) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна Олексіївна; Ivanchenko, AndreyannaThis article reveals the positive creative life-orientation impact (abbreviated as creative l-o) on the person’s somatic physiology and psycho energy. The creativity is considered as a vital self-organizing dynamic orientation. It is shown that a spiritual development and a linguistic-block removing catalyze the creative disclosure, all of that in totality leads to the life optimism and the psycho-somatic normalization. The positive self-appraisal, the faculty for appropriate identification in the society, the successful life self-organization and the energetically balanced organism state (like an index of the health exponent) have been locked in. A dual nature of the creative l-o has been disclosed: initially it appears as a condition of the vital strategy formation, spiritual development, health stabilization and construction of the positive algorithm existence; at a later stage, it appears as a result, i.e., a person takes it as the main future life perspective when the projection to strengthening the spirituality stimulates the creative l-o at that, and vice versa, the manifestation of creative l-o extends the spirituality range; furthermore, various ancient Oriental (self-)renewal arts may substantially improve the psychosomatic status. It has been justified that the aura of all biological creatures represents both a protective capsule from any external damage and a mechanism of their energy exchange with the environment. It is shown that the ancient Oriental arts of the psycho physiological health renewal (including the Reiki system) are the complementary ways, which positively affect the human body and person’s existence. For the first time, the scientific grounds of the Reiki doctrine and system, of the application techniques and the psycho philosophical basis of the Reiki system were given (as to the positive impact of this system on the regenerative body processes). В данной статье выявлено позитивное воздействие креативности на сомофизиологию и психоэнергетику человека. Креативность рассмотрена как жизнесозидающая динамическая направленность. Доказано, что уровень духовного развития и снятие лингво-блока катализируют креативное раскрытие, что в совокупности приводит к жизненному оптимизму и психо-сомонормализации. успешной жизне-самоорганизации в целом. Были зафиксированы: позитивная самооценка, способность адекватно идентифицироваться в социуме, успешная жизненная самоорганизация и энерго-сбалансированность организма (как показатель состояния здоровья). Раскрыт дуалистический характер креативности: на начальном этапе она фигурирует в качестве условия в процессе развития духовности, формирования жизненной проекции, стабилизации здоровья и построения позитивного алгоритма экзистенции; на последующем этапе она выступает как результат – человек принимает ее как основную дальнейшую перспективу в жизни, причем, проекция на усиление духовности стимулирует развитие креативности, и наоборот, проявление креативности расширяет диапазон духовности, а древневосточные искусства (само)восстановления организма укрепляют психосоматическое состояние. Обосновано положение, что биополе всех биологических существ является как защитной капсулой от внешнего повреждения, так и механизмом энергообмена с окружающей средой. Показано, что древневосточные искусства восстановления психофизиологического здоровья, включая систему Рэйки, являются вспомогательными способами, позитивно влияющими на организм и экзистенцию человека. Впервые было дано научное обоснование учению и системе Рэйки, технике его применения и определена психолого-философская база системы Рэйки (с точки зрения позитивного влияния этой системы на восстановительные процессы в организме).Документ Anti-stress and organizing role of the creative life-orientation phenomenon [Антистрессовая и организующая роль феномена жизнесозидающей креативности личности] (in Russian)(Харків : НУЦЗУ, 2017) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаCreative life-orientation is stated as a personal phenomenon, an intrinsic dynamic orientation in the human existence and an initial stage in the hierarchy of extra-ordinary mental phenomena. Empirically revealed its anti-stress, anti-crisis and organizing role. It is shown that applying the author’s innovative program/technology for the creative life-orientation activating in the framework of linguistic-educational «Self-organizing Psychological System» (on the example of a teaching dyad teacher-students while mastering the Italian language and culture of Italy), firstly, activates the process of creative self-disclosure of students, which leads to adequate identification in the society, life-satisfaction and optimism, successful life self-organization, psycho-somatic-energetic balance of the organism and health normalization; and secondly, the creative life-orientation allows a person to abstract from crisis-stressful situations/facts, to seek the opportunities for the humanistically filled self-fulfillment, to focus on the positive, favorable aspects of the life and to dive into the positive life niche (which is especially valuable in the modern stressful social conditions). Besides, the results of the positive impact of the ancient East Asian psycho-philosophical recreational health improving arts/techniques/practices (including also the Reiki system) on the energy-physiological balance of the organism and the normalization of the psychosomatics (which are effective anti-crisis supplementary additional aids) are once again confirmed. Жизнесозидающая креативность констатируется как личностный феномен, внутренняя динамическая направленность в экзистенции человека и начальная стадия в иерархии экстра-ординарных психических явлений. Эмпирически выявлена ее антистрессовая, противокризисная и организующая роль. Показано, что применение авторской инновационной программы/технологии по ее активизации в рамках лингвообучающей «Cамоорганизующейся Психологической Системы» (на примере учебной диады преподаватель-студенты при усвоении итальянского языка и культуры Италии), во-первых, активирует процесс креативного самораскрытия студентов, которое приводит к адекватной идентификации в социуме, жизнеудовлетворению и оптимизму, успешной жизненной самоорганизации, психо-сомо-энергитической сбалансированности организма и нормализации здоровья; а во-вторых, жизнесозидающая креативность позволяет абстрагироваться от кризисно-стрессовых ситуаций/фактов, искать возможности для гуманистически наполненной самореализации, акцентироваться на положительных, благоприятных сторонах жизни и погружаться в нишу жизненного позитива (что особо ценно в современных стрессовых социальных условиях). Кроме того, еще раз подтверждены результаты позитивного воздействия древних восточноазиатских психолого-философских рекреационно-оздоровительных искусств/техник/практик (включая также и систему Рэйки) на энергофизиологическую сбалансированность организма и нормализацию психосоматики (которые выступают эффективными противокризисными дополнительными вспомогательными средствами).Документ Attraction as a synergistic factor in interpersonal relationships and its psycho-bioenergetic significance [Аттракция как синергизуючий фактор в межличностных взаимоотношениях и ее психо-биоэнергетическое значение] (in Russian)(Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2010) Іванченко, Андреянна Олексіївна; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, AndreyannaThe paper is devoted to the study of attraction’s positive influence like a circulating beneficial psycho-bioenergetic stream for the establishment of creative interpersonal interrelations. It has been determined that the attraction activation is caused by the available person’s inclinations to the spiritual development and his tendency to the self-growth. The direct proportional dependence of the creativity development on the intensity of attractive interpersonal manifestations has been revealed. Стаття присвячена вивченню позитивного впливу атракції як циркулюючого благодатного психо-біоенергетичного потоку на встановлення креативних міжособистісних взаємин. Установлено, що включення атракції обумовлюють наявні у людини задатки духовного розвитку та його тенденція до саморосту. Виявлена прямопропорційна залежність розвитку креативності від інтенсивності атрактивних міжособистісних проявів.Документ Author’s program of linguistic and cultural synergistic teaching_Авторская лингво-культурологическая синергизирующая программа обучения_(in Russian)(Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаIn this paper an expediency of the linguistic and cultural developmental educational program is justified. The psychological synergetizating factors that condition a disclosure of emotional and incentive reserves in a course of students’ self-realization are shown and analyzed. In this paper an expediency of the linguistic and cultural developmental educational program is justified. The psychological synergetizating factors that condition a disclosure of emotional and incentive reserves in a course of students’ self-realization are shown and analyzed. В статье описана и показана целесообразность применения лингво-культурологической развивающей программы в рамках вузовского обучения. Выявлены и проанализированы синергезирующие факторы, обусловливающие раскрытие эмоционально-побудительных резервов при самореализации студентов.Документ Cognitive-informative aspirations and creativity as a creative dynamic personality’s orientation [Познавательные устремления и креативность как созидающая динамическая направленность личности] (in Russian)(К.: Видавництво «Фенікс», 2012) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаIn this paper the thesis of the creativity like a dynamic, life-correcting and health-maintaining intrinsic personality orientation is founded. It’s experimentally shown that in a linguistic teaching area the student knowledge aspirations (being an emotional constituent in their motivation) is a basic prerequisite for the creativity manifestation and the posterior successful life self-organization. The positive self-appraisal, the faculty for appropriate identification in the society and the energetically balanced organism state (like an index of the health exponent) have been locked in. В статье обосновывается положение о креативности как созидающей, динамической, жизне-корректирующей и здоровье-сохраняющей внутренней направленности личности. Экспериментально показано, что в лингвообучении познавательные устремления студентов (как эмоциональная составляющая их мотивации) являются базовой предпосылкой для проявления креативности и последующей успешной жизне-самоорганизации в целом. Были зафиксированы позитивная самооценка, способность адекватно идентифицироваться в социуме и энерго-сбалансированность организма (как показатель состояния здоровья).Документ Concept of creativity in the structure of personality’s life self-organization [Концепция креативности в структуре жизненной самоорганизации личности] (in Russian)(Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2012) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна Олексіївна; Ivanchenko, AndreyannaIn this paper the thesis of the creativity as a rod component in the structure of the life self-organization has been founded. For the first time the personality’s creativity like a creative dynamic intrinsic orientation has been analyzed. It has been ascertained that such a creativity brings a person to obtain an improved quality of the life that includes an emotional-energetic and psycho-physiological increase of the organism parameters which indicates health-maintaining characteristics of organism functioning. A theoretical conceptual model and аn operational mechanism of the creativity have been elaborated. It has been shown that the beginning to be a student is a unique period for a creativity initiation as a life confirmatory strategy and a spiritual-value guiding line. В статье обосновано положение, что в структуре жизне-самоорганизации личности креативность является стержневым компонентом. Впервые креативность личности проанализирована как созидающая динамическая внутренняя направленность, приводящая человека к приобретению улучшенного качества жизни, которое включает повышение всех эмоцио-энергетизирующих и психо-физиологических параметров как здоровье-сохраняющих показателей функционирования организма. Разработаны обобщающая теоретико-концептуальная модель и операционный механизм креативности. Показано, что начало студенчества – уникальный период для инициации креативности в качестве жизнеутверждающей стратегии и духовно-ценностного ориентира.Документ Conceptual model of synergization of psychological system in the learning environment [Концептуальная модель синергизации психологической системы в обучающей среде] (in Russian)(Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаIn this paper a psychological nature of synergetization is analyzed. Its conceptual components are determined. A model of synergization process is created in the framework of educating psychological nonlinear self-actualizating subsystem. A dependence of existence or absence of the synergetization on a guidance style of a psychological system is shown. В статье проанализирована психологическая природа синергизации, определены её концептуальные составляющие и построена модель процесса синергизации в рамках обучающей психологической нелинейной самоорганизующейся подсистемы. Выявлена зависимость наличия или отсутствия синергизации от стиля руководства психологической подсистемой. Ключевые слова: синергетика, синергизация, психологическая система, самоактуализация.Документ Conceptual scheme of category Subjunctive in Italian language and its psychological-pedagogical aspect [Концептуальная схема категории сослагательности в итальянском языке и её психолого-педагогический аспект] (in Russian)(Харьков : ХНУ, 2006) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаДанная статья посвящена рассмотрению разработанной нами инновационной схемы предъявления категории итальянского Сongiuntivo (сослагательного наклонения) в процессе преподавания студентам итальянского языка. Показаны её преимущества с психологической точки зрения и педагогическая валидность её использования на ранних этапах обучения итальянскому. Они заключались в следующем: снижение внутренней напряженности у студентов, раскрепощение их внутренних резервов и подключение биоэнергетического потенциала, повышение мотивации и улучшение усвоения. Выявлена продуктивность методики интенсивного ввода итальянской грамматики, построенной на базе предложенного нами нового Синергетического Культурологично-Экзистенциального Системного (СКЭС) подхода, универсального для процесса преподавания/усвоения любой лингво-культурологической реалии. This paper is devoted to the examination of the developed by us innovative scheme that presents a category of Italian subjunctive mood (Congiuntivo) during the Italian language teaching. The advantages of this scheme from the psychological point of view and its pedagogical validity at the early steps of Italian language teaching were shown. These advantages are as follows: it is the reducing of interior students’ tension, the liberation of their intrinsic reserves and the bioenergetics’ potential linking, as well as the motivation increasing and the learning improving. The methodic productivity of the intensive introducing of Italian grammar is based on the proposed by us new Synergic Cultural Existential System approach, which is universal one for the teaching/learning process of any lingvo-culturalogical reality.Документ Creative life-orientation as a personal phenomenon (monograph) [Жизнесозидающая креативность как личностный феномен (монография)] (in Russian)(Saarbrucken, Germany: LAP LAMBERT Academic Publishing, 2017) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаIn this study, in order to distinguish between the concepts of “creativity” and "internal life-creating direction", a new concept of “creative life-orientation” (CLO) is introduced, to which is given its own psychological essence and interpretation. Thus, each phenomenon (“creativity” and “CLO”) gets its own interpretation and scientific justification, reflects its own psychological essence, determines its own psychic substance, has a personal concept and mechanism, and thus it is possible to avoid their equivalency. It is shown that CLO shows its humanistic essence and sanogenic qualities only on the basis of spirituality, which a priori includes intrapersonal and interpersonal aspects (Harmony-Love and Dialogue-Consensus): only in this case, CLO is a life-creating internal recreational orientation. Otherwise, the life orientation of the personality mutates (transforming into a form of primitive self-assertion under the pressure of narrow-personality priorities and ambitions), which leads to the emergence of the “anti-creativity” syndrome. An interdisciplinary system-humanistic approach to the study of CLO has been developed, which allowed to reveal its psychological mechanism (on the basis of the concept developed by the author and the conceptual model of CLO). It is shown that motives and emotions are connected in a single complex. Synergo-empathic substance produces an attractive-empathic force, which contributes to the unity of intentions, emotions and aims. Simultaneously, the work of various subsystems of the body is synchronized, psycho-physiological self-regulation takes place, and spirituality is enriched. Attraction-empathy factor activates the motivational-incentive block of CLO, which stimulates cognitive-motor activity and ensures the achievement of common goals. A functional and operational model of CLO has been created, on the basis of which it has been established that: a) both spirituality and CLO are not only a prerequisite for the process of person's self-stabilization / self-actualization, but also a goal which he achieves; b) spirituality and CLO are manifested, then acting in a synergistic unity: firstly, they mutually stimulate each another, and secondly, they represent a single comprehensive indicator of health promotion; c) CLO has a dualistic character: at the initial stage it appears as a condition for the development of spirituality, creating a life plan, stabilizing health and building a positive existence algorithm, and at the next stage it acts as a result (a person accepts it as the main further mode in life). It is established that personality evolution and CLO are interdependent (if necessary, a person’s internal reserves can be strengthened using ancient Oriental self-healing techniques, the purpose of which is to replenish the energy reserve and normalize psychosomatics for further spiritual and intellectual development). The repetition of this cycle stabilizes CLO: the process of its opening becomes a permanent determinate one and spontaneously manifests itself in other areas of vital activity. A new concept – namely, “self-organizing psychological system”, which characterizes a social group in the interaction of subjects of the educational and professional sphere – has been introduced. The following is empirically stated: 1) an increase in the index of psychosomatic health is reflected in the general mode of existence, that indicates the ordering of various areas of the mental - emotional, motivational, behavioral and cognitive; 2) the process of creative self-disclosure a priori has stress-preventive and health-preserving effects, which is an important recreational factor: in a person who is in a creative state, the cognitive, motor, motivational-volitional and psycho-physiological spheres of activity are synchronized, emotional-perceptual protection from negative stimuli is created, the ability to emotionally-heuristic self-stimulation and rational self-regulation arises; 3) since CLO is composed of the spiritual, genetic and intellectual resources of the individual, so CLO figures as the organizer of cognitive-emotional experience and effective self-realization. An innovative technology of linguistic education has been developed. The student period is characterized as an important point for self-determination and formation of a life position, which was empirically confirmed.Документ Creative Life-Orientation in a Paradigm of Personality’s Health and Positive Existence(2013) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаIn the present work the conception of personal creative life-orientation is presented. Within the limits of the given conception, it is proved that creative life-orientation, firstly, results in improved quality of life expressed by positive figures in health-keeping parameters and, secondly, it has a dualistic nature which reveals it both as a condition and as a result of the construction of an existential algorithm. The new terminological Russian-English pair “creative life-orientation = креативность” is used to appropriately differentiate terms that would otherwise share the same denotation in Russian: “творчество” and “креативность”. In the field context of language traning, it is shown that the deployment of creative life-orientation is accompanied by its positive influence on the psycho- soma-physiological wellbeing and on the efficiency of a person’s life capability.Документ Creative life-orientation in linguistic education and person’s spiritual health [Жизнесозидающая креативность в лингвообразовании и духовное здоровье личности] (in Russian)(Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2013) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаThe realities of modern life force us to rethink the existing system of views on society and man, whose creative meaning in life is inextricably linked with its spiritual and moral foundations. But in the socioeconomic reality of being, the movement of technocratic progress, unfortunately, goes hand in hand with increasing stressogenicity. It is possible to resist it effectively by connecting the deep natural reserves of a person with the goal of a more complete, maximally productive combination of his physical, mental and spiritual principles. Реалии современной жизни заставляют переосмыслить существующую систему взглядов на социум и человека, созидающий смысл жизни которого неразрывно связан с его духовно-нравственными основами. Но в социоэкономической реальности бытия движение технократического прогресса, к прискорбию, идёт рука об руку с нарастающей стрессогенностью. Эффективно противостоять ей позволяет подключение глубинных природных резервов человека с целью более полноценного, максимально продуктивного объединения его физических, психических и духовных начал.Документ Creative life-orientation of the personality: monograph (Massimo Medoro: in Chapter 3) [Андреянна Иванченко. Жизнесозидающая креативность личности: монография (Массимо Мэдоро (в Главе 3)] (in Russian)(Харьков: Издательство «Форт», 2014) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаIn this book, the phenomenon of creativity is first considered as a dynamic «creative life-orientation» and substantiates the position that a creative lifestyle is not only a strategic life motto, but also a way to stay in a good psychosomatic state. The positive effect of «creative life-orientation» on the psycho-energetics and somo-physiological state of human health has been established, in which the Reiki system (as one of the ancient Eastern arts of self-healing, self-restoring, and self-regenerating of psycho-physiological functions) acts as an additional auxiliary health-stabilizing way and means that effectively affects the human body and existence. The doctrine and techniques of applying the Reiki system for the first time receive scientific justification. The psychological and philosophical base of the study were determined, theoretical and empirical results were summarized, brief historical, philosophical and cultural information from the life of a number of East Asian states was given, some facts about the originality, uniqueness, life priorities and original native traditions of the peoples of these countries were given. The Reiki system, disclosed in terms of its positive effect on the recovery processes in the body, is described in chapter 3 in collaboration with the Italian operator-allist, psychologist Massimo Medoro. The monograph is intended for researchers, teachers and students, as well as for everyone who is interested in the psychology of personality formation, issues of spirituality, life creativity, self-actualization, psycho-somatic-physiology of health, person's psycho-energy reserves, relationship between the disclosure of his spiritual and creative potential and quality of life. В данной книге феномен креативности впервые рассматривается как жизнесозидающая динамическая направленность и обосновывается положение о том, что креативный образ жизни – это не только стратегический жизненный девиз, но и способ пребывания в хорошем психосоматическом состоянии. Установлено позитивное воздействие креативности на психоэнергетику и сомофизиологическое состояние здоровья человека, при котором система Рэйки (как один из древневосточных искусств восстановления и самовосстановления психофизиологических функций) выступает в роли дополнительного вспомогательного здоровье-стабилизирующего средства, действенно влияющего на организм и экзистенцию человека. Учение и техника применения системы Рэйки впервые получают научное обоснование. Определена психолого-философская база исследования, обобщены теоретико-эмпирические результаты, даны краткие историко-философские и культурологические сведения из жизни ряда восточноазиатских государств, приведены некоторые факты о самобытности, жизненных приоритетах и исконных традициях народов этих стран. Система Рэйки, раскрытая в ракурсе ее позитивного влияния на восстановительные процессы в организме, описана в соавторстве с итальянским оператором-оллистом, психологом Массимо Мэдоро, в главе 3.Документ Creative life-orientation, creativity and giftedness in hierarchy and comparison [Креативность, творчество и одаренность в иерархии и сравнении] (in Russian)(Миколаїв: МДУ ім. В.О. Сухомлинського, 2011) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаIn this paper for the first time we propose to distinguish the conceptual and terminological definitions of creativity, creation and giftedness phenomena. Creativity is considered as a dynamic process of coming-to-be and maintenance of much-enveloping salutary individual state. The positive-genetic influence of creative life-orientation on the psycho-somatic-physiological state of health and general individual life-organization are shown. В статье впервые предлагается разграничить понятийно-терминологические определения феноменов «креативность», «творчество» и «одаренность». Креативность рассматривается как динамический процесс становления и поддержания многообъемлющего благотворного личностного состояния. Показано позитивогенное влияние креативности на психо-сомофизиологическое самочувствие и общую жизнеорганизацию личности.Документ Creativity and health in personality’s being [Креативность и здоровье в экзистенции личности] (in Russian)(Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2013) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаThe current social situation, the development of science and the spiritual-value orientations of public opinion are in many respects similar to the scientific and social trends at the end of the second half of the 20th century, in which the orientation towards a person with creative potential, developed cognitive activity and a formed focus on self-realization became socially demanded. Современная социальная ситуация, развитие науки и духовно-ценностных ориентаций общественного мнения во многом аналогичны научной и общественной тенденции конца второй половины XX века, при которой социально востребованной становилась ориентация на личность, имеющую творческий потенциал, развитую познавательную активность и сформированную нацеленность на самореализацию.Документ Creativity and spirituality as an inextricable tandem in the process of Italian language mastering [Креативность и духовность как неразрывный тандем в процессе усвоения итальянского языка] (in Russian)(Bogotá (Colombia) : Universidad Nacional de Colombia, 2015) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаВ данной статье креативность рассмотрена как динамически нарастающая жизнесозидающая направленность человека. Обоснована взаимосвязь духовности с креативностью. Доказано их совокупное влияние на усовершенствование процесса лингвообучения, что в совокупности активирует природный инстинкт успеха, параллельно улучшая психо-сомофизиологическое самочувствие и эффективность жизнедеятельности личности. Раскрыта структура саморазвивающейся психологической обучающей системы, развитие которой всецело зависит от типологических качеств и интеллектуально-поведенческих способностей руководителя. Подтверждена эффективность применения научно- методического подхода (как единого для изучения любого иностранного языка) и интенсивной лингвопрограммы, которые были разработаны автором: они основаны на схематизации и лаконичности учебного материала, познавательной вовлеченности и мотивации, реализации личных желаний и устремлений, позитивном эффекте удивления-неожиданности, прочном долговременном лингвостереотипе, самопроизвольной активации лингвоинтуиции, быстрой выработке навыка понимания иностранной речи и говорения на изучаемом иностранном языке.Документ Creativity as a scientific problem in the research of foreign psychologists [Креативность как научная проблема в исследованиях зарубежных психологов] (in Russian)(Харьков : ХНУ итм. В.Н. Каразина, 2011) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаВ данной статье дается теоретический обзор и анализ результатов зарубежных исследований creativity. Установлено, что изучение феномена creativity в зарубежной психологии проводится в русле исследований творчества в отечественной психологии. Показано различие в категориально-понятийном содержании феноменов креативности и творчества. Предложен иной перевод термина «креативность» на английский язык, адекватный отражаемому им психическому явлению и согласующийся с положениями новой концепции понимания креативности, которая декларируется в данной статье. In this paper the theoretical review and the analysis of the results of foreign investigations relating to the creativity is presented. It has been revealed that the study of the phenomenon creativity in the foreign investigations is carried out in the sense of investigations relating to the art-creation in the native psychology. The difference in the category and notion content of the creativity and the art-creation is shown. Another translation of the term «creativity» in English is prpoposed that appears to be more adequate to the psychical phenomenon which is reflected by the latter and which is in the agreement with the thesis of new concept of understanging the creativity which is declared in this paper.Документ Creativity in the linguistic education structure [Креативность в структуре лингвообразования] (in Russian)(Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2013) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаIn the period of acute socio-economic changes, the factor of socio-psychological insecurity and psycho-physiological overload of the personality is clearly manifested, which is accompanied by a stressful state and is expressed in general life uncertainty. In this case, the aspirations and expectations that affect the formation of a motivating motive are not realized at the level of attitudes and motives of activity. Accordingly, the lifestyle changes, its level is qualitatively reduced, destabilizing the psycho-physiology of health. В период острых социально-экономических перемен ярко проявляется фактор социо-психологической незащищенности и психо-физиологических перегрузок личности, что сопровождается стрессогенным состоянием и выражается в общей жизненной неопределенности. В этом случае устремления и ожидания, влияющие на формирование побуждающего мотива, не реализуются на уровне установок и мотивов деятельности. Соответственно, изменяется стиль жизни, качественно снижается его уровень, дестабилизируя психо-физиологию здоровья.Документ Creativity: logos of life and vector of targeted movement [Креативность: logos жизни и вектор целенаправленного движения] (in Russian)(Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2015) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна Олексіївна; Ivanchenko, AndreyannaThis article proves the position of «creativity» as a dynamic creative orientation in the person’s life, which provides a real opportunity to increase a vitality, to strengthen an individual psychoresistance, to improve the somatic-physiologic organism state as well as to positivize the life quality. The mixture of phenomena «творчество» and «креативность» in the categoric-conceptual aspect, presented in the Russian scientific literature, has been distinguished. It is justified an introduction of the adequate English-language term «creative life-orientation», fully corresponding to the psychological essence, placed in the Russian-language term «креативность». There are given the definite explanations concerning the rationality of its use. It allows one to avoid an intersection with the concept of «творчество», to escape a synonymous tautology and fully comply with the author’s conception of research work as for the «creative life-orientation». The basic components, being included in the structure of the «creative life-orientation» as a life-organizing person’s direction, have been defined. The creativity structure is elaborated. The internal/external factors, affecting to the creative self-manifestation are identified. It is shown that a spiritual development catalyzes the creative disclosure, in which process the natural psycho-bio-energetic human’s resources are joining and the person’s psychosoma is stabilizing. On the base of student’s creative disclosure in the linguistic training, the expediency of early introduction of the cultural excursions (held in the target language) and the schematization are experimentally proved, which aim to remove the linguistic blocking, to increase a cognitive motivation, to promote the linguistic self-realization. All of that in totality leads to the life optimism, the psycho-somatic normalization and improving of health parameters. В данной статье обосновано положение о креативности как созидающей динамической ориентации человека в жизни, которая предоставляет реальную возможность повысить жизненный тонус, усилить собственную психорезистентность, улучшить сомофизиологическое состояние организма и позитивировать качество жизни. Установлено различие феноменов «творчества» и «креативности» в категориально-понятийном аспекте, присутствующее в русскоязычной научной литературе. Обоснован ввод адекватного англоязычного термина «creative life-orientation», полноценно соответствующего психологической сущности, заложенной в русском термине «креативность». Даны разъяснения относительно рациональности его использования, что позволяет избегать перекрещивания с понятием «творчество», не допускать синонимичной тавтологии и полностью соответствовать авторской концепции исследования креативности. Определены базовые компоненты, входящие в структуру креативности как жизнеорганизующей направленности личности. Разработана структура креативности. Выявлены внутренние и внешние факторы, от которых зависит креативное самопроявление. Показано, что уровень духовного развития катализирует креативное раскрытие, в процессе чего включаются природные психо-биоэнергетические ресурсы человека и стабилизируется психосома. На материале раскрытия студенческой креативности в лингвообучении, экспериментально доказана целесообразность раннего ввода культурологических экскурсов (которые проводятся на изучаемом языке) и схематизации с целью снятия лингво-блока, усиления познавательной мотивации, стимулирования лингво-самореализации, что в совокупности приводит к жизненному оптимизму, психо-сомонормализации и улучшению показателей здоровья.Документ Cross-cultural approach to teaching foreign languages [Кросс-культурный подход в обучении иностранным языкам] (in Russian)(Харьков, ХНУ им. В.Н. Каразина, 2002) Лукашенко, И.Н.; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Гусля, Л.В.; Іванченко, Андреянна Олексіївна; Ivanchenko, AndreyannaIt is shown that knowledge of the cultural characteristics of the country of the studied language can significantly increase the motivation for learning. Now the Italian language takes its rightful place among the foreign languages studied in Ukraine, but the methodological and didactic support of the process of its teaching is at a low level. The structure of the language, i.e. the linguistic system stored in consciousness determines the process of thinking, the structure of worldview, behavioral motives, the way of knowing the world around and building a picture of the world, different for each language. The linguistic-cultural shock, as a result of the student’s incomplete acculturation, lack of knowledge or lack of understanding of the norms of a culture new to him, disappears as the student becomes acquainted with the culture of the country of the language being studied. Показано, что знание особенностей культуры страны изучаемого языка позволяет существенно повысить мотивацию обучения. Сейчас итальянский язык занимает законное место среди изучаемых в Украине иностранных языков, но методическое и дидактическое обеспечение процесса его преподавания находится на низком уровне. Структура языка, т.е. языковая система, хранящаяся в сознании, определяет процесс мышления, структуру мировоззрени, мотивы поведения, способ познания окружающего мира и построение картины мира, иной для каждого языка. Лингво-культурный шок, как следствие неполной аккультурации учащегося, незнания или непонимания им норм новой для него культуры, исчезает по мере знакомства учащегося с культурой страны изучаемого языка.Документ Culturological aspect of creative life-orientation disclosure in a modern lifestyle [Культурологический аспект раскрытия креативности в современном образе жизни] (in Russian)(Житомир : “Вид-во ЖДУ ім. Ш. Франка”, 2012) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаCтатья посвящена проблеме креативности, которая рассматривается как динамическая жизне-созидающая направленность личности. Обосновывается положение о том, что развёртывание креативности в одной области жизнедеятельности приводит к ее проявлению в других сферах жизненной активности и к общей позитивации образа жизни. Показано, что культурологический аспект характеризуется эвристичностью, вызывая интерес-удивление. В лингвообразовании он играет катализирующую роль в раскрытии креативности, позволяя удовлетворить первостепенную потребность студентов изъясняться на изучаемом языке и формируя долговременную заинтересованность, способную проецироваться на жизненной перспективе. This paper is devoted to the problem of creativity that is reviewed like a dynamic life-creating personality’s orientation. The thesis that the creativity’s unrolling in one sphere of the life activity leads to its manifestation in the other spheres as well as to a general positivation of the way of living is founded. It has been revealed that a culturological aspect is characterized by a heuristics causing the interest-wonder. In the linguistic education this aspect plays a catalysing role in the process of creativity disclosing, permitting to satisfy the primary students need to speak the language under study and to form the longtime interest that is capable to be projected upon the life prospects.