Дерев’янко, Олена ГеоргіївнаDerevianko, О.Н.2022-01-192022-01-192014Дерев’янко, Олена Георгіївна. Контролінг у сфері управління репутацією підприємств / О.Г. Дерев’янко // Економічний форум : науковий журнал. – Луцьк, 2014. – № 2. – С. 106–113.https://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/17362The study defines peculiarities of controlling in such an area as companies’ reputation management. In particular, the controlling is made up of two directions (daily monitoring and final evaluation of PR activity), based on the controlling’s principles aiming to build up a trade-off between the management object ives and stakeholders of the enterprise, using a combination of operational and strategic controlling, which are characterized by different instruments and performers. The author substantiates basic models of controlling for companies’ reputation management. These models include the short-term and the long-term analysis model of PR activity, the latest model correlated with bilateral communicat ion model of J.E.Grunig. The article examines the types of outcomes measurements relevant to the creation of the company reputation. These are: firstly, PR outputs - a certain amount of communication products and services derived from the communicative process, secondly, intermediate PR assessment results of how the audience have paid attention or responded to data messages of the company, and finally, the public relations consequences - quantifiable stakeholder behavior change (e.g., increase in sales of an enterprise).За результатами дослідження ви значено особливості кон тролінгу в такій сфері, як управління репутацією підприємств. Автором обґрунтовано основні моделі контролінгу в управлінні репутацією підприємств. У статті систематизовано типи результатів за хо дів щодо формування репутації підприємства, які є об’єктами контролінгу.ukефективність репутаційного менеджментуаналіз ЗМІпіар-програмамодель аналізу піар-дія льностістейкхолдери підприємствакомунікації і зворотний зв'язокeffectiveness of reputation managementmedia analysispublic relat ions programanalysis model of PR activit iescompany's stakeholderscommunication and feedbackКонтролінг у сфері управління репутацією підприємствControlling in the management of the company's reputationArticle