Таможська, Ірина ВолодимирівнаTamozhska, I.V.2024-11-202020Таможська, Ірина Володимирівна. Методологічні підходи до аналізу системи підготовки науково-педагогічних кадрів засобом приват-доцентури в університетах України другої половини ХІХ – початку ХХ століття / І. В. Таможська // Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. – 2020. – Т. 1, № 3 (36), Ч. 1. – С. 61–67. – DOI: https://doi.org/10.26661/2522-4360-2020-3-1-09УДК 378.22:378.4(477) «…/1917»https://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/19053У статті зазначено, що поняття «концепція дослідження» базується на наукових підходах, які визначають стратегію дослідницької та практичної діяльності, а термін «підхід» певною мірою зумовлений соціальним контекстом, що визначає зміст та спрямованість такої діяльності. Виокремлено методологічні принципи, що забезпечують системну спрямованість наукового дослідження і практичного пізнання об’єкта (цілісності, примату цілого над складовими частинами, ієрархічності, структурності, самоорганізації, взаємозв’язку із зовнішнім середовищем). Акцентовано увагу на тому, що предметом цивілізаційного підходу є сукупність усіх форм життєдіяльності суспільства (матеріальних, ідейних, культурних, релігійних, моральних) у їхньому історичному розвитку й наступності. Висвітлено систематизацію парадигмальних підходів С. Бобришева (парадигмально-педагогічний, поліпарадигмальний, цивілізаційний, культурологічний, аксіологічний), в основу яких покладено концепції та теорії, що визначають детермінації суспільного розвитку людства. Підкреслено, що цивілізаційні підходи дозволяють відтворити провідні виміри історико-педагогічного процесу (власне історичний, соціокультурний, історичного розвитку освіти, педагогічного знання). Розглянуто особливості реалізації системного, цивілізаційного та парадигмального методологічних підходів у контексті аналізу системи підготовки науково-педагогічних кадрів засобом приват-доцентури в університетах України другої половини ХІХ – початку ХХ століття. Системний підхід сприяв тому, щоб виявити цільову, змістову, процесуальну, організаційну та технологічну цілісність у системі підготовки науково-педагогічних кадрів. Парадигмальний підхід дозволив дослідити зміну домінантних освітніх установок у підготовці науково-педагогічних кадрів у вітчизняних університетах України крізь призму провідних освітніх парадигм. Цивілізаційний підхід спрямував на виявлення передумов процесу запровадження кадрового інституту приват-доцентів у системі вищої освіти.It is stated in the article that the notion “research concept” is based on scientific approaches that determine the strategy of research and practical activities, and the term “approach” is to some extent interrelated to the social context, which estab-lishes the content and direction of such activities. The methodological principles that provide a systematic orientation of scientific research and practical cogni-tion of the object (integrity, primacy of the whole over its components, hierarchy, structure, self-organization, interconnection with the external environment) are singled out. It is stressed that the subject of the civilizational approach is the integ-rity of all forms of social life activity (material, ideological, cultural, religious, moral) in their historical development and continuity. The article outlines the sys-tematization of paradigmatic approaches suggested by S. Bobryshev (paradig-matic-pedagogical, polyparadigmatic, civilizational, culturological, axiological), which are based on the concepts and theories that establish the determinations of mankind social development. It is emphasized that civilizational approaches contribute to reproducing the leading dimensions of the historical and pedagog-ical process (actually historical, socio-cultural, historical development of educa-tion, pedagogical knowledge). The author considers the peculiarities of realiz-ing systemic, civilizational and paradigmatic methodological approaches when analyzing the system of academic staff training by means of private associate professorship in the universities of Ukraine in the second half of the XIX – at the beginning of the XX century. The systematic approach contributed to identifying targeted, meaningful, procedural, organizational and technological integrity in the system of academic staff training. The paradigmatic approach helped to reveal the change of dominant educational attitudes in academic staff training in domestic universities of Ukraine in the light of leading educational paradigms. The civi-lizational approach was used to single out the preconditions for introducing the staff institute of private associate professors in the system of higher education.ukSOCIAL SCIENCESHUMANITIES and RELIGIONконцепція дослідженнясистемний, цивілізаційний та парадигмальний методологічні підходиметодологічні принциписистема підготовки науково-педагогічних кадрівresearch conceptsystematiccivilizational and paradigmatic methodological approachesmethodological principlessystem of academic staff trainingМетодологічні підходи до аналізу системи підготовки науково-педагогічних кадрів засобом приват-доцентури в університетах України другої половини ХІХ - початку ХХ століттяMethodological approaches to analyzing the system of academic staff training by means of privat associate professorship in the universities of Ukraine in the second half of the XIX – at the beginning of the XX centuryArticlehttps://doi.org/10.26661/2522-4360-2020-3-1-09https://orcid.org/0000-0003-0865-2380