Парфіненко, А.Ю.2017-01-262017-01-262015Парфіненко А. Ю. Подієвий туризм як чинник формування туристичної привабливості міста / А. Ю. Парфіненко // Географія та туризм. - 2015. - Вип. 34. - С. 144-154https://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/12494The object of this article is to determine the organizational and economic mechanism of product development for the event tourism as a factor for the formation of tourism attraction in the city. Methodology. In this paper the author has used the methods of structure-function analysis, the methods of system and process approach, the method of simulation approach and content analysis except for the general scientific methods. Results. Classification of the basic event types has been implemented, event tourism capabilities in the social and economic development of cities have been specified, the interaction algorithm of the concerned parties in the conducting of the event has been defined, and the stages of formation and product sales for the event tourism have been developed. Scientific novelty. The organizational and economic conditions for the development of the event tourism, its role in the formation of tourist attraction and providing the competitiveness of cities have been determined. Practical value. The results of the assumed research can be used by municipal administrations and other concerned parties while developing event tourism projects. Key words: event tourism, event marketing, event management, competitiveness of the city.Метою публікації є з’ясування організаційно-економічного механізму створення продукту подієвого туризму як чинника формування туристичної привабливості міста. Методика. У роботі окрім загальнонаукових методів, використано методи структурно-функціонального аналізу, системного, процесного підходу, метод моделювання та контент-аналізу. Результати. В результаті дослідження здійснено типологізацію основних видів подій, визначено функціональні можливості подієвого туризм в соціально-економічному розвитку міст, з’ясовано алгоритм взаємодії основних зацікавлених у проведенні події сторін, розроблено етапи створення та реалізації продукту подієвого туризму. Наукова новизна. З’ясовано організаційно-економічні умови розробки проектів подієвого туризму, його роль у формуванні туристичної привабливості та забезпеченні конкурентоспроможності міст. Практична значимість. Результати пропонованого дослідження можуть бути використані міськими адміністраціями та іншим зацікавленими сторонами при розробці продуту подієвого туризму.подієвий туризмподієвий маркетингподієвий менеджментконкурентоспроможність містаПодієвий туризм як чинник формування туристичної привабливості містаСобытийный туризм как фактор формирования туристической привлекательности городаEvent tourism as a factor for the formation of tourism attraction in the cityArticle