Історичний факультет

Постійне посилання на розділhttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/41

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Тауматургия в «Повести о крещении Владимира»
    (2012) Роменский, А.А.
    O. Romenskyi. Thaumaturgy in the “Narration About Vladimir’s Baptism” The paper is devoted to the motive of wonderworking in the “Narration about Prince Vladimir’s Baptism” of Rus’ Primary Chronicle. Two paradigms of miracle’s perception were united in the text of the source: the pagan and the Christian one. The pagan view on wonderworking was found in the episode of “trialing the faith” by Vladimir and his envoys. The necessity of additional conviction in the power of God explains Rus’ campaign against Korsun and actions of the Prince during the siege. A loss of sight and its recovering in the font of baptism is a widespread plot in the Christian culture that symbolizes the metamorphosis of a sinner into a saint. “Korsun Legend” seems to reproduce the Byzantine concept of the christianization of Rus. The motive of the blindness healing descends from Gospel books and finds its parallels in different written traditions of the Middle Ages.
  • Ескіз
    Документ
    Таинство крещения в восприятии правителей раннего средневековья (от Константина Великого к Хлодвигу и Владимиру Святому)
    (2013) Роменский, А.А.
    Стаття присвячена реконструкції середньовічних уявлень про хрещення правителя на підставі застосування історико-антропологічного підходу до минулого та семіотичного підходу до історичного наративу. Розглядаються свідчення джерел про обставини хрещення візантійського імператора Константина Великого, короля франків Хлодвіга та руського князя Володимира Святославича. Cприйняття хрещення та християнства було пов’язане із чудотворенням та мотивом військової перемоги. Більшість текстів мають спільну сюжетну канву, що дозволяє припускати тотожність ментальних стереотипів керівних еліт, поєднання у трактуванні хрещення язичницьких та християнських мотивів. The article is devoted to the reconstruction of medieval imaginations of the ruler’s baptism on the basis of the application of historical and anthropological approach to the past and semiotic approach to historical narrative. The sources about circumstances of the baptism of the Byzantine Emperor Constantine the Great, king of the Franks Clovis and the Rus’ prince Vladimir Svyatoslavich are examined. The perception of baptism and Christianity was associated with wonderworking and motive of military victory. Most of the texts have a common plot, which allow to hypothesize the identity of mental stereotypes of the ruling elites. Both pagan and Christian motifs are combined in the interpretation of baptism.