Перегляд за Ключові слова "Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Education"
Зараз показуємо 1 - 20 з 1188
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Документ A role of teacher of leader is in educational process profess(Lisbon, Portugal, 2019) Кущенко, О.І.; Kuschenko, O.I.Документ Authentic reading for students of Sociology faculty(Харків, 2017-12-26) Tkalia, I.A.; Ткаля, І.А.Документ Bilingualism and linguistic ideology in the United States(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2014) Shevchenko, I.S.; Шевченко, І.С.У статті розглядаються питання білінгвізму і мовних прав людини у поліетнічній державі США. Наводиться огляд законодавчої бази США та ООН у царині мовних прав людини. Мовна політика в поліетнічному суспільстві трактується як прояв боротьби еліт за владу. Аналіз історії та сучасного стану мовної політики в США доводить, що білінгвізм не загрожує національній єдності, а навпаки стимулює розвиток суспільства. В статье рассматриваются вопросы билингвизма и языковых прав человека применительно к полиэтническому государству США. Дается обзор законодательной базы США и ООН в области языковых прав человека. Языковая политика в полиэтническом обществе трактуется как проявление борьбы элит за власть. Анализ истории и современного состояния языковой политики в США доказывает, что билингвизм не угрожает национальному единству, а наоборот, стимулирует развитие общества. This article discusses issues of bilingualism and linguistic human rights in the USA as a multiethnic country. It provides an overview of the legal framework the U.S. and the UN in the area of linguistic human rights. Linguistic ideology in a multiethnic society is treated as a manifestation of the elites’ struggle for power. The analysis of the history and current state of linguistic ideology in the United States shows that bilingualism does not threaten national unity, but rather stimulates development of the society.Документ Chrestomathia Poetica sive Eclogae Poetarum Latinirum in Usum Studiosae Juventutis Rossicae : Ex decreto Caesarearae Universitatis Charcovianae : Curavit, notulisqus illustravit. Pars I(Charcoviae : Typis Universitatis, Харьков : В Университетской типографии, 1809) Belin de Ballu; Белен де Баллю, Я.Я.Хрестоматия поэтических произведений античных авторов на латинском языке для студентов российских университетов.Документ Conspectus lectionum a XVII cal. Septembris MDCCCXXVI ad pridie cal. Julii MDCCCXXVII usque in Caesarea Literarum Universitate Charcoviensi publice habendarum(Charcoviae : Typis Universitatis, Харьков : В Университетской типографии., 1826) Харьковский Императорский университетДокумент Conspectus prælectionum, a 17a Augusti 1808 ad 30am Junii 1809 Anni in Cæsarea Universitate Charcoviensi publice habendarum(Charcoviae : Typis Universitatis, Харьков : В Университетской типографии., 1808) Харьковский Императорский университетОбозрение преподавания предметов, кои от 17 августа 1808 года по 30 июня 1809 года в Императорском Харьковском университете имеют быть преподаваемы. – Харьков : В Университетской типографии, 1808. – 30 с. – На рус. и лат. яз.Документ Creative life-orientation in linguistic education and person’s spiritual health [Жизнесозидающая креативность в лингвообразовании и духовное здоровье личности] (in Russian)(Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2013) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаThe realities of modern life force us to rethink the existing system of views on society and man, whose creative meaning in life is inextricably linked with its spiritual and moral foundations. But in the socioeconomic reality of being, the movement of technocratic progress, unfortunately, goes hand in hand with increasing stressogenicity. It is possible to resist it effectively by connecting the deep natural reserves of a person with the goal of a more complete, maximally productive combination of his physical, mental and spiritual principles. Реалии современной жизни заставляют переосмыслить существующую систему взглядов на социум и человека, созидающий смысл жизни которого неразрывно связан с его духовно-нравственными основами. Но в социоэкономической реальности бытия движение технократического прогресса, к прискорбию, идёт рука об руку с нарастающей стрессогенностью. Эффективно противостоять ей позволяет подключение глубинных природных резервов человека с целью более полноценного, максимально продуктивного объединения его физических, психических и духовных начал.Документ Creativity and health in personality’s being [Креативность и здоровье в экзистенции личности] (in Russian)(Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2013) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаThe current social situation, the development of science and the spiritual-value orientations of public opinion are in many respects similar to the scientific and social trends at the end of the second half of the 20th century, in which the orientation towards a person with creative potential, developed cognitive activity and a formed focus on self-realization became socially demanded. Современная социальная ситуация, развитие науки и духовно-ценностных ориентаций общественного мнения во многом аналогичны научной и общественной тенденции конца второй половины XX века, при которой социально востребованной становилась ориентация на личность, имеющую творческий потенциал, развитую познавательную активность и сформированную нацеленность на самореализацию.Документ Creativity in the linguistic education structure [Креативность в структуре лингвообразования] (in Russian)(Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2013) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаIn the period of acute socio-economic changes, the factor of socio-psychological insecurity and psycho-physiological overload of the personality is clearly manifested, which is accompanied by a stressful state and is expressed in general life uncertainty. In this case, the aspirations and expectations that affect the formation of a motivating motive are not realized at the level of attitudes and motives of activity. Accordingly, the lifestyle changes, its level is qualitatively reduced, destabilizing the psycho-physiology of health. В период острых социально-экономических перемен ярко проявляется фактор социо-психологической незащищенности и психо-физиологических перегрузок личности, что сопровождается стрессогенным состоянием и выражается в общей жизненной неопределенности. В этом случае устремления и ожидания, влияющие на формирование побуждающего мотива, не реализуются на уровне установок и мотивов деятельности. Соответственно, изменяется стиль жизни, качественно снижается его уровень, дестабилизируя психо-физиологию здоровья.Документ Discourse Categories: A Case for Metacommunication(Sheffield, 2015) Shevchenko, I.S.Документ Gaudeamus : Студенческий сборник. – 1914. – 17 января(Харьков, 1917-01-17) б/аДокумент Hulfstafeln zur Berechnung oertlicher Ephemeriden…(Харьков: Типография М.Ф. Зильберберга, 1893) Kortazzi, J.Документ Language ideology in the Unated States and linquistic human rights(Харків: Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2000) Shevchenko, I.S.Документ Lerneraktivierung als eines der wichtigsten Prinzipien des modernen DaF-Unterrichts.(ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2016) Сотникова, С.І.; Sotnykova, S.I.Тези доповідей Сьомого міжнародного наукового форуму "Сучасна іноземна філологія: дослідницький потенціал".Документ Lerneraktivierung im modernen DaF-Unterricht(Львів : ПАІС, 2016) Сотникова, С.І.Стаття у матеріалах XXIII Міжнародної науково-практичної конференції Асоціації українських германістів "Німецька мова в Україні: традиції та перспективи розвитку = Deutsche Sprache in der Ukraine: Kontinuitäten und Entwicklungen "Документ Local History Practice in the System of Bachelors-Historians Training: Experience and Prospects(Sciedu Press, 2022) Вовк, О.І.; Куделко, С.М.The article describes and summarizes the experience of conducting local history educational and productive practice for students of the first (bachelor's) level of education, majoring in “History and Archeology” at th e School of History, V.N.Karazin Kharkiv National University (Ukraine). The authors show that the set of principles and research methods, being the basis of this investigation, ensures reliability of the analysis and representativeness of the results. A re view of the latest publications on the topic confirmes its relevance and lack of development in the specialized literature. The article substantiates the important role and significance of the local history educational and productive practice for further p rofessional activity of the future graduates. The authors explain the main approaches to the organization of this form of educational activity in traditional conditions (among such approaches the implementation of creative projects in small groups, excur sions and expeditions). The article reveals the changes that took place in the process of organizing and conducting local history educational and productive practice after the outbreak of the coronary crisis. The approaches and methods, developed for the d istance passing of local history educational and productive practice, may be useful after returning to the traditional system of education. The authors, using a correlation regression analysis of the ratio of the number of students who underwent local hist ory educational and productive practice and the number of students speakers at the International Local History Conference of Young Scientists, found a moderate correlation between these indicators. The article concludes that the local history educational and productive practice encourages students to further research activity in the field of local history.Документ Nihil desperari: практика використання комплексного методу маркетингових комунікацій на прикладі університетської бібліотеки, або яким чином заохотити користувачів відвідувати бібліотеку?(Харків : Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2017) Гужва, Алла Анатоліївна; Журавльова, І.К.Алла Анатоліївна Гужва, зав. відділу ЦНБ ХНУ імені В.Н. Каразіна Журавльова І.К., директор ЦНБ ХНУ імені В.Н. Каразіна.Документ Note sur l’itegration de l’equation…(Харьков: В Университетской типографии, 1880) Graindorge, M.J.Graindorge M.J. – профессор университета в Люттихе (Liege).Документ Personality-Model and Creative life-orientation [Личность-эталон и жизнесозидающая креативность] (in Russian)(Харків: ХНУВС, 2013) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаThe pattern of an individual’s life path is woven from interweaving of various lines that emerge during the person's formation and development. Each milestone in life is filled with emotional-sensual overtones and the information core, namely they form an individual experience. But life experience (both of a child and an adult) is not just information-filled memory cells, it is the result of a person’s reflection on the structural content of his life, which condenses in the form of emotionally-cognitive clots and images. Узор жизненного пути индивида соткан из переплетения различных линий, которые вырисовываются по ходу становления и развития человека. Каждая жизненная веха наполнена эмоционально-чувственными подтекстом и информационным ядром, а именно они и формируют индивидуальный опыт. Но жизненный опыт (как ребенка, так и взрослого) – это не просто информационно наполненные ячейки памяти, это результат рефлексии человека о структурной содержательности жизни, который конденсируется в виде эмоционально-когнитивных сгустков и образов.