4. Наукові роботи. Юридичний факультет
Постійне посилання колекціїhttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/1161
Переглянути
123 результатів
Результати пошуку
Документ Правові обмеження участі жінок у виконанні завдань державного управління в Україні(Харків : Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2020) Кагановська, Тетяна Євгенівна; Пахомова, Ірина Анатоліївна; Kahanovska, Tetyana E.; Pakhomova, Irina A.Статтю присвячено аналізу змісту інституту правових обмежень, що накладаються на 12 жінку, яка перебуває на державній службі та виконує завдання у сфері державного управління, встановлено, що стосовно жінок – державних службовців застосовуються спеціальні правові обмеження, які являють собою законодавчо передбачені заборони залучення жінок до певних форм виконання професійних управлінських функцій і завдань задля звуження загального обсягу їх робочого навантаження з метою збереження їх здоров’я і створення умов для повноцінного виконання соціальної функції матері. Зазначено, що передбачені у законодавстві правові обмеження, які передбачені для жінок, що залучаються до виконання функцій державного управління, незважаючи на свій позитивний вплив, звужують певним чином обсяг їх професійних можливостей, а також обмежують фактичні можливості здійснювати владну компетенцію. Разом із тим, їм притаманний соціальний характер і держава зобов’язана передбачити адекватні компенсаторні механізми стимулювання професійної діяльності жінок-державних службовців і мінімізації впливу на жінку-державного службовця наслідків відповідних обмежень. У свою чергу, оптимальне адміністрування подібних заходів має на меті підвищити не лише професійні показники жінки як державного управлінця, а й посилити соціальну ефективність системи державного управління в цілому.Документ Організаційно-правовий механізм Європейського Союзу щодо забезпечення ґендерної рівності(Ужгород : Ужгородський національний університет, 2023) Кагановська, Тетяна Євгенівна; Сироїд, Тетяна Леонідівна; Kaganovska, Tetyana E.; Syroid, Tetyana L.У статті проаналізовано положення установчих актів Європейського Союзу, зокрема, Договору про Європейський Союз, Договору про функціонування Європейського Союзу, Хартії основних прав Європейського Союзу та Європейської соціальної хартії, якою керується ЄС, щодо закріплення ними принципу ґендерної рівності, який отримав своє становлення з моменту прийняття Статуту ООН – фундаментального міжнародного універсального акту, що сприяв подальшій розробці та прийняттю норм на міжнародному універсальному і регіональному рівнях, що базуються на ґендерному принципі. Акцентовано увагу на особливостях актів ЄС і зазначено, що вони розширили принцип рівності між жінками та чоловіками, включивши до нього вимогу щодо створення відповідних умов праці; рівне поводження на робочому місці, включаючи право на справедливі, безпечні і здорові умови праці та праведливу винагороду; користування послугами соціальних служб; доступ до товарів і послуг; баланс між роботою та особистим життям; охорону материнства; відпустку по догляду за дитиною. Приділено увагу стратегічним актам ЄС у цьому напрямку, серед яких: Стратегічні зобов’язання щодо pабезпечення ґендерної рівності, Стратегія ґендерної рівності, План дій ЄС щодо забезпечення ґендерної рівності та розширення прав і можливостей жінок у зовнішніх зносинах. Розкрито напрямки і зобов’язання, що містяться в означених актах; окреслено заходи ЄС, прийняті на їх виконання (розробка відповідних рекомендацій, прийняття директив, підготовка річних звітів) й акцентовано на перспективних напрямах діяльності Союзу в означеній сфері. Зосереджено увагу на діяльності спеціалізованих агентств, органів та інших структур ЄС до ком- петенції яких відносяться питання захисту прав людини і ґендерної рівності, як його невід’ємної складової, серед яких зазначено: Консультативний комітет Європейського Союзу з рівних можливостей для жінок і чоловіків, Європейський омбудсмен, Європейський інститут ґендерної рівності, Агентство фундаментальних прав Європейського Союзу, Європейське жіноче лобі, Європейська мережа юридичних експертів з питань ґендерної рівності та недискримінації. Охарактеризовано їх повноваження, правову основу діяльності, компетенцію і внесок у забезпечення прав людини в цілому і, зокрема, принципу ґендерної рівності в межах ЄС.Документ Трансформація в Україні правової культури суспільства під впливом процесів європейської інтеграції(Харків : Національна академія правових наук України, 2022) Петришин, Олександр Віталійович; Кагановська, Тетяна Євгенівна; Передерій, Олександр Сергійович; Petryshyn, Oleksandr V.; Kaganovska, Tetyana Ye.; Perederii, Oleksandr S.У статті з позицій теоретико-правового аналізу висвітлюються аспекти трансформації правової культури населення України під впливом процесів європейської інтеграції. Застосування системи методів наукового пізнання (історико-правовий метод, системно-структурний метод, структурно-функціональний метод, метод сходження від абстрактного до конкретного, метод теоретико-правового прогнозування) відкрило можливість комплексно проаналізувати основні аспекти прояву впливу процесів європейської інтеграції на трансформацію правової культури населення України. Встановлено, що процеси європейської інтеграції і активна участь України у них є важливими чинниками, які обумовлюють інноваційні зміни у національній правовій системі, а також визначають трансформацію правової культури українського населення з урахуванням універсальних правових цінностей Європейського Союзу. Запропоновано і розкрито зміст низки основних вимірів, які розкривають сутність трансформацій правової системи України, які відбуваються через активну участь України у процесах європейської інтеграції. Зокрема, доведено, що правова культура населення України зазнає певних змін у процесі сприйняття населенням України універсальних цінностей ЄС як ідейної засади європейської інтеграції; процеси європейської інтеграції сприяють підвищенню рівня інформованості громадян про сутність основоположних правових засад організації життєдіяльності народів Європи; європейська інтеграція сприяє зміненню світоглядної системи координат молодого покоління України у процесі правової соціалізації. Акцен- тується увага на особливому значенні сприйняття універсальних цінностей Європейського Союзу у процесі європейської інтеграції. Зауважено, що поступова, але цілеспрямована політика держави щодо втілення універсальних цінностей права Європейського Со юзу сприяє їх засвоєнню населенням України на ментальному рівні із збереженням національно-культурних особливостей. Виокремлена проблематика формування позитивних загальносуспільних уявлень у зв’язку із імплементацією універсальних цінностей Європейського Союзу в Україні і запропоновано можливі варіанти їх подолання. Обґрунтовується висновок про те, що втілення на рівні індивідуальної поведінки кожного грома- дянина України універсальних європейських правових постулатів є важливою гарантією прискорення системних проєвропейських реформ в Україні, зміни ментальних орієнтацій населення у напрямі наближення до загальноєвропейського культурно-правового простору. У зв’язку з цим, пропонуються перспективні напрями досліджень означеної проблематики сучасною юридичною наукою, а саме – поглиблений аналіз організаційно-правових аспектів адаптації досвіду здійснення європейськими державами політики у сфері правового виховання населення, проблематики правової охорони на території європейських держав і України універсальних цінностей ЄС, пошук оптимальних стратегій підвищення рівня правової культури і правосвідомості громадян України у відповідності до кращих європейських стандартів, удосконалення нормативних засад налагодження ефективної співпраці держави і інститутів громадянського суспільства в частині реалізації заходів, спрямованих на досягнення якісних змін у формуванні високого рівні правової культури молоді тощо.Документ The personal data protection mechanism in the european union(Seoul : Soong-Sil University, 2021) Syroid , Tetiana L.; Kaganovska , Tetiana Ye.; Shamraieva , Valentyna M.; Perederiі , Оlexander S.; Titov , Ievgen B.; Varunts , Larysa D.The adoption of the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 transformed approaches and concepts to the implementation of the personal data protection mechanism in the European Union. Within the EU, almost all countries have adapted a new protection mechanism, which requires a study of the specifics of its use. The article intends to assess the legal provisions of the current mechanism of personal data protection in the EU. The author studied the mechanism of personal data protection under the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 (GDPR) based on the concept of contextual integrity and analysis of EU legislation on personal data protection. The scientific publications for 2016-2020 were reviewed for the formation of ideas of a new personal data protection mechanism in the EU, informative and transparent analysis of legal provisions. The article notes that the personal data privacy and protection is increasing, there is an ongoing unification of the legal status of personal data protection and the formation of a digital market for dissemination, exchange, control, and supervision of data. Cross-border cooperation is part of the personal data protection mechanism. The author proved that the GDPR has changed approach to personal data protection: the emphasis is now shifting to the formation of a digital market, where the EU’s role in ensuring regulation is crucial. The article identifies the emergence of a new protectionist legal system and strengthening of legal provisions regarding privacy. This legal system needs unification and harmonization in accordance with national legislation, is territorially fragmented and differentiated within the EU.Документ The court fees as variety of the state duty(Chennai : IAEME Publication, 2020) Rossikhin, Vasyl; Rossikhina, Halyna; Kaganovska, Tetyana; Holovko, Oleksandr; Navrotskyi, Oleksii; Musiienko, OlehThe article examines the place, role and features of the legal regulation of the court fees. Attention is drawn to the problematic moments and difficult situations in the legislative registration of this concept. The need to correct them is noted and recommendations are given for improving the legal regulation of court fees.Документ Регіоналізація як перспективний напрямок «європеїзації» України(Харків : Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2020) Кагановська, Тетяна ЄвгенівнаСтратегічний політичний курс України на європейську інтеграцію, котрий отримав навіть конституційне закріплення, актуалізує проблему приведення усієї системи територіальної організації влади у відповідність зі стандартами європейського, належного й багаторівневого, врядування. На жаль, конституційна реформа щодо децентралізації, котра отримала глибоке наукове обґрунтування, концептуалізацію, схвальну оцінку європейської політико-правової спільноти в особі Венеційської комісії та позитивний висновок Конституційного Суду України, спинилась на рівні вітчизняного парламенту попереднього скликання, не отримавши необхідної підтримки для внесення на остаточне голосування. З іншого боку, навіть ті поодинокі кроки, які були здійснені парламентом і урядом у частині передачі окремих повноважень від органів виконавчої влади до відання місцевого самоврядування, об’єднання територіальних громад та відповідних змін до бюджетної та податкової систем України виявили, з одного боку, половинчастість реформ, а з іншого – матеріально-фінансову, організаційну і навіть кадрову неспроможність органів місцевого самоврядування базового рівня ефективно функціонувати в нових політико-правових умовах.Документ Medical negligence subject to criminal law(Konstancin-Jeziorna : Wydawnictwo Aluna, 2019) Gutorova, Nataliya; Zhytnyi, Oleksandr; Kahanovska, TetyanaIntroduction: Legal liability for medical negligence should contribute to the protection of patients’ rights to life and health. At the same time, unreasonably strict sanctions against physicians should be analyzed much closely. More balanced model of such liability requires serious in-depth research. The aim of the article is to stimulate discussion about the necessity to improve the criminal legislation and judicial practice of criminal liability execution. Materials and methods: This study is based on the analysis of international law, WHO documents, jurdicial practice and statistics, criminal and medical law legal doctrine (29 laws and papers, 97 court judgments were analyzed). Dialectical, comparative, analytic, synthetic and system analysis research methods were used, also for interpretation purposes. Conclusions: An effective legal mechanism should ensure the timeliness and thoroughness of the investigation and prosecution of each case of medical negligence to prevent the recurrence of such consequences in the future. Legal liability (civil, disciplinary or criminal) for medical negligence is a necessary part of this mechanism. The inevitability of criminal punishment rather than its severity should be recognized as a core for the medical negligence prevention concept. That’s why the long-term imprisonment for medical negligence as a form of punishment should be recognized as socially unreasonable, it cannot improve the protection of patients’ life and health but leads to significant negative social complications instead.Документ Вплив бюрократії на організацію управлінської діяльності: історико-правовий аналіз(Харків : Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2019) Кагановська, Тетяна Євгенівна; Kaganovska, TetyanaУ статті мова йде про терміни «бюрократія» і «бюрократизм»; наведено думки різних розробників1 теорії бюрократії; зазначено, що протягом тривалого часу у нашій країні дослідження стосовно бюрократії були суттєво обмежені; вказано про стан обговорення проблеми бюрократії сьогодні, зокрема надано перел ік проблем і явищ, які пов’язують з явищем бюрократії; наголошено на тому, що проблему бюрократії не вдасться побороти одними розмовами, необхідно шукати інші важелі впливу. Зазначено, що раціональну бюрократію деякі вчені розглядали як органічну складову оптимального розподілу праці і добре налагодженого механізму управління, як неодмінну умову успішного і динамічного розвитку індустріального суспільства; окремо наведено дослідження М. Вебера у вивченні поняття «бюрократія», позбавлення його емоційно-негативного відтінку, встановлення критеріїв, яким повинна відповідати раціонально вибудувана система управління та невідворотність бюрократії у ньому; охарактеризовано людей, задіяних у бюрократичному апараті та надано найважливіші характеристики бюрократії; зазначено, що вказані цінності чинять активний вплив на цінності суспільства і тим самим становлять фундамент соціальної міцності бюрократичної системи; відзначено і слабкі місця бюрократичної системи, такі як -от: кадровий застій, непомірна чиновницька зарозумілість, «жага» стати самостійною владною силою; «жорстка ненависть» до всіх тих, «хто виявляє бажання займатися адміністративними справами поза нею»; наголошено, що управлінська діяльність в рамках раціонально побудованої бюрократичної системи розчленов ується на елементарні найпростіші операції, наділені конкретною компетенцією у вигляді оптимальності і професіоналізму у вирішенні всіх проблем, що виникають; наведено особливості стилю ідеального керівника, який повинен керувати своїм апаратом безособово, без прояву жодних почуттів і ентузіазму; вказано на високу соціальну ефективність професійного бюрократичного управління, яке забезпечує стабільність і динамічний розвиток соціального організму, кадри, підвищує престижність професійної освіти, формує підвищений попит на дипломи й елітні навчальні заклади, наведено міркування про те, що чиновництво треба критикувати; зазначено, що бюрократичний апарат може бути піддано небезпеці появи різних руйнівних дисфункцій, таких як закостенілість, закритість, відірва ність від народу і його інтересів; визначено, що принципи і технології раціональної бюрократії не тільки себе не дискредитували, а й переживають період модернізації; наведено пріоритетні напрями реформування державного управління, зокрема впровадження концепції «Держава у смартфоні» та електронізація державних послуг та вказано, що переосмислення стратегій та перегляд планів зокрема у частині бюрократичної організації державного апарату – це вимога часу і бажання дійсно вирішувати державні проблеми.Документ Адміністративно-правові заходи запобігання неформальній зайнятості в Україні(Харків : Харківський національний університет імені В.Н. Карзіна, 2019) Кагановська, Тетяна Євгенівна; Kaganovska, TetyanaНеформальна зайнятість – соціально-економічна проблема, що проявляється у відпливі частини працюючого населення із формального сектору економіки до неформального, у зв’язку з чим актуалізується питання подолання соціально-економічних передумов та наслідків цього негативного явища і попередження формалізації ринку праці. Та на сьогоднішній день, державою обрано переважно «каральний» шлях зниження рівня неформальної зайнятості. Не дивлячись на те, що Урядом проводиться достатньо активна діяльність, спрямована на формалізацію зайнятості в Україні, зокрема, в країні функціонує ціла система органів публічної влади, уповноважених на застосування адміністративно-правових заходів, що мають на меті викриття фактів неформальної зайнятості; на рівні міст розробляються та реалізуються відповідні програми формалізації зайнятості; серед населення проводяться інформаційно-роз’яснювальні заходи тощо, позитивного результату все ще не досягнуто. З огляду на зазначене, автором у статті акцентується увага на раціональності поєднання адміністративно-правових заходів запобігання неформальній зайнятості із одночасним підвищенням рівня добробуту населення та підвищення ефективності функціонування соціально-економічних інститутів. З метою розуміння передумов поширення неформальної зайнятості та особливостей обрання методів їх усунення в статті також звертається увага на ознаки неформальних відносин між працівником та роботодавцем, а також з’ясовується зміст суміжних понять, що використовуються на рівні із поняттям «неформальна зайнятість» та характеризують відносини між працівником та роботодавцем, що не набули належної, встановленої законом форми. У висновку автором наголошується на важливості формування між державою та громадянами партнерських відносин, в яких держава поважає і забезпечує право громадян на гідний рівень життя, а громадяни проявляють повагу до закону та виконують свої обов’язки перед державою.Документ Improving the mechanism of collecting certain taxes in Ukraine as measures for the European modernization: legal aspect(Riga : Publishing House “Baltija Publishing”, 2018) Holovko, Oleksandr; Kaganovska, Tetyana; Rossіhіna, GalinaThe aim of the article is to study the methodological and theoretical principles of improving the legal regulation of the taxation system in Ukraine in the European integration context. Determination of the doctrinal basis for the implementation of the tax function of the state and its legal consolidation from the standpoint of the fundamental principles of the law allows carrying out a comparative legal analysis of taxation in the developed countries of Europe and the world (particularly indirect one). Methodology. The research is based on the theoretical and legal substantiation of the social content of tax activities in the state, and it is also based on the understanding of the dialectical relationship between tax processes and the functioning of social and legal systems in general. A systematic analysis of the tax activity of the state in the context of humanism, justice, freedom, equality, rule of law is carried out. On this basis, the legal nature of the regulation of the value-added tax is revealed. Results. The basic theoretical and legal bases of measures on improvement of the taxation system are determined as a result of the study from the position of its legitimation among citizens and stimulation of their purchasing power and development of productive forces of the Ukrainian economy. Practical impact. The definition of directions for perfection and humanization of tax legislation in Ukraine allows making a conclusion about the volume of the tax burden on the consumer and proposing optimal rates of value-added tax rates.