Tamozhska, IrynaTymofiienko, NataliiaDemianiuk, AntoninaKlyap, MariannaTsurkan, Maria2024-11-192023Tamozhska, Iryna. Features of professional and pedagogical activity of a higher education teacher / I. Tamozhska, N. Tymofiienko, A. Demianiuk, M. Klyap, M. Tsurkan // Amazonia investiga : revista. – 2023. – Vol. 12, Is. 63. – P. 148–155. – DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2023.63.03.132322-6307http://www.amazoniainvestiga.infohttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/19049Accession Number WOS: 001018360400013. Virtual, multidisciplinary and monthly scientific publication.Determining the peculiarities of the pedagogical activity of higher education teachers is important not only from a scientific viewpoint but also for solving strategic and tactical educational problems. Among these problems is the improvement of the quality of higher education, which is one of the priorities. The article aims to reveal the peculiarities of the work of a higher education teacher, his or her professional competencies, and requirements for this profession to improve the efficiency of the educational process and train quality specialists with higher education. The methods used to write the article were analysis, synthesis, generalization, explanation, and qualification of data. One of the main specifics of the professional and pedagogical activities of a higher education teacher is the need to combine research and teaching. A teacher must have a high level of scientific knowledge, be aware of the latest achievements and trends in their field, conduct research, and publish scientific papers. Moreover, he or she must be able to translate complex scientific concepts into an accessible language for students and other listeners to transfer the necessary knowledge and skills.Визначення особливостей педагогічної діяльності викладачів вищої школи має важливе значення не лише в науковому плані, а й для вирішення стратегічних і тактичних освітніх проблем, серед яких підвищення якості вищої освіти займає одне з пріоритетних місць. Метою теми є розкриття особливостей роботи викладача вищої школи, його професійних компетенцій та вимог, які ставляться до цієї професії, з метою підвищення ефективності навчального процесу та підготовки якісних фахівців з вищою освітою. Методами написання статті стали аналіз, синтез, узагальнення пояснення та кваліфікація даних. Однією з основних специфік професійно-педагогічної діяльності викладача вищої школи є необхідність поєднання науково-дослідницької та навчальної роботи. Викладач повинен мати високий рівень наукових знань у своїй галузі, бути в курсі останніх досягнень та трендів у своїй галузі, проводити наукові дослідження та публікувати наукові праці. При цьому він повинен вміти перекладати складні наукові концепції в доступну мову для cтудентів та інших слухачів, щоб передати їм необхідні знання та вміння.enSOCIAL SCIENCEShigher education teacherprofessional competenciesrequirements for professional activityspecifics of working with studentsteaching and assessment methodsresearch activitiesformation of professional identitychallenges and prospects for the development of the professionвикладач вищої школипрофесійні компетенціївимоги до професійної діяльностіспецифіка роботи зі студентамиметоди навчання та оцінюваннянауково-дослідницька діяльністьформування професійної ідентичностівиклики та перспективи розвитку професіїFeatures of professional and pedagogical activity of a higher education teacherСпецифіка професійно-педагогічної діяльності викладача вищої школиArticlehttps://doi.org/10.34069/AI/2023.63.03.13https://orcid.org/0000-0003-0865-2380https://orcid.org/0009-0009-8770-2235https://orcid.org/0000-0002-8994-7633https://orcid.org/0000-0003-4677-8718https://orcid.org/0000-0003-2866-1743