Наукові роботи. Факультет МЕВтаТБ
Постійне посилання колекціїhttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/1150
Переглянути
34 результатів
Результати пошуку
Документ Psychological foundations of the process of mastering a foreign language in language university [Психологические основы процесса усвоения иностранного языка в языковом вузе] (in Russian)(Харьков, ХНУ им. В.Н. Каразина, 2001) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Сумец, Н.В.; Дмитриев, Д.В.; Гава, Г.В.; Найпак, Н.Ю.; Іванченко, Андреянна Олексіївна; Ivanchenko, AndreyannaThe effectiveness of the non-aspective teaching of the foreign languages has considerably advantages in comparison with a traditional didactic process during which the ineffective fragmentation and subdivision of the grammatical structure take place. The positive needs and motives of the didactic activity may project like a stimulation of the same activity directed to liberate all the interior reserves of the students and to the energization of their mnemonic capability. Эффективность неаспектного обучения иностранным языкам имеет значительные преимущества по сравнению с традиционным дидактическим процессом, в ходе которого происходит неэффективная фрагментация и подразделение грамматической структуры. Позитивные потребности и мотивы дидактической деятельности могут проектироваться как стимуляция той же самой деятельности, направленной на освобождение всех внутренних резервов студентов и активизации их мнемических способностей.Документ Cross-cultural approach to teaching foreign languages [Кросс-культурный подход в обучении иностранным языкам] (in Russian)(Харьков, ХНУ им. В.Н. Каразина, 2002) Лукашенко, И.Н.; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Гусля, Л.В.; Іванченко, Андреянна Олексіївна; Ivanchenko, AndreyannaIt is shown that knowledge of the cultural characteristics of the country of the studied language can significantly increase the motivation for learning. Now the Italian language takes its rightful place among the foreign languages studied in Ukraine, but the methodological and didactic support of the process of its teaching is at a low level. The structure of the language, i.e. the linguistic system stored in consciousness determines the process of thinking, the structure of worldview, behavioral motives, the way of knowing the world around and building a picture of the world, different for each language. The linguistic-cultural shock, as a result of the student’s incomplete acculturation, lack of knowledge or lack of understanding of the norms of a culture new to him, disappears as the student becomes acquainted with the culture of the country of the language being studied. Показано, что знание особенностей культуры страны изучаемого языка позволяет существенно повысить мотивацию обучения. Сейчас итальянский язык занимает законное место среди изучаемых в Украине иностранных языков, но методическое и дидактическое обеспечение процесса его преподавания находится на низком уровне. Структура языка, т.е. языковая система, хранящаяся в сознании, определяет процесс мышления, структуру мировоззрени, мотивы поведения, способ познания окружающего мира и построение картины мира, иной для каждого языка. Лингво-культурный шок, как следствие неполной аккультурации учащегося, незнания или непонимания им норм новой для него культуры, исчезает по мере знакомства учащегося с культурой страны изучаемого языка.Документ Linguistic development of students of language universities taking into account the cross-cultural aspect in teaching [Лингвистическое развитие студентов языковых вузов с учетом кросс-культурного аспекта в преподавании] (in Russian)(Харьков, ХНУ им. В.Н. Каразина, 2002) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Лукашенко, И.Н.; Падоан, И.М.; Гава, Г.В.; Гусля, Л.В.; Іванченко, Андреянна Олексіївна; Ivanchenko, AndreyannaIn this article it is written about the necessity of the culturality inserted at the beginning of Italian language study. It contributes to reduce psychological and linguistic shock as well as to increase the motivation and affectivity of studying language mastering. This status was conformed practically by means of specially organized teaching directed to the knowledge of the cultural heritage, peculiarity and specificity of the Italian nationality. В статье говорится о необходимости аккультурации еще в начале изучения итальянского языка, что способствует снижению психологического и лингвистического шока, а также повышению мотивации и эффективности усвоения изучаемого языка. Данное положение было подтверждено на практике путем специально организованного обучения, направленного на познание культурного наследия и особенностей итальянского этноса.Документ Туризм як прояв і чинник глобалізації сучасного світу(Харківська національна академія міського господарства, 2009) Парфіненко, А.Ю.Документ Юрист или турист? Досуговые практики «прокурора революции» Николая Крыленко(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2009) Парфиненко, А.Ю.; Сидоров, В.И.Документ Штрихи к социальному портрету украинского студента 20-х годов(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2003) Парфиненко, А.Ю.Документ Промышленность стран мира: уровни развития и типы структур(журнал "Регіон: стратегія и пріоритети" - 2007, №5, 2007) Грицак, Ю.П.Приводятся результаты расчета современных показателей уровня развития промышленности и выводы по особенностям структур промышленности в странах разных социально-экономических типов.Документ Psychological and epistemological essence of synergy and its relevance in relationship between teacher and students (from perspectives of Italian language teaching) [Иванченко А.А., Дзатти Альбэрто. Психологическая и эпистемологическая сущность синергии и её релевантность во взаимоотношениях преподавателя и студентов (в ракурсе преподавания итальянского языка)] (in Russian)(Харьков : ХНУ, 2007) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна Олексіївна; Zatti, Alberto; Дзатти, АльбэртоThe significance of the positive professional and personal image of the teacher (including the linguistic teacher) and its influence on student motivation is revealed: the higher the synergetic interaction and empathic interaction in the classroom, the more productive the students learn the new linguistic and cultural realities as well as their mutual creative self-realization. Conducting a survey, which was held in the Italian/Ukrainian secondary and higher schools, it has been revealed a sufficiently great percentage of negative perceptions of the teacher by students and school pupils. This fact put in evidence the importance as for testing such a profession like a teacher. Виявлено значимість позитивного професійно-особистісного іміджу викладача (у тому чиелі й викладача-лінгвіста) і його впливу на студентську мотивацію: чим вище сінергетичий взаємовплив і емпатична взаємодія в навчалъній аудиторії, тим продуктивніше здійснюється засвоєння студентами нової лінгво-культурологичої реалії і їхня творча самореализация. Анкетування, проведене в італійських/українських школах/вузах, виявило досить високий відсоток негативно сприйманого викладача, що ставить на порядок денний питания про тестування на професію викладача. It is shown a significance of the positive professional and personal image of the teacher (as well as a linguistic teacher also) and his influence at the student’s motivation: higher is the synergic reciprocal influence and empathic interaction in the studding auditorium, more productive is the realization of the student’ new linguo-culturological reality learning and their creative autorealization. A conducting of the questionnaires, that was held in the Italian/Ukrainian secondary and higher schools, has revealed a sufficiently great per cent of a negatively excepted teacher. This fact put in evidence the question as for testing such a profession like a teacher.Документ Psychological-motivational component of schematic representation of Italian language grammar [Психолого-мотивационная составляющая схематического предъявления грамматики итальянского языка] (in Russian)(Харьков : ХНУ, 2006) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаIt was shown an efficiency of the aim creation in the course of the Russian as foreign or English language studding by means of the grammar’s schematization and of the rejection of aspectization in teaching. It was proposed a novel approach to teaching/learning of other language reality that permit to take in consideration a motivation, emotional and creative activity components. Показана эффективность целеформирования при усвоении итальянского (и русского как иностранного) языка путем использования схематизации грамматики и отказа от аспектного обучения. Предложен новый подход к процессу преподавания/усвоения новой языковой реалии, позволяющий учесть мотивационно-эмоциональный и креативный компоненты деятельности. It was shown an efficiency of the aim creation in the course of the Russian as foreign or English language studding by means of the grammar’s schematization and of the rejection of aspectization in teaching. It was proposed a novel approach to teaching/learning of other language reality that permit to take in consideration a motivation, emotional and creative activity components.Документ Conceptual scheme of category Subjunctive in Italian language and its psychological-pedagogical aspect [Концептуальная схема категории сослагательности в итальянском языке и её психолого-педагогический аспект] (in Russian)(Харьков : ХНУ, 2006) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаДанная статья посвящена рассмотрению разработанной нами инновационной схемы предъявления категории итальянского Сongiuntivo (сослагательного наклонения) в процессе преподавания студентам итальянского языка. Показаны её преимущества с психологической точки зрения и педагогическая валидность её использования на ранних этапах обучения итальянскому. Они заключались в следующем: снижение внутренней напряженности у студентов, раскрепощение их внутренних резервов и подключение биоэнергетического потенциала, повышение мотивации и улучшение усвоения. Выявлена продуктивность методики интенсивного ввода итальянской грамматики, построенной на базе предложенного нами нового Синергетического Культурологично-Экзистенциального Системного (СКЭС) подхода, универсального для процесса преподавания/усвоения любой лингво-культурологической реалии. This paper is devoted to the examination of the developed by us innovative scheme that presents a category of Italian subjunctive mood (Congiuntivo) during the Italian language teaching. The advantages of this scheme from the psychological point of view and its pedagogical validity at the early steps of Italian language teaching were shown. These advantages are as follows: it is the reducing of interior students’ tension, the liberation of their intrinsic reserves and the bioenergetics’ potential linking, as well as the motivation increasing and the learning improving. The methodic productivity of the intensive introducing of Italian grammar is based on the proposed by us new Synergic Cultural Existential System approach, which is universal one for the teaching/learning process of any lingvo-culturalogical reality.