Наукові роботи. Соціологічний факультет
Постійне посилання колекціїhttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/690
Переглянути
Документ Analysis of Publications(2008) Khyzhniak, LarysaДокумент Corporate reputation management: theory and applied rating approach(Lviv-Toruń : Liha-Pres, 2019) Derevianko, O.H.; Дерев’янко, Олена ГеоргіївнаThe problem of research of reputation management systems (RMS) of enterprises is raised in scientific works not very frequently, being mainly a field of interest for practicing PR specialists and outsourcing consultants. In addition to the above, the following trends are obvious.Документ Electoral campaigns in post-socialist countries: the role of political consultants(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2009) Безносов, М.А.Документ Identification of a company’s reputation management model(2014) Дерев’янко, Олена Георгіївна; Derevianko, О.Н.In the article, the general reputation management (RM) model is substantiated; a system of criteria for model identification has been formed; and typical company reputation management models have been described. It has been proven that reputation management model identification must be performed in three domains: firstly, by reviewing the level of interaction with key stakeholders (feedback review and stakeholder’s involvement in a company’s positive reputation formation); secondly, research of how active the measures towards formation and maintenance of reputation are; thirdly, development the level of the reputation management system’s organizational component within a company.Документ New media as a formation factor for digital sociology: the consequences of the networking in the society and the intellectualization of the communications(SCS Journal, 2013) Кислова, О.Н.; Бердник, Е.А.The perspectives of digital sociology formation through the prism of transformation of new media are considered in the article. We confirm the beginning of the age of intelligent media, which incorporate the network principle of organization of the interactions with the implementations of artifacts (artificial intelligent agents) to communication processes and are the base for the formation of digital environment for human life. Among the main socio-cultural effects of the development of new media we rank the expansion of social reality due to the addition of a “digital dimension” to it, the formation of network culture and actualization of the communicative (and subsequently, network and digital) subjectivity. We consider the network culture from the point of view of the activity approach and define it as a conglomerate of stationary value and normative mechanisms, technological means of implementation and results of network communications. We consider the network culture formation to be a result of the societal networking and it serves as the basis for subsequent cultural transformations – the rise of digital culture, outlines of which can be traced along with the general digitization and formation of the high-technology digital society. The conclusion, that digital sociology is called to study the laws of social life of a contemporary person integrated into a digital space of new media, is made.Документ PR-атака: реальность и паранойя(2013) Деревянко, Елена Георгиевна; Дерев’янко, Олена Георгіївна; Derevianko, О.Н.Дискредитация публичных людей, организаций, отраслей (как это имеет место и в глобальном масштабе относительно вредной еды, и в ситуации нынешней российско-украинской торговой войны), городов, регионов, государств путем целенаправленной информационной атаки – традиционный инструмент разноуровневых конфликтов испокон веков. Далеко не всегда появление негатива в информационном пространстве является однозначным признаком враждебных происков. В большинстве случаев отрицательная информация появляется естественным путем – как результат слов/поступков и/или их интерпретации.Документ PR-Тонким слоем(2014) Деревянко, Елена Георгиевна; Дерев'янко, Олена Георгіївна; Derevianko, О.Н.Документ Reputation stability vs anti-crisis sustainability: Under what circumstances will innovations, media activities and CSR be in higher demand?(2019) Derevianko, О.Н.; Дерев’янко, Олена ГеоргіївнаThe difference of war and peace can help gain an under-standing of the differences in the management of a company's reputation in terms of its stability as compared to the state of a reputation crisis. The question of practical confirmation, which is left open, is whether there is a positive correlation between the anti-crisis activity of the reputation management system and its stability in a long-term perspective, or whether these two factors are inversely related.Документ Stakeholder engagement to replace traditional activities in Reputation Management System: insights from Ukrainian food processing companies(2018) Дерев’янко, О.Г.; Derevianko, О.Н.Engaging stakeholders in reputation management processes in the digital economy, including through the use of their activity on the Internet and social networks, is a way to reduce the irrational reputation-support activity of the company’s management and staff. Given the empirical research data (sociological survey) on the Ukrainian food processing companies, the article analyzes stakeholder engagement to replace traditional activities of the company’s management and personnel in the reputation management system. As a result, the author’s hypothesis was proved that the natural development (increasing the maturity level) of the Reputation Management System (RMS) takes place towards a gradual transfer of reputation management functions from managers to enterprise stakeholders, that is, the traditional reputation activity of the company’s management and personnel is being replaced by stakeholder engagement. It is also proved that the level of development of the reputation management organizational system (organizational preconditions) should be high, but aimed not so much at ensuring the activity of the enterprise management and personnel to maintain its reputation, but rather at the involving stakeholders’ delegated to manage the company reputation.Документ Study of stability and antifragility of reputation in view of multi-vector character of reputation management of enterprises(2017) Derevianko, О.Н.; Дерев’янко, Олена ГеоргіївнаThe paper is devoted to the development of fundamental bases of the reputation management of enterprises and elaboration of its methodological and methodical support. There was offered to use “antifragility” conception in the reputation management of an enterprise that allows to activate the cooperation with key stakeholders and to trace the effectiveness of managerial arrangements. At that reputation antifragility that is the ability to its self-support is a criterion of effectiveness of the reputation management of an enterprise. The projection of Taleb’s conception on the reputation management of enterprises provides the management balance (as a purposeful formation of an enterprise reputation) and self-management balance (as a spontaneous formation of an enterprise reputation) at the conceptual level. At that in the aspect of the economic approach, “antifragility of an enterprise reputation” is not equal to the notion “anticrisis enterprise management”, where the last one reproduces the process of counteraction to crisis phenomena. The features of reputation antifragility are considered as: stability as a closest synonym of antifragility; while assessing a reputation, it is necessary to take into account its ability to resist rare destructive events; anticrisis (crisis) reputation management as a necessary but not enough method of providing antifragility of an enterprise reputation; informational transparency and its necessity to form an antifragile enterprise reputation.Документ System of Enterprise Reputation Management(2014) Derevianko, О.Н.; Дерев’янко, О.Г.The article offers a system of enterprise reputation management directed at increase of economic benefits from formation and maintenance of high reputation in the result of maximisation of the volume of the incoming cash flows of the enterprise and also their duration and stability. It proves that reputation management, which allows achievement of economic goals of the enterprise, should be directed at key groups of stakeholders: growth of products sales is ensured by consumers, growth of internal stability – by enterprise personnel, growth of external stability – by society, including authority bodies, growth of business value – by investors, owners and partners. The article describes components of the system of enterprise reputation management, the degree of development of which are determined by three vectors: interaction with stakeholders and level of their feedback: messaging, informing, convincing and attracting; activity of the used instruments of reputation management, regularity and intensity, and also quantitative indicators of their application within the framework of directions of the product PR, corporate PR and IR, internal PR, GR and PR&CSR; level of organisational pre-requisites (functional, system and strategic) of the system of reputation management.Документ Theoretical framework for corporate reputation management within the context of the modern paradigm of management(Київ : КНЕУ, 2018) Дерев’янко, Олена Георгіївна; Derevianko, О.Н.Документ To the question of social capital measurment: analysis of approaches(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2010) Басіна, Т.О.The article provides a comparative review of recent measurement techniques and approaches to define social capital. Analysis of social capital on the individual level is based on such elements as the embedded resources and the locations of individuals in a social network. Various combinations of dimensions of Social Capital Assessment Tool are presented on the group level of analysis of social capital. The weak and strong sides of World Bank Initiatives are shown. Стаття присвячена розгляду підходів до визначення та вимірювання соціального капіталу на індивідуальному та груповому рівнях. В зв’язку з відсутністю єдиного визначення терміну соціального капіталу, в статті розглянуто найбільш розповсюдженні шляхи вимірювання даного феномену. Розгляд соціального капіталу як індивідуального ресурсу зосереджується на вивчанні позиції індивідів у соціальній мережі. Аналіз соціального капіталу як групового ресурсу має на меті вивчення комбінацій індикаторів, уживаних під час дослідження Ініціатив Всесвітнього Банку. Статья посвящена рассмотрению подходов к определению и измерению социального капитала на индивидуальном и групповом уровне. В связи с отсутствием общепринятого определения социального капитала, статья рассматривает наиболее распространенные пути измерения данного феномена. При рассмотрении социального капитала как личностного ресурса внимание уделяется позиции индивидов в социальной сети. Изучение социального капитала как группового ресурса сводится к анализу комбинаций индикаторов, использованных при исследовании Инициатив Всемирного Банка.Документ Документ Академическая мобильность украинских студентов перед вызовами современного мира: риски академической эмиграции(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2011) Сокурянская, Л.Г.; Дейнеко, А.А.Документ Академическая порядочность современных украинских студентов в контексте становления академической культуры(Белгородский государственный национальный исследовательский университет, 2016-12) Кислова, О.Н.; Кузина, И.И.Актуальность исследования академической порядочности (как и ее антипода - академической непорядочности) обусловлена сложившейся ситуацией, когда академическая культура превратилась академическую антикультуру, что пагубно сказывается на всем украинском обществе. Академическая порядочность трактуется нами как многогранный конгломерат разнообразных академических практик, наиболее весомой частью которого являются обыденные студенческие практики, в частности, освоение лекционного материала, подготовка к семинарским и практическим занятиям. Цель статьи - анализ проявлений порядочности/непорядочности в основных учебных практиках украинских студентов. Эмпирической основой анализа служат данные массового социологического опроса студентов и преподавателей украинских вузов (массив данных составляет 1928 студентов и 374 преподавателя), а также результаты фокусированных групповых интервью со студентами вузов (8 фокус-групп в различных регионах Украины). Основным результатом исследования является выявление зависимости между частотой проявления академической непорядочности и доминирующей мотивацией пребывания в вузе. Наиболее часто академическая непорядочность наблюдается среди студентов, которые не мотивированы на получение профессиональных знаний, а обучаются в университете по другим причинам. Как свидетельствуют результаты исследования, только 33% студентов мотивированы на получение профессиональных знаний, 41% опрошенных затруднились объяснить мотивы своего пребывания в вузе, а 26% в качестве факторов пребывания в вузе указали не относившиеся к учебной деятельности как таковой (стремление получить диплом, стипендию и др.). Здоровая академическая культура является фактором успешного развития общества. Она находит свое выражение в писаных и неписаных нормах, которые признаются академическим сообществом, и обусловлена широким спектром явлений, которые регулируют и определяют жизнь академических учреждений на основе сформированных традиций, соглашений, обычаев. Формирование здоровой академической культуры в соответствии с мировыми - длительный и сложный процесс. Первый шаг в этом направлении – признание существующих проблем, открытое их обсуждение, уход от практики стыдливого замалчивания неприглядных явлений.Документ Актуализация концепции предпринимательского университета в украинском обществе(2013-09) Кравченко, А.С.В статье рассматриваются основные вызовы, которым подвергается система современного высшего образования в процессе его коммерциализации. Предложен анализ характеристик современной концепции предпринимательского университета, а также возможности ее имплементации в систему высшего образования Украины.Документ Антикрихкість репутації підприємства(Київ : КНЕУ, 2014) Дерев’янко, Олена Георгіївна; Derevianko, О.Н.Автор науково обґрунтовує необхідність формувати та оцінювати репутацію підприємства за критерієм антикрихкості. При цьому запропоновано відмовитись в теорії та практиці репутаційного менеджменту від поширеного словосполучення «висока репутація».Документ Багатовимірний аналіз соціологічної інформації: сутність, класичні методи та інтелектуальні технології(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2009) Кислова, О.М.Статья посвящена рассмотрению сущности многомерного анализа социологической информации. Автор коротко касается истории проникновения идеи многомерности в практику исследования социальной реальности, уточняет ключевые понятия, анализирует возможности методов и технологий многомерного анализа социологических данных. Стаття присвячена розгляду сутності багатовимірного аналізу соціологічної інформації. Автор коротко торкається історії проникнення ідеї багатовимірності в практику дослідження соціальної реальності, уточнює ключові поняття, аналізує можливості методів і технологій багатовимірного аналізу соціологічних даних. The article is dedicated to the essence of multidimensional analysis as applied to sociological information. The author briefly deals with the history of introduction of the multidimensionalness idea to the research of social reality, specifies the key concepts, analyses the possibilities of methods and technologies of the multidimensional analysis for sociological data.Документ Бизнес-процесс «Управления репутацией» предприятий пищевой промышленности(2014) Деревянко, Елена Георгиевна; Дерев’янко, Олена Георгіївна; Derevianko, О.Н.Целью статьи является развитие методической базы репутационного менеджмента, направленное на формализацию теоретических положений, и объяснение, как именно организовать репутационный менеджмент на предприятиях пищевой промышленности. В статье доказана перспективность использования концепции менеджмента бизнес-процессов (Business Process Management) в управлении репутацией. На основе построения диаграммы окружения бизнес-процесса «Управление репутацией» наглядно показаны его ключевые участники (поставщики и клиенты бизнес-процесса), определено их место в формировании репутации предприятия. Также в результате исследования доказано, что репутационный менеджмент необходимо считать бизнес-процессом высшего уровня управления. Построение потоковой структуры бизнес-процесса «Управление репутацией» позволило раскрыть логику взаимосвязи входов и выходов в рамках выделенных основных этапов бизнес-процесса: оценки текущего состояния репутации, сбора информации о стейкхолдерах, определения целей РR-стратегии, разработки РR-стратегии, планирования необходимых ресурсов, реализации РR-стратегии, оценки эффективности и мониторинга процесса. Предложены потоковая, функциональная и организационная структуры бизнес-процесса «Управление репутацией» для предприятий пищевой промышленности. При этом обоснование сначала функциональной, а затем организационной структур бизнес-процесса «Управление репутацией» дает возможность распределить функции репутационного менеджмента между конкретными исполнителями, установить ответственность за каждый этап бизнес-процесса.