Наукові роботи студентів та аспірантів. Філологічний факультет

Постійне посилання колекціїhttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/1154

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 304
  • Ескіз
    Документ
    Тези доповідей VІІ Регіональної студентської наукової конференції 15 квітня 2014 р., м. Харків
    (Харків : Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2014) б/а
    У збірнику вміщено тези доповідей учасників VІІ Регіональної студентської наукової конференції, присвяченої актуальним проблемам лінгвістики, журналістики й історії української та зарубіжної літератур. Для молодих науковців, студентів, усіх, хто цікавиться проблемами сучасної філології.
  • Ескіз
    Документ
    Концепт «лицо» в лирике О. Седаковой
    (Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2013) Звегинцова, М.Э.
    В статье исследуются особенности функцио-нирования концепта «лицо» в книге «Стихи» О. Седаковой. В ходе исследования выявлены сильные и слабые валентности концепта «лицо» по отношению к другим концептным и мотивным категориям лирики О. Седаковой. Рассмотрены основные примеры экспликации исследуемого концепта. Сделаны выводы о том, что функционально концепт «лицо» ориентирован на формирование и усложнение структуры повествуемого мира. Основным модусом, задающим интерпретацию категории «лицо», следует считать библейско-христианский дискурс. The article explores the characteristic functioning of the concept of face in «Lyric Poetry» by O. Sedakova. The analysis revealed the strong and the weak valencies of the concept of face with respect to the other conceptual and motif categories in O. Sedakova's lyric poetry. It is concluded that the concept of face is functionally oriented at the formation and complication of the narrated world. The biblical-Christian discourse should be considered the basic mode that specifies the interpretation of the concept of face.
  • Ескіз
    Документ
    Особливості функціонування радянських лінгвоідеологем у дискурсі шістдесятни-ків (на матеріалі мемуарів М. Коцюбинської «Книга споминів» та І. Жиленко «Homo feriens»)
    (Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2013) Задорожна, А.С.
    Здійснено семантичну класифікацію мовних одиниць, які вербалізують ідеологічні поняття, пов’язані з радянською добою. Окреслено основні функції, що їх виконують лінгвоідеологеми в текстах мемуарів. Відзначено особливості відтворення, а також структурної та семантичної трансформації ідеологем у мовотворчості мемуаристок. The semantic classification of lingual units verbalizing Soviet ideological concepts is made. The main functions of such units in the texts of memoirs are shown. The peculiar features of their reproduction as well as structural and semantic transformation of the ideologemes by the writers’ linguocreativity.
  • Ескіз
    Документ
    Імпліцитність адресата як складова смислової цілісності поетичного тексту М. Вінграновського
    (Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2013) Яновська, О.А.
    У статті розглянуто імпліцитність адресата та об’єкта опису в поезії М. Вінграновського. З’ясовано, що імпліцитність учасників комунікативного акту задається займенниками без попереднього вживання референта, через слова, словосполучення, ужиті в переносному значенні, синтаксичні конструкції, у яких адресат виражений через семантику дієслів. Простежено роль ключових слів у тлумаченні неявно вираженого адресата. The implicitness of the recipient and the described object in the poetry M. Vingranovsky is considered in the article. It is determined that the implicitness of the participants of the communicative act is given without the use of pronouns referent, through words, phrases, as used in a figurative sense, syntax constructions, in which the recipient is expressed through the semantics of verbs. The role of keywords in the interpretation of the implicit recipient is investigated.
  • Ескіз
    Документ
    Мовні засоби вербалізації та деконструкції стереотипів у книзі Максима Кідрука «Мексиканські хроніки»
    (Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2013) Трифонов, Р.А.; Стратілат, О.В.
    Розглянуто мовне втілення стереотипів у тексті популярного тревелогу Максима Кідрука про Мексику. Виділено два типи когнітивних операцій зі стереотипами: їх відтворення та спростування (деконструкцію); показано типові вербалізатори в тому й другому випадку. Наголошено на важливій ролі емоційної та оцінної лексики й фразеології, морфологічних і синтаксичних засобів. Lingual realization of stereotypes is considered on the material of Maxim Kidruk’s popular travelogue about Mexico. Two types of cognitive operations with stereotypes are pointed out: their reproduction and deconstruction; the verbalizers in both cases are shown. The important role of emotional and evaluative lexis and phraseology, of morphological and syntactical means is underscored.
  • Ескіз
    Документ
    Константные мотивы в творчестве В. Пелевина
    (Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2013) Титаренко, Е.А.
    В статье рассмотрены основные константные мотивы творчества Виктора Пелевина, прослежена их трансформация и модификация, проанализированы примеры реализации данных константных мотивов в разножанровых произведениях писателя, составляющих единое мета- и гипертекстуальное пространство. Особое внимание уделяется проблеме литературоцентричности текстового корпуса В. Пелевина. The main constant motifs of Victor Pelevin’s oeuvre are considered in the present article, their transformation and modification is traced, examples of the implementa-tion of these constant motifs in different-genres writer’s works, that constitute the unified meta- and hypertextual space, are analyzed. Special attention is paid to the problem of literaturecentrism of V. Pelevin’s texts.
  • Ескіз
    Документ
    Рецепція драматургії Єлисея Карпенка
    (Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2013) Сироватська, М.І.
    У статті проаналізовано роботи літературознавців, присвячені творчості Єлисея Карпенка, одного із представників української літератури 20–30-х років ХХ століття в еміграції. Встановлено, що драматична спадщина митця є практично не дослідженою у зв’язку з фактично повною відсутністю перевидань п’єс автора та ідеологічною заангажованістю літературознавства радянського періоду. На матеріалі сучасних наукових розвідок доведено, що драматургія Єлисея Карпенка є самобутнім мистецьким явищем у контексті здобутків світової літератури. Scientific studies, devoted to the drama by Elisey Karpenko that was one of the representatives of Ukrainian literature of early XX-th century in emigration have been analyzed in this article. It was noted that the dramatic heritage of the author remains hardly investigated due to a scarce availability of his works reprints and also due to a heavy ideological influence on the literature criticism during the Soviet period. The analysis of recent scientific studies has shown that the drama of Elisey Karpenko represent a unique artistic phenomenon in the world literature context.
  • Ескіз
    Документ
    Формально-синтаксична організація складних речень зі взаємозалежними компонентами з дієсловами з формантомся у присудковій частині
    (Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2013) Ротару, І.Ю.
    Стаття містить аналіз одного з різновидів складних речень зі взаємозалежними компонентами – конструкцій із дієсловами з формантом -ся у присудковій частині. Схарактеризовано особливості формально-синтаксичної організації означених син-таксичних одиниць. The article analyzes a variety of complex sen-tences with interdependent parts – structures with a predicate part, including verbs with formative -sya. The fea-tures of formal and syntactic organization of these syntactic units are described.
  • Ескіз
    Документ
    Картярський лінгвокультурний субкод: фразеологічні засоби вербалізації
    (Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2013) Пустовалова, В.І.
    У статті розглянуто фразеологічні одиниці, що вербалізують складники лінгвокультурного субкоду гри в карти, визначено семантичні характеристики фразеологізмів та особливості їх функціонування в сучасному медіа-просторі. Проаналізовано вплив зміни форми фразеологічних одиниць на їхні функціональні характеристики. Простежено рівень фіксованості досліджуваних одиниць у словниках. The article deals with the phraseological units as verbal components of card game linguocultural subcode. The semantic characteristics of phraseological units and the features of their functioning in the media are pointed out. The effect of changing the form of these units on its functional characteristics is analyzed. The level of fixing the studied units in dictionaries is defined.
  • Ескіз
    Документ
    Концепт и мотив: междисциплинарная соотнесенность понятий
    (Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2013) Костина-Кассанелли, О.С.
    Данная статья посвящена смысловому соотношению двух базовых понятий филологии и когнитивной лингвистики— литературного мотива и культурного концепта — и их проявлениям в современном поэтическом тексте. На основе сравнительного анализа научных понятий устанавливаются принципы их взаимодействия в практике осмысления природы современного песенного текста. Эвристичный потенциал соотнесения этих понятий показан на примерах анализа поэтических фрагментов, принадлежащих к идиолекту русского рок-поэта Б. Б. Гребенщикова. The main aim of this article is to give consideration to two basic notions of philology and cognitive linguistics, which are the motif and the cultural concept, and to their explications in modern poetry. In our research, we intended not only to fulfill a basic comparative analysis of these conceptions, but also to define at maximum the principles of possible interaction of their functions within modern song lyrics. The particularities of attraction relations between two scientific concep-tions are shown in poetical fragments belonging to Russian rock-poet B. B. Grebenshchikov’s idiolect.