Кривошей, Кирило ЮрійовичKryvoshei, K. Yu.2024-11-162024Кривошей, Кирило Юрійович. Вплив стресу на здобувачів вищої освіти в умовах військового конфлікту / К. Ю. Кривошей // Інноваційна педагогіка : наук. журн. – 2024. – Т. 2, вип. 71. – С. 57–63.УДК 378:159.96https://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/19035Науковий керівник: Сергій Борисович Бєляєв, доктор педагогічних наук, професор кафедри профільної підготови, Харківський національний університет імені В. Н. КаразінаУ статті представлено результати дослідження впливу стресу на здобувачів вищої освіти, зокрема, в контексті військового конфлікту. Розкрито вплив зовнішніх факторів, які призводять до виникнення стресу у сучасній українській студентській молоді. Описано вплив військових дій в Україні на виникнення стресу у здобувачів вищої освіти, що створює нові загрози для їх ментального здоров’я та навчальної успішності. Продемонстровано виклики, з якими стикаються освітяни частково та система освіти України в цілому. Теоретично обґрунтовано проблему навчального стресу та стресу в умовах військового стану, розкрито поняття «стрес», «екзаменаційний стрес». Виявлено чинники та фактори, які викликають розвиток стресу, описано стадії розвитку стресу. Встановлено негативний вплив стресу на емоційний стан, когнітивну сферу та здатність до навчання здобувачів вищої освіти. Проаналізовані об’єктивні виклики і загрози, що спричиняють розвиток стресу серед студентів, включаючи вимоги навчального середовища, соціо-економічні проблеми, та такі фактори війни як небезпека життю та здоров’ю, вимушене переміщення, втрата близьких, руйнування інфраструктури та навчальних закладів, загальний психологічний тиск від травматичних подій тощо. Досліджується вплив війни на психо-емоційний стан студентів, включаючи розвиток високого рівня стресу, тривоги, депресивних емоцій, нав’язливих негативних думок тощо. У статті надано опис впливу наслідків стресогенних факторів на здатність засвоювати навчальний матеріал та виконувати навчальні завдання. Результати дослідження вказують на важливість впровадження програм психологічної підтримки та розвитку психологічних ресурсів студентів, які допомагатимуть ефективно керувати стресом і долати труднощі, що виникають в умовах війни. Доведено необхідність розроблення педагогічних умов, що забезпечуватимуть розвиток стресостійкості здобувачів вищої освіти. Описано особливості педагогічних умов розвитку стресостійкості здобувачів вищої освіти.The article presents the results of a study of the impact of stress on higher education students in the context of military conflict. The influence of external factors that lead to stress in modern Ukrainian students is revealed. The impact of military operations in Ukraine on the emergence of stress in higher education students, which creates new threats to their mental health and academic performance, is described. The challenges faced by the education system in Ukraine as a whole were demonstrated. The problem of educational stress and stress in martial law is theoretically substantiated, the concepts of “stress” and “examination stress” are revealed. The factors that cause the development of stress are identified; the stages of stress development are described. The negative impact of stress on the emotional state, cognitive sphere and learning ability of higher education students is determined. The objective challenges and threats that cause the development of stress among students were analyzed. The article examines the impact of the war on the psycho-emotional state of students, including the development of high levels of stress, anxiety, depressive emotions, obsessive negative thoughts, etc. The article describes the impact of the consequences of stressors on the ability to learn and perform academic tasks. The results of the study indicate the importance of implementing psychological support programs and developing students’ psychological resources to help them effectively manage stress and overcome difficulties arising in war conditions. The article proves the need to develop pedagogical conditions that will ensure the development of stress resistance of higher education students. The peculiarities of pedagogical conditions for the development of stress resistance of higher education students are described.ukSOCIAL SCIENCESстресвійнанавчальний стресздобувачі вищої освітидистресстресостійкістьекзаменаційний стреспедагогічні умовиstresswaracademic stresshigher education studentsdistressstress resistanceexamination stresspedagogical conditionsВплив стресу на здобувачів вищої освіти в умовах військового конфліктуThe impact of stress on higher education students in the context of military conflictArticlehttps://doi.org/10.32782/2663- 6085/2024/71.2.11https://orcid.org/0000-0002-9163-9891