Таможська, Ірина ВолодимирівнаКуліш, Сергій МиколайовичTamozhska, Iryna VolodymyrivnaKulish, Sergii Mykolayovych2024-11-202024-02-22Таможська, Ірина Володимирівна. Сучасні світові тенденції педагогічної освіти / І. В. Таможська, С. М. Куліш // Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Педагогічні науки : наук. видання = Scientific bulletin of Kremenets taras shevchenko regional academy of humanities and pedagogy. Scientific publication : pedagogical sciences. – 2023. – Вип. 17. – С. 36–42. – DOI: https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.4УДК 378+374].011.2:001.895](4:477)(045)https://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/19058Introduction. For now, there is a widely recognized global perspective on pedagogical education. One of the tasks of the institutional model of pedagogical education is the accumulation and transmission of the socio-cultural pedagogical experience of society.Purpose. Unveiling and actualizing contemporary global trends in pedagogical education. Methods. To study contemporary global trends and features of pedagogical education, general scientific methods (analysis, synthesis, generalization, analogy, classification, comparison) were employed for the comprehension / systematization / interpretation of the material.Results. The main features and trends of pedagogical education in European countries and the United States of America are highlighted in the context of continuous education, aimed at ensuring continuous self-development, self-education and self-improvement throughout life. A close correlation between pedagogical educational trends and changes in the education system of the countries has been revealed. Scientific sources have been analyzed and the following trends in pedagogical education are singled out: 1) predominant emphasis on professional development, formation of special professional skills; 2) introduction of experimental programs in educational institutions aimed at developing teachers’ various competencies (relational, research, socio-cultural, leadership), which are based on active learning and are integrated into the socio-cultural space of the educational institution; 3) state policy focus on research-based education; 4) utilizing and implementing the concept of teachers’ professional development for the program design / fostering this pedagogical phenomenon in the education sector; 5) establishment of effective cooperation between universities and secondary comprehensive schools / preschool education institutions; 6) introduction of government initiatives to improve the status of the teaching profession and enhance teacher education programs. The features of teacher professional development programs are identified as follows: 1) based on two theories (change / training); 2) take into account pedagogical aspects such as training effectiveness, conflict management; 3) shift the focus of pedagogical education from the priority of acquiring ready-made knowledge to their active acquisition / appropriation, unlocking the fundamental cognitive potential. Attention is drawn to the common / distinctive elements in European and Ukrainian adult education systems. Originality. The trends in the development of pedagogical education in the modern global space have been identified.Conclusion. The system of pedagogical education is undergoing continuous transformation, necessitating theoretical / methodological / practical adaptation facilitated by the appropriate tools. The main trends in the development of pedagogical education are realized through the refinement / organization of educators’ professional training.У статті висвітлено основні особливості й тенденції педагогічної освіти в європейських країнах та Сполучених Штатах Америки в контексті безперервної освіти, метою якої є забезпечення постійного саморозвитку, самоосвіти та самовдосконалення особистості впродовж життя. Виявлена тісна кореляція між педагогічними освітніми тенденціями й змінами в системі освіти країн. Проаналізовано наукові джерела й зафіксовано такі тенденції педагогічної освіти: 1) переважний акцент на професійному розвитку, формуванні спеціальних професійних навичок; 2) запровадження в освітніх закладах експериментальних програм, спрямованих на розвиток у викладачів різних компетенцій (реляційних, дослідницьких, соціокультурних, лідерських), які ґрунтуються на активному навчанні, інтегруються в соціокультурний простір закладу освіти; 3) зосередженість державної політики на освіті, заснованій на дослідницькій діяльності; 4) використання й упровадження концепції професійного розвитку викладачів для дизайну програм / реалізації цього педагогічного феномена в освітній галузі; 5) налагодження ефективної співпраці між університетами та загальноосвітніми школами / дошкільними закладами; 6) запровадження ініціатив уряду для покращення статусу вчительської професії, збільшення програм педагогічної освіти. Визначено особливості програм професійного розвитку викладачів, як-от: 1) ґрунтуються на двох теоріях (змін / навчання); 2) ураховують такі педагогічні аспекти, як результативність навчання, управління конфліктними ситуаціями; 3) перенесення акценту педагогічної освіти з пріоритету отримати готові знання на їх активне здобуття / засвоєння, розкриття фундаментального пізнавального потенціалу. Звернено увагу на спільне / відмінне в європейській та українській системах освіти дорослих. Система педагогічної освіти знаходиться в процесі постійної трансформації, що вимагає теоретичної / методологічної / практичної адаптації, яка забезпечується відповідним інструментарієм. Основні тенденції розвитку педагогічної освіти реалізуються в процесі вдосконалення / організації професійної підготовки педагогічних кадрів.ukSOCIAL SCIENCESосвітні тенденціїбезперервна освітаосвіта дорослихконцепція професійного розвитку викладачаeducational trendscontinuous educationadult educationconception of teachers’ professional developmentСучасні світові тенденції педагогічної освітиModern world trends in pedagogical educationArticlehttps://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.4https://orcid.org/0000-0003-0865-2380https://orcid.org/0000-0002-6222-7222