Історичний факультет
Постійне посилання на розділhttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/41
Переглянути
5 результатів
Результати пошуку
Документ Курганы конца VI — середины V вв. до н. э. Нижнего Побужья: греки или скифы?(2010) Гречко, Д.С.Гречко Д. С. Кургани кінця VI—середини V ст. до н. е. Нижнього Побужжя: греки чи скіфи? У статті розглядаються підкурганні поховання VI — середины V ст. до н. е., які були досліджені неподалік від Ольвії. Наводиться історія дослідження пам’яток та розбираються основні моменти дискусії щодо грецької чи скіфської етнічної приналежності захоронень. Характерні риси поховальної традиції цього населення (прямокутні поховальні ями, орієнтація могил та похованих по лінії схід-захід, дерев’яні перекриття та облицювання стін, інвентар) знаходять аналогії серед синхронних скіфських поховань. Виходячи з цього, скіфська етнічна приналежність похованих у нижньобугських некрополях пізньоархаїчного-ранньокласичного часу видається нам більш обґрунтованою. D. Grechko. The Barrows of the Lower Bug Littoral Zone of the end of VI — the Middle of V century B.C: the Greeks or the Sscythians? In the article there examined under-barrow burials of VI—the middle of V century BC that have been researched not far from Olviya. There adduces the history of the sites research and investigates the principal moments of the discussion concerning the Greek or the Scythian ethnic belonging of the burial. The characteristic features of the burial tradition of this people (right-angled borrowing pits, east-west orientation of the tombs and the buried, wood covering and wall revetment, inventory) draw analogies with synchronous Scythian burials. On the assumption of this, Scythian ethnic belonging of the buried in the Lower Bug littoral necropolis of the late archaic and early classic periods seems to be more well-grounded.Документ К вопросу о социальной структуре населения северскодонецкой Лесостепи V—IV вв. до н. э.(2013) Буйнов, Ю.В.; Окатенко, В.Н.Автори статті з метою проведення соціальної реконструкції населення сіверсько-донецького регіону скіфського часу застосували факторний та кластерний аналізи даних про поховальний обряд. Отримані результати вказують на наявність у місцевих мешканців ранньокласових відносин. Соціальна структура складається з трьох соціальних станів, які гіпотетично наближаються до давньоіндійських варн, кшатріїв, на чолі з «царями», вайш’їв та шудр. Має місце існування домашнього рабства. В цілому можна стверджувати, що у своєму розвитку місцеве населення досягло рівня ранньокласового суспільства. Наявні археологічні та писемні джерела дозволяють стверджувати, що кшатрії з’являються у регіоні ще в архаїчну добу і за етнічною ознакою могли належати меланхленам. Рядове осіле населення у своїй більшості могли відноситись до стародавніх балтів. Втім, в їхнє середовище входили й представники інших етнічних угруповань. Authors with the aim of social rehabilitation of the population area Siverskodonetsk Scythian applied factor and cluster analyzes data on burial ritual. The results indicate the presence of local residents early class relations. Social structure consists of three social classes that are supposedly close to the ancient Indian varnas, Kshatriyas, led by the «kings», Vaisyas and Sudras. There is the existence of domestic slavery. In general we can say that in its development the local population has reached the level of early class society. Available archaeological and written sources suggest that there are Kshatriyas in the region in the archaic days and ethnicity could belong melanhlenam. Ordinary settled population at large could be related to the ancient Balts. However, in their environment were also representatives of other ethnic groups.Документ К проблеме полиэтнического состава населения Древней Фракии(2013) Чередниченко, А.Г.Стаття присвячена актуалізації проблеми етнічного складу населення Стародавньої Фракії. На ґрунті даних лінгвістичної палеонтології та свідчень античних авторів, можна зробити висновок, що у Фракії в давнину мешкали племена носіїв індоєвропейських діалектів та мов, котрі належали як до групи «centum», так й до групи «satəm». Серед них були носії індоєвропейської «сатемної» мови, близької до прабалтійської. Цю мову можна умовно назвати «власно скіфською», тому що значна частина стародавнього населення Скіфії походила з Фракії. Назви Θρᾴκη й Θρᾷκες не споріднені етноніму Τραυσοί (’Αγάθυρσοι) та не мають відношення до гіпотетичного етимону *Τρα₣η-ικες < *Τραυσικες. The article is devoted to mainstreaming issues of multi-ethnic composition of the population of the Ancient Thrace. Based on the data of the linguistic paleontology and evidences of antique authors, one can conclude that in antiquity different tribes lived in Thrace. They spoke the Indo-European dialects and languages. These dialects and languages belonged to the “centum” group and to the “satəm” group. Speakers of the Indo-European “satəm” language, close to the proto-Baltic language, were among inhabitants of the Ancient Thrace. This language can be roughly described as “the Scythian” because a large part of the ancient people of Scythia was from Thrace. In addition, the names of Θρᾴκη and the Θρᾷκες are not related to the ethnonym Τραυσοί (’Αγάθυρσοι) and have no relationship to the hypothetical etymon *Τρα₣η-ικες < *Τραυσικες.Документ Об атрибуции скифских уздечных блях в виде лапы животного или кисти руки(2015) Бабенко, Л.И.Серед різноманітних прикрас скіфської вуздечки є численна група блях, зображення на яких дослідниками тлумачиться як лапа тварини або кисть людської руки. Перевага тій чи іншій атрибуції віддається або зовсім без аргументації власної точки зору, або на основі відповідності природному прототипу — людської кисті руки чи кошачої, ведмежої та вовчої лапи. Додаткову інформацію для вирішення проблеми на користь зоо- чи антропоморфної атрибуції подібних блях можна отримати, аналізуючи особливості іконографії кисті руки на власне скіфських зображеннях людини. На скіфських кам’яних статуях кисть руки дуже часто відтворювалася рівнопалою. Подібну традицію в оформленні кисті можна спостерігати і на одному з навершь з Олександропільського кургану. Отже тлумачення зображення п’ятипалих блях з невиділеним великим пальцем як людської кисті руки, або ж можливість їх амбівалентності — на межі зооморфності та антропоморфності, можна визнати цілком прийнятним. Среди разнообразных украшений скифской уздечки имеется многочисленная группа блях, изображение на которых трактуется исследователями как лапа животного или кисть человеческой руки. Предпочтение той или иной атрибуции отдается или вовсе без аргументации собственной точки зрения, или на основе соответствия естественному прототипу — человеческой кисти руки или кошачьей, медвежьей и волчьей лапы. Дополнительную информацию для решения проблемы в пользу зоо- или антропоморфной атрибуции подобных блях можно получить, анализируя особенности иконографии кисти руки на собственно скифских изображениях человека. На скифских каменных изваяниях кисть руки часто воспроизводилась равнопалой. Подобную традицию в оформлении кисти можно наблюдать и на одном из наверший из Александропольского кургана. Следовательно, трактовку изображения пятипалых блях с невыделенным большим пальцем в качестве человеческой кисти руки, или же возможность их амбивалентности — на грани зооморфности и антропоморфности, можно признать вполне приемлемым. Among the diverse accessories of Scythian snaffle there is a huge group of metal plates, an image of which is handled by the scientists as animal’s paw or a human hand. Preference to this or that attribution is given without one’s own point of view argumentation or on the basis of matching with the natural prototype — a human hand or a cat’s, bear’s or wolf’s paw. Additional information for the problem solving in favour of zoomorphic or anthropomorphic attribution of such metal plates can be derived by analyzing the particularities of iconography of a hand on the Scythian images of a human. On Scythian stone statues a hand was often depicted isodactylous. The same tradition of hand depiction can be seen on one of the finials of the Alexandropolsky burial. So the handling of depiction of pentadactyl metal plates with unrecognized thumb as a human hand or the possibility of their ambivalence is on the edge of zoomorphism or anthropopathy can be assumed rather acceptable.Документ Погребения женщин в курганах скифского времени северскодонецкой Лесостепи: палеосоциологический анализ(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2015) Буйнов, Ю.В.; Гречко, Д.С.На основании исследования 36 захоронений женщин скифского времени в курганах лесостепной части бассейна Северского Донца авторы статьи делают попытку определить их прижизненный статус. С помощью кластерного анализа установлено, что все местные женщины эпохи раннего железного века были выходцами из социальных слоев высшей аристократии, воинов-всадников и свободных рядовых общинников. Выделяются социально зависимые служанки и домашние рабы. Фактов приниженного положение свободных женщин в обществе не зафиксировано. Приведенная социальная структура соответствует ступени разложения родоплеменного общества и формирования раннеклассового. На підставі дослідження 36 поховань жінок скіфського часу в курганах лісостепової частини басейну Сіверського Дінця автори статті роблять спробу визначити їх прижиттєвий статус. За допомогою кластерного аналізу встановлено, що всі місцеві жінки доби раннього залізного віку були вихідцями з соціальних верств вищої аристократії, воїнів вершників та вільних рядових общинників. Виділяються соціально залежні служниці та домашні рабині. Фактів приниженого положення вільних жінок у суспільстві не зафіксовано. Наведена соціальна структура відповідає рівню розкладу родоплемінного суспільства та формування ранньокласового. Authors of the article attempt to determine the lifetime status of persons from the female funerals of the Scythian time barrows of the forest-steppe area of the Northern Donets river. This attempt is based on the materials of excavations of 36 female funerals. Using the cluster analysis it was determined that all early Iron age local women belonged to the highest aristocracy social strata, warrior-horsewomen and free ordinary community people. There are socially dependent servants and home slaves were marked out. There are no facts of the humble status of free women were fixed. This mentioned social structure corresponds to the stage of the decay of primitive communal society and forming of early classes.