Иванченко, Андреянна АлексеевнаЗаика, Евгений ВалентиновичСергеева, Татьяна ВикторовнаІванченко, Андреянна ОлексіївнаЗаика, Євген ВалентиновичСергеєва, Тетяна ВікторівнаIvanchenko, Andreyanna2019-11-112019-11-111986Иванченко, Андреянна Алексеевна. Психологические основы усвоения вербального материала на графемно-фонемном уровне языка (на материале обучения англоговорящих студентов-иностранцев русскому языку) / А.А. Иванченко, Е.В. Заика, Т.В. Сергеева // Вестник Харьковского государственного университета. Проблемное обучение иностранных учащихся русскому языку и общественным дисциплинам. - 1986. - № 292. - С. 30-33.https://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/15109У статті встановлено, що засвоєння нового графемно-фонемного матеріалу різко знижується, якщо перемішувати різні частини, які до цього не закріпилися в пам'яті. У ході навчального експерименту ми прагнули до того, щоб перше відтворення сприйнятого матеріалу відповідало правильно змодельований новий образ даної вербальної одиниці. Формування правильно змодельованого нового образу досягалося в результаті використання різних аналізаторів у процесі запам'ятовування мовних елементів, що вивчаються, а саме, звукова, візуальна і рухова пам'ять (останній вид пам'яті включав функціонування артикуляційного апарату при вимові та руко-рухових дій у процесі написання). Використання всіх типів запам'ятовування значно покращує засвоєння, закріплення та актуалізацію сприйнятого матеріалу. Застосовані в навчальному експерименті ігрові ситуації були своєрідним способом підвищення інтересу у студентів до матеріалу, що завчається. Студенти як би не допускали дефіциту емоційного ставлення до інформації, що запам'ятовується, і створювали помірну емоційну напругу, що активізувало мнемічну діяльність індивіда. Таким чином, навчання за експериментальною методикою підвищує ефективність засвоєння вербального матеріалу на графемно-фонемному рівні мови, створюючи умови для зміцнення слідів у довгостроковій пам'яті, надаючи необхідний час для їх консолідації та віддаляючи (наскільки це можливо) момент появи інтерферуючих вербальних одиниць з рідної мови учня .In the article it was established that the assimilation of a new grapheme-phonemic material sharply decreases if its different parts, which had not been fixed in memory before, are mixed. In the course of the training experiment, we strove to ensure that the first reproduction of the perceived material corresponds to a correctly modelled new image of this verbal unit. The formation of a correctly modelled new image was achieved as a result of using different analyzers in the process of memorizing the studied language elements, namely, sound, visual and motor memory (the last type of memory included the functioning of the articulatory apparatus during pronunciation and motor actions during writing). The use of all types of memorization significantly improves the assimilation, consolidation and updating of the perceived material. The game situations used in the training experiment were a peculiar way of increasing students' interest and emotional involving for the memorized material. Students, as it were, did not allow a shortage of positive emotional attitude to the information they memorized, which both created moderate overload and reduced negative surprise, and by this activated the mnemonic activity of the individual. Thus, training by an experimental methodology increases the efficiency of verbal material assimilation at the grapheme-phonemic level of the language, creating conditions for strengthening traces in long-term memory, providing the necessary time for their consolidation and delaying (as far as possible) the moment of appearance of interfering verbal units from the student’s native language.rumotivationforeign language learningRussian as a foreign languageмотивацияизучение иностранных языковрусский язык как иностранныйПсихологические основы усвоения вербального материала на графемно-фонемном уровне языка (на материале обучения англоговорящих студентов-иностранцев русскому языку)Psychological basis of verbal material assimilation at grapheme-phonemic level of a language (based on the teaching of English-speaking foreign students to the Russian language)Article