Наукові роботи. Факультет МЕВтаТБ
Постійне посилання колекціїhttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/1150
Переглянути
5 результатів
Результати пошуку
Документ Problem of creativity in native psychology [Проблема креативности в отечественной психологии] (in Russian)(Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2012) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаСтатья посвящена теоретическому обобщению отечественных исследований креативности как научного понятия и психического явления. Проведен сравнительный анализ понятий «креативность» и «творчество», а также терминов, обозначающих данные понятия. Обосновано положение о креативности как динамической жизне-созидающей направленности личности. Утверждается, что раскрытие креативности сопровождается положительной эмоцио-подпиткой, позитивогенностью настроения, минимумом био-энергозатрат и одновременно выступает профилактикой дестабилизирующих психо-соматических проявлений. This paper is dedicated to the theoretical summarizing of native investigations relating to the creativity like a scientific concept and mental phenomenon. The comparative analysis of creativity and creative life-orientation notions as well as the terms they signify has been carried out. The thesis of creative life-orientation like a dinamic life-creating directing vector has been proved. It is testified that the creative life-orientation’s disclosing is accompanied by a positive emotional injection, a genetically determined positiveness of mood, a minimum of bio-energetic expense that concurrently serves like a precaution against the destabilizing psychosomatic manifestations.Документ Orientamento creativo alla vita nella formazione linguistica: riflessioni a margine di un esperimento pluriennale(Rio de Janeiro (Brasil), Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2015) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаL’obiettivo di questo lavoro è quello di presentare la parabola evolutiva di una ricerca e sperimentazione nel campo dell’insegnamento-apprendimento dell’italiano avviata durante anni. Con il concetto “orientamento creativo dinamico alla vita” ci riferiamo allo sviluppo di modelli di competenza che consentono di dischiudere il potenziale cognitivo di una persona, producendo allo stesso tempo esiti benefici sul benessere e sulla pianificazione della vita. This paper aims to present an evolutionary parabola of the research frame and experimentation in the area of teaching-studing process of the Italian language conducted during the years. With the concept of “creative dynamic life-orientation” we refer to the evolution competence models that allow to disclose the cognitive person’s potential, producing at the same time the beneficial results and outcome at the well-being and at the life projection.Документ Concept of creativity in the structure of personality’s life self-organization [Концепция креативности в структуре жизненной самоорганизации личности] (in Russian)(Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2012) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна Олексіївна; Ivanchenko, AndreyannaIn this paper the thesis of the creativity as a rod component in the structure of the life self-organization has been founded. For the first time the personality’s creativity like a creative dynamic intrinsic orientation has been analyzed. It has been ascertained that such a creativity brings a person to obtain an improved quality of the life that includes an emotional-energetic and psycho-physiological increase of the organism parameters which indicates health-maintaining characteristics of organism functioning. A theoretical conceptual model and аn operational mechanism of the creativity have been elaborated. It has been shown that the beginning to be a student is a unique period for a creativity initiation as a life confirmatory strategy and a spiritual-value guiding line. В статье обосновано положение, что в структуре жизне-самоорганизации личности креативность является стержневым компонентом. Впервые креативность личности проанализирована как созидающая динамическая внутренняя направленность, приводящая человека к приобретению улучшенного качества жизни, которое включает повышение всех эмоцио-энергетизирующих и психо-физиологических параметров как здоровье-сохраняющих показателей функционирования организма. Разработаны обобщающая теоретико-концептуальная модель и операционный механизм креативности. Показано, что начало студенчества – уникальный период для инициации креативности в качестве жизнеутверждающей стратегии и духовно-ценностного ориентира.Документ Personality’s creativity: dynamic process in acquiring a new life quality [Креативность личности: динамический процесс в ходе приобретения нового качества жизни] (in Russian)(Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Ш. Франка, 2011-04-01) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаThe article provides an analysis of the results of a series of formative experiments on the development of students' creativity. It is shown that creativity is a dynamic process that affects the overall vitality of a person. It is noted that a characteristic feature of creativity is its ability to extend to all spheres of human life activity. В статье приведен анализ результатов серии формирующих экспериментов по развитию креативности студентов. Показано, что креативность – это динамический процесс, отражающийся на общем жизненном тонусе человека. Отмечается, что характерной особенностью креативности является ее способность распространяться на все сферы жизненной активности человека.Документ Creativity and health in personality’s being [Креативность и здоровье в экзистенции личности] (in Russian)(Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2013) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаThe current social situation, the development of science and the spiritual-value orientations of public opinion are in many respects similar to the scientific and social trends at the end of the second half of the 20th century, in which the orientation towards a person with creative potential, developed cognitive activity and a formed focus on self-realization became socially demanded. Современная социальная ситуация, развитие науки и духовно-ценностных ориентаций общественного мнения во многом аналогичны научной и общественной тенденции конца второй половины XX века, при которой социально востребованной становилась ориентация на личность, имеющую творческий потенциал, развитую познавательную активность и сформированную нацеленность на самореализацию.