Наукові роботи. Філологічний факультет
Постійне посилання колекціїhttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/598
Переглянути
22 результатів
Результати пошуку
Документ Математика в лингво-семиотической перспективе(Харків : Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2015) Калюжный, Владимир Николаевич; Калюжний, Володимир МиколайовичУ статті висвітлюється питання про мовну специфіку математики, яка зазвичай опускається у викладанні. Відповідь на це питання знаходиться на стику лінгвістики, логіки, філософії, культурології, психології. Виділяються два полюси: 1) освоєння математичної мови початківцями; 2) занурення у глибинну природу математики. Одна з ідей полягає в тому, щоб поряд з «мовою математики» розглянути «мову математиків».Документ Морфолого-семантична група із архісемами «жити», «існувати» в середньоукраїнській мові (на матеріалі словника української мови XVI — першої половини XVII ст.)(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2012) Бобро, М.П.У статті викладено результати спостереження над морфолого-семантичною групою з архісемами «жити», «існувати» в середньоукраїнській мові. Визначено поняття мофолого-семантичної групи. Окреслено особливості значення дієслів та іменників із архісемами «жити», «існувати». Виділено підгрупи номінацій залежно від особливостей значення, проаналізовано семні структури їхніх складових. The results of research of morphological-semantic group with archisemes “to live”, “to exist” in middle Ukrainian are given. The notion of morphologic-semantic group is defined. The peculiarities of meaning of verbs and nouns with archisemes “to live”, “to exist” are outlined. Subgroups of nominations considering the peculiarities of their meaning are singled out, seme structures of their constituents are analysed.Документ Мовний образ часу в оригінальній поезії М. Зерова(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2012) Кудряшова, М.В.Стаття присвячена комплексному вивченню мовного образу часу в оригінальній поезії М. Зерова. З’ясовано, що час в оригінальній поезії М. Зерова є комплексним культурно насиченим і сконденсованим ціннісно-смисловим утворенням, до складу якого входять образи «циклічний час», «лінійний час», «авторський час», «астрономічний час», «час героя», «соціально-історичний час» і «хронологічний час». Останній реалізується в образах, які передають індивідуально-авторську та етнічну специфіку часу. Статья посвящена комплексному изучению языкового образа времени в оригинальной поэзии М. Зерова. Установлено, что время в оригинальной поэзии М. Зерова представляет собой культурно насыщенное и сконденсированное ценностно-смысловое образование, в состав которого входят образы «циклическое время», «линейное время», «авторское время» «астрономическое время», «время героя», «социально-историческое время» и «календарно-хронологическое время». Последние реализуются в образах, которые передают индивидуально-авторскую и этническую специфику времени. The article focuses on systemic study of the specific in linguistic representation of the time in M. Zerov’s poetry. It is established that the time term in M. Zerov’s original poetry is a culturally rich and condensed value and meaning formation, which consists of «cyclic time», «linear time», «personal time», «astronomical time», «time hero», «socio-historical time» and «calendar-chronological time». This time realized image that passes the author’s individual and specific time term.Документ Структурно-семантичні особливості лірницьких молитов(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2012) Філон, М.І.; Хомік, О.Є.У статті розглянуто особливості семантики та структури лірницьких молитов як одного з важливих жанрових різновидів репертуару народних співців. Визначено зв'язок молитов з окремими апокрифічними мотивами, схарактеризовано особливості мовної організації аналізованих текстів, координати взаємодії народнорелігійного та язичницького світоглядів. The article considers semantics and structure peculiarities of lyrist prayers as one of the most important genre variety of varieties of folk singer repertory. The connection of the prayers with certain apocryphal motifs is defined; language structure peculiarities of the texts linguistic anylised as well as interaction coordinates of folk-religious and heathen outlook are characterized.Документ Семантика словообразу краса в архаїчних текстах української народної словесності(Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2011) Філон, М.І.; Губарева, Г.А.У статті розглянуто функціонально-семантичні особливості словообразу краса в архаїчних текстах української народної словесності. Наголошено на зумовленості давніх шарів значень аналізованого образу міфологічними ві¬руваннями, визначено його місце в конструюванні фрагментів міфологічної і фольклорної картин світу й указано на органічний зв'язок з ключовим для української народної культури образом жінки.Документ Порівняння як чинник творення образності поетичної мови Неди Неждани(Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2009) Калашник, Ю.І.У статті досліджено порівняння, які використовуються в поетичній мові Неди Неждани, з'ясовано структурно-семантичні та функціонально-стилістичні особливості словообразів, створених на їхній основі, а також шляхи авторського переосмислення традиційного значення. In the article, comparisons used in Neda Nezhdana's poetic language are studied, structural, semantic and functional-stylistic features of verbal images, created on their basis, are characterized, and also the poetess' ways of traditional meanings reinterpretation are determined.Документ Поезія Б. Грінченка «Перша жінка (народна легенда)»: міфологічні витоки, ідейно-художні особливості(Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2009) Калашник, В.С.; Філон, М.І.У статті розглянуто особливості авторської рецепції української народної легенди про першу жінку в поетичному творі Б. Грінченка. Визначено й схарактеризовано смислові домінанти поезії «Перша жінка (народна легенда)» та мовні засоби їх вираження. Наголошено на художній концептуалізації фольклорного заголовного образу як символу недосяжного ідеалу жінки. It the article, the features characterizing the author's reception of the Ukrainian folk legend about the first woman in the poetic work by B. Hrinchenko are considered. The semantic dominants of the poem "The First Woman (a Folk Fegend)" and the lingual means of their expression are defined and characterized. The poetic conceptualization of the title folk image as a symbol of inaccessible feminine ideal is emphasized.Документ Зі спостережень над лексикою і поетикою плачу Ярославни: а ркучи (аркучи?)(Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2006) Філон, М.І.Статья посвящена анализу звуковой формы и содержания одного из слов, которое является чрезвычайно важным для определения семантической организации плача Ярославны. The article deals with the analysis of phonetic form and intension of a word which is crucial for determining semantic organization of the Weeping of Yaroslavna.Документ Переписка Л.А. Быковой(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2006) б/аАвтор писем - ученый с мировым именем, филолог-славист Александр Васильевич Исаченко. Адресат - аспирантка Харьковского государственного университета, впоследствии профессор кафедры русского языка Лилия Алексеевна Быкова.Документ Терміни-омоніми як об'єкт лексикографії(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2006) Боярова, Л.Г.В статье проанализирована кодификация украинских терминов-омонимов в нескольких аспектах: разграничение полисемических и омонимических языковых единиц, определение состава омогруп в украинском языке, отражение в словарях семантической структуры терминов-омонимов. The article deals with the codification of Ukrainian terms-homonyms in some aspects: distinguishing polysemantic and homonymous language units, determining the structure of homonymous groups in the Ukrainian language the representation of a semantic structure of terms-homonyms in dictionaries.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »