Наукові роботи студентів та аспірантів. Філологічний факультет
Постійне посилання колекціїhttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/1154
Переглянути
12 результатів
Результати пошуку
Документ Концепт «лицо» в лирике О. Седаковой(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2013) Звегинцова, М.Э.В статье исследуются особенности функцио-нирования концепта «лицо» в книге «Стихи» О. Седаковой. В ходе исследования выявлены сильные и слабые валентности концепта «лицо» по отношению к другим концептным и мотивным категориям лирики О. Седаковой. Рассмотрены основные примеры экспликации исследуемого концепта. Сделаны выводы о том, что функционально концепт «лицо» ориентирован на формирование и усложнение структуры повествуемого мира. Основным модусом, задающим интерпретацию категории «лицо», следует считать библейско-христианский дискурс. The article explores the characteristic functioning of the concept of face in «Lyric Poetry» by O. Sedakova. The analysis revealed the strong and the weak valencies of the concept of face with respect to the other conceptual and motif categories in O. Sedakova's lyric poetry. It is concluded that the concept of face is functionally oriented at the formation and complication of the narrated world. The biblical-Christian discourse should be considered the basic mode that specifies the interpretation of the concept of face.Документ Концепт и мотив: междисциплинарная соотнесенность понятий(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2013) Костина-Кассанелли, О.С.Данная статья посвящена смысловому соотношению двух базовых понятий филологии и когнитивной лингвистики— литературного мотива и культурного концепта — и их проявлениям в современном поэтическом тексте. На основе сравнительного анализа научных понятий устанавливаются принципы их взаимодействия в практике осмысления природы современного песенного текста. Эвристичный потенциал соотнесения этих понятий показан на примерах анализа поэтических фрагментов, принадлежащих к идиолекту русского рок-поэта Б. Б. Гребенщикова. The main aim of this article is to give consideration to two basic notions of philology and cognitive linguistics, which are the motif and the cultural concept, and to their explications in modern poetry. In our research, we intended not only to fulfill a basic comparative analysis of these conceptions, but also to define at maximum the principles of possible interaction of their functions within modern song lyrics. The particularities of attraction relations between two scientific concep-tions are shown in poetical fragments belonging to Russian rock-poet B. B. Grebenshchikov’s idiolect.Документ Мотив покликання як фатуму у драматичній поемі В. Барки «Кавказ»(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2012) Хащина, М.С.Статтю присвячено аналізу мотиву покликання у драматичній поемі В. Барки «Кавказ». Автор простежив позицію письменника щодо боротьби особистісного та суспільного начала в житті людини як філософського аспекту боротьби Добра і Зла. Розглянуто участь покликання у формуванні долі головних героїв поеми: невиконання покликання призводить до незадоволеності життям і нещастя. І навпаки, виконання місії робить людину істинно щасливою. This article is devoted to analysis a motif of calling in the dramatic poem «The Caucasus» by V. Barka. The author traced a position of the writer with regard to the struggle of the personal and social principles. These are like a one of the philosophic aspects of struggle of the Good and the Evil. A calling’s influence on the destiny of central heroes of «Тhe Caucasus» is considered. A human is really happy if his calling is’nt vain and mission is realized.Документ Поэтика рассказа Гайто Газданова «Черная капля»(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2012) Маханьков, Е.А.У статті відрефлектовано художній світ газданівського оповідання, проаналізовано систему персонажів, здійснено мотивний аналіз, визначено жанрову форму, досліджено метафізичний аспект твору. Виявлено важливу структуротвірну і концептуалізуючу роль в оповіданні притчових претекстів. Показано, що оповідання в концентрованому вигляді містить основні естетичні коди, що отримали свій розвиток у подальшій творчості письменника. В статье отрефлектирован художественный мир газдановского рассказа, проанализирована система персонажей, произведен мотивный анализ, обозначена жанровая форма, исследован метафизический аспект произведения. Выявлена важная структурообразующая и концептуализирующая роль притчевых претекстов. Показано, что рассказ в концентрированном виде содержит основные эстетические коды, получившие свое развитие в дальнейшем творчестве писателя. The article is devoted to attempt of giving a reflection of Gaito Gazdanov’s art world. It keeps on trying to analyze the system of characters, to make a motif analysis, to define a genre and to outline a metaphysical aspect of an art work. Important structure-forming and conceptual role of parabolic pre-texts in the short story is shown. The article is trying to demonstrate that the short story maintains in a concentrate shape all of aesthetical codes, evolving in the writer’s further art work.Документ Мотив преображения зрения и вещества в поэтических циклах «Дикий шиповник», «Старые песни» и «Китайское путешествие» О. А. Седаковой(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2012) Звегинцова, М.Э.В статье произведен мотивный анализ трёх поэтических циклов О.А. Седаковой: «Дикий шиповник» (1976-1978), «Старые песни» (1980– 1981) и «Китайское путешествие» (1990-1992). В ходе исследования был выявлен мотивный комплекс, связанный с идеей преображения зрения и вещества. Проявлены основные контексты функционирования мотивов «зрения» и «вещества», относящихся к этому семантическому комплексу. Сделаны выводы о том, что интегрированный мотив преображения зрения и вещества широко задействован на уровне авторского интертекста, моделирующего общий философский фон поэтических циклов О.А. Седаковой. In the article the motif analysis is conducted in three poetic cycles by O. A. Sedakova: «The Wild Rose» (1976-1978), «The Old songs» (1980–1981) and «Chinese Travels» (1990-1992). The research reveals a motif complex associated with the idea of transformation of sight and substance. The main contexts of functioning of «sight» and «substance» motifs related to this semantic complex are exposed. Conclusion is made that the integrated motif of transformation of sight and substance is widely employed on the level of the author's intertext that shapes the general philosophical background of the poetic cycles of O. A. Sedakova.Документ Метафізичний вимір героя М. Хвильового(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2012) Зенгва, В.О.У статті досліджується метафізична структура героя М. Хвильового як представника модерної моделі людини. Здійснено спробу проаналізувати інтертекстуальні та автотекстуальні перегуки, основні мотиви прози письменника виявити природу метафізичного добра та зла, характерної для його світобачення. В статье рассматривается метафизическая структура героя Н. Хвылевого как представителя модерной модели человека. Совершено попытку проанализировать интертекстуальные и автотекстуальные переклички, основные мотивы прозы писателя и выявить природу метафизического добра и зла, характерную для его мировоззрения. The metaphysical structure of the M. Khvylevoy’s hero as a representative of modern model of human is studied in the article. There was made an attempt to analyze the intertextual and autotextual connections, the main motives of the writer’s prose and find out the nature of metaphysical good and evil, which are typical for his outlook.Документ Критические статьи Андрея Белого 1903–1905 гг. как неомифологические тексты русского символизма(Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2011) Капинус, Т.Л.В статье исследуется неомифологический аспект критической прозы раннего Андрея Белого. Доказывается, что миф о личности является структурообразующим в критике 1903–1904 гг. Личность в статьях Белого представлена как становление, соответственно сюжетом мифа является преодолеваемый ею внутренний путь. Основные мотивные комплексы критической прозы соотносятся с трехэтапной сюжетной структурой персоналистического мифа. В статье выявляются особенности «неомифологических» символистских текстов, присущие критике Белого: соотношение плана выражения и плана содержания, множественность мифов-шифров, интерпретирующих статьи и т.д. Делается вывод о новом типе критики, возникающем на рубеже веков. The neomythological aspect of the critical prose by early Andrei Bely is researched at the current article. It is proved that the myth of the personality is a structure-formed one in the criticism of 1903–1904. The personality in Bely’s articles is presented as a formation and its internal path forms a plot of the myth. The basic complexes of motifs of the critical prose are correlated with a three-unit structure of the personalistic myth. The features of the neomythological symbolist texts that are inherent in Bely’s criticism are revealed in the article. The critical prose has a special correlation between the mode of expression and the mode of content, the set of myths interpreting the articles, etc. It is concluded that Bely’s critical prose is a new kind of criticism appeared on the turn of the century.Документ Мотив і його складники : проблема побудови структурно-семантичної моделі(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2009) Тимченко, А.О.The article deals with a motif as a theoretical problem. The definition of a motif and its main features are determined. The question of creating of the structural-semantic model of a motif is raised. The trichotomy model is proposed. It includes such components as the nucleus (the symbolic and archetypical information), the body of the motif (its display in the concrete work of art) and the motif's field (the totality of the details and the images, which are caused by the emergence of the motif). The conclusion is made that the trichotomy structural-semantic model of a motif can be used in a motif analysis of the writings.Документ Мотив звіра у поетичному циклі В. Свідзінського «Балади»(Кам’янець-Поділ. держ. ун-т, 2006) Тимченко, А.О.Документ Межа між дитячим та дорослим світами у поезії Володимира Свідзінського «До школи»(2009) Тимченко, А.О.