Полякова, Ю.Ю.2012-05-242012-05-242012Полякова Ю.Ю. Драма-сказка Е. Н. Чирикова «Колдунья»: послесловие к сценической истории / Юліана Юріївна Полякова // Вiсник Харкiвського нацiонального унiверситету iм. В.Н. Каразiна. – 2012. – № 994. Сер.: Філологія. – Вип. 64. – С. 236–242https://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/5939Полякова Юліана Юріївна, театрознавець, головний бібліограф Центральної наукової бібліотеки Харківського національного університету імені В. Н. КаразінаВ статье сделана попытка жанровой характеристики драмы-сказки Е. Н. Чирикова «Колдунья» в контексте развития русской драматургии начала ХХ века и русской драматической традиции. Рассматривается сценическое воплощение пьесы режиссером К. А. Марджановым и анализируются причины успеха пьесы и спектакля у зрителей и критики, обусловленные социально-исторической ситуацией и обостренным вниманием к любовно-бытовой проблематике. This article presents an attempt to characterize the genre peculiarities of Ye. N. Chirikov’s fairy-tale drama “The Sorceress” within the context of the early 20th-century Russian dramaturgy as well as the Russian drama traditions. The author analyzes the play’s stage realization by director K. A. Mardzhanov, and the reasons of the performance having been so successful with both the public and the critics. The author sees that success as caused mainly by the social and historic situation as well as by enormous popularity of love stories and everyday life presented on stage of that period.ruдрама-сказкажанртеатррежиссерское искусствоактерское мастерствосценографияfairy-tale dramagenre, theaterstage directionactor’s skillstheater set designДрама-сказка Е. Н. Чирикова «Колдунья»: послесловие к сценической историиArticle