Факультет міжнародних економічних відносин та туристичного бізнесу
Постійне посилання на розділhttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/39
Переглянути
8 результатів
Результати пошуку
Документ Creative life-orientation of the personality: monograph (Massimo Medoro: in Chapter 3) [Андреянна Иванченко. Жизнесозидающая креативность личности: монография (Массимо Мэдоро (в Главе 3)] (in Russian)(Харьков: Издательство «Форт», 2014) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаIn this book, the phenomenon of creativity is first considered as a dynamic «creative life-orientation» and substantiates the position that a creative lifestyle is not only a strategic life motto, but also a way to stay in a good psychosomatic state. The positive effect of «creative life-orientation» on the psycho-energetics and somo-physiological state of human health has been established, in which the Reiki system (as one of the ancient Eastern arts of self-healing, self-restoring, and self-regenerating of psycho-physiological functions) acts as an additional auxiliary health-stabilizing way and means that effectively affects the human body and existence. The doctrine and techniques of applying the Reiki system for the first time receive scientific justification. The psychological and philosophical base of the study were determined, theoretical and empirical results were summarized, brief historical, philosophical and cultural information from the life of a number of East Asian states was given, some facts about the originality, uniqueness, life priorities and original native traditions of the peoples of these countries were given. The Reiki system, disclosed in terms of its positive effect on the recovery processes in the body, is described in chapter 3 in collaboration with the Italian operator-allist, psychologist Massimo Medoro. The monograph is intended for researchers, teachers and students, as well as for everyone who is interested in the psychology of personality formation, issues of spirituality, life creativity, self-actualization, psycho-somatic-physiology of health, person's psycho-energy reserves, relationship between the disclosure of his spiritual and creative potential and quality of life. В данной книге феномен креативности впервые рассматривается как жизнесозидающая динамическая направленность и обосновывается положение о том, что креативный образ жизни – это не только стратегический жизненный девиз, но и способ пребывания в хорошем психосоматическом состоянии. Установлено позитивное воздействие креативности на психоэнергетику и сомофизиологическое состояние здоровья человека, при котором система Рэйки (как один из древневосточных искусств восстановления и самовосстановления психофизиологических функций) выступает в роли дополнительного вспомогательного здоровье-стабилизирующего средства, действенно влияющего на организм и экзистенцию человека. Учение и техника применения системы Рэйки впервые получают научное обоснование. Определена психолого-философская база исследования, обобщены теоретико-эмпирические результаты, даны краткие историко-философские и культурологические сведения из жизни ряда восточноазиатских государств, приведены некоторые факты о самобытности, жизненных приоритетах и исконных традициях народов этих стран. Система Рэйки, раскрытая в ракурсе ее позитивного влияния на восстановительные процессы в организме, описана в соавторстве с итальянским оператором-оллистом, психологом Массимо Мэдоро, в главе 3.Документ Essence of creative life-orientation manifestation (generalized analysis of longitudinal research) [Сущность проявления жизнесозидающей креативности (обобщающий анализ лонгитюдного исследования)] (in Russian)(Одеса : «Астропринт», 2016) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаThe paper shows the positive role of the creative life-orientation in the self-adaptation, psychological self-regeneration and human body protection systems: the psychophysiology improvement and bigger projection upon the high life values are identified, which confirms the effectiveness of innovative author’s technology of linguistic teaching (Italian language). The primacy of spiritual and value reference points that serve as the targets in the creative life-orientation structure have been established: value reference points determine the person’s cognitive, emotional and regulatory orientation, being firmly anchored in the course of time in his fixed installations by means of which a person is guided in own judgments and behavior. A cyclically self-enclosed algorithm of the personal evolution has been proved, namely: spirituality-creativity-spirituality. It has been statistically validated: the more obvious a person’s projection upon the spiritual and human values, in response the more cheerful vitality, productive activity and optimum health status take place. It has been proved that the spirituality and the creative life-orientation act synergistically, being concurrently as a measure of the health safety and strengthening. A positive influence of the ancient East Asian techniques has been revealed: they allow one to sanify the body, strengthen the psychosomatic system, providing in aggregate the powerful psycho-biophysical basis for the further creative and spiritual growth. В статье доказана позитивность жизнесозидающей креативности (ЖСК): статистически определено улучшение психофизиологии и бòльшая проекция на высокие ценности, что подтверждает эффективность инновационной авторской технологии лингвообучения (итальянскому яз.). Установлена первостепенность духовно-ценностных ориентиров-целей в ЖСК-структуре. Доказан циклично самозамкнутый алгоритм личностной эволюции: духовность-ЖСК-духовность. Показана позитивная роль ЖСК в системе психологозащиты, самоадаптации и саморегенерации организма. Выявлено саногенное влияние древневосточных техник на нормализацию психосоматики и внутреннего биоэнергобаланса.Документ Anti-stress and organizing role of the creative life-orientation phenomenon [Антистрессовая и организующая роль феномена жизнесозидающей креативности личности] (in Russian)(Харків : НУЦЗУ, 2017) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаCreative life-orientation is stated as a personal phenomenon, an intrinsic dynamic orientation in the human existence and an initial stage in the hierarchy of extra-ordinary mental phenomena. Empirically revealed its anti-stress, anti-crisis and organizing role. It is shown that applying the author’s innovative program/technology for the creative life-orientation activating in the framework of linguistic-educational «Self-organizing Psychological System» (on the example of a teaching dyad teacher-students while mastering the Italian language and culture of Italy), firstly, activates the process of creative self-disclosure of students, which leads to adequate identification in the society, life-satisfaction and optimism, successful life self-organization, psycho-somatic-energetic balance of the organism and health normalization; and secondly, the creative life-orientation allows a person to abstract from crisis-stressful situations/facts, to seek the opportunities for the humanistically filled self-fulfillment, to focus on the positive, favorable aspects of the life and to dive into the positive life niche (which is especially valuable in the modern stressful social conditions). Besides, the results of the positive impact of the ancient East Asian psycho-philosophical recreational health improving arts/techniques/practices (including also the Reiki system) on the energy-physiological balance of the organism and the normalization of the psychosomatics (which are effective anti-crisis supplementary additional aids) are once again confirmed. Жизнесозидающая креативность констатируется как личностный феномен, внутренняя динамическая направленность в экзистенции человека и начальная стадия в иерархии экстра-ординарных психических явлений. Эмпирически выявлена ее антистрессовая, противокризисная и организующая роль. Показано, что применение авторской инновационной программы/технологии по ее активизации в рамках лингвообучающей «Cамоорганизующейся Психологической Системы» (на примере учебной диады преподаватель-студенты при усвоении итальянского языка и культуры Италии), во-первых, активирует процесс креативного самораскрытия студентов, которое приводит к адекватной идентификации в социуме, жизнеудовлетворению и оптимизму, успешной жизненной самоорганизации, психо-сомо-энергитической сбалансированности организма и нормализации здоровья; а во-вторых, жизнесозидающая креативность позволяет абстрагироваться от кризисно-стрессовых ситуаций/фактов, искать возможности для гуманистически наполненной самореализации, акцентироваться на положительных, благоприятных сторонах жизни и погружаться в нишу жизненного позитива (что особо ценно в современных стрессовых социальных условиях). Кроме того, еще раз подтверждены результаты позитивного воздействия древних восточноазиатских психолого-философских рекреационно-оздоровительных искусств/техник/практик (включая также и систему Рэйки) на энергофизиологическую сбалансированность организма и нормализацию психосоматики (которые выступают эффективными противокризисными дополнительными вспомогательными средствами).Документ Психология креативности личности: теоретико-методологический и прикладной аспекты : докторская диссертация(Харьков, 2017-05-29) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна Олексіївна; Ivanchenko, AndreyannaСоздана концептуальная модель жизнесозидающей креативности, в которой: (1) определены ее функциональные компоненты и установлены взаимосвязи между ними; (2) обнаружены социально-психологические предпосылки и факторы ее проявления; раскрыт и обоснован операционный механизм ее функционирования; (3) установлена приоритетная роль духовности (на базе которой проявляется жизнесозидающая креативность); определен динамично нарастающий характер ее раскрытия; (4) доказано, что жизнесозидающая креативность может эффективно реализовываться в различных сферах активности человека; 5) обнаружены ее антистрессовая и рекреационная функции долгосрочного действия. · Введено понятие Самоорганизующейся Психологической Системы учебно-профессионального типа, которое характеризует социальную группу образовательной сферы; обоснован принцип формирования Самоорганизующейся Психологической Системы и раскрыты закономерности ее функционирования в учебно-профессиональной деятельности в рамках учебной диады. Разработана и апробирована развивающие-коррекционная программа активации жизнесозидающей креативности субъектов учебно-профессиональной деятельности; разработаны теоретические основы психолого-педагогической технологии проявления жизнесозидающей креативности в процессе лингвообучения.Документ The positive summarized effect of the creative life-orientation phenomenon(Canada : Accent graphics communications, 2017) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаThe paper is devoted to summing up the results of studying the creative life-orientation as a personal phenomenon, which has a multi-level system-forming structure consisting of a hierarchy of interdependent and interacting components. The author’s program (for the creative life-orientation activation in the process of subjects’ interaction during their educational and professional activity) is developed and the innovative technology of its manifestation is tested in the framework of the teaching «Self-organizing Psychological System», by the example of linguistic education. A positive relationship between the person’s creative life-orientation, spirituality and psychosomatics has been established. The developmental-correcting role of the creative life-orientation has been empirically confirmed, as well as the anti-stress function in the process of personality’s self-establishment and self-development has been revealed. Cтатья посвящена подведению итогов по исследованию жизнесозидающей креативности как личностного феномена, которая имеет многоуровневую системобразующую структуру, состоящую из иерархии взаимозависимых и взаимовлияющих компонент. Разработана авторская инновационная программа ее активизации при взаимодействии субъектов учебно-профессиональной деятельности и апробирована технология ее проявления в рамках обучающей «самоорганизующейся психологической системы» (на примере лингвообучения). Установлена позитивная взаимосвязь между жизнесозидающей креативностью, духовностью и психосоматикой человека. Эмпирически подтверждена развивающе-корректирующая роль, а также выявлена антистрессовая функция жизнесозидающей креативности в процессе самостановления и саморазвития личности.Документ Self-organizing psychological system in the paradigm of creative life-orientation(CLO) [Самоорганизующаяся психологическая система в парадигме жизнесозидающей креативности (ЖСК)] (in Russian)(Veliko Turnovo (Bulgaria) : Publishing House of St. Cyril & St. Methodius University of Veliko Turnovo, 2016) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна ОлексіївнаThis article describes the principles of construction and structural regularities of the functioning of a self-organizing psychological system (SPS), being analyzed like a tutor system or a training one. Such SPS represents a hierarchically interconnected multi-functional dynamic macrosystem. The peculiar features and conditions of the creative life-orientation (CLO) disclosure within a small social group in the linguistic teaching process (namely, while studing the Italy linguistic-cultural realities) have been examined. The preventive sanifying and recreative nature of the CLO that acts as an effective anti-stressor has been identified. The CLO role that leads to person’s evolution and synergistic activity, being in increase according to its stabilization in the subsequent stages of person’s existence, has been fixed. В статье описаны принципы структурного построения и закономерности функционирования самоорганизующейся психологической системы (СПС) обучающего типа, которая представляет собой иерархически взаимосвязанную многофункциональную динамичную макросистему. Изучены особенности и условия проявления жизнесозидающей креативности (ЖСК) внутри малой социальной группы в процессе лингвообразования (а именно, в ходе изучения лингво-культурологической реалии Италии). Выявлен профилактический санирующе-рекреационный характер ЖСК, выступающей эффективным антистрессатором. Установлена развивающе-синергезирующая роль ЖСК, которая нарастает по мере своей стабилизации на последующих этапах экзистенции личности.Документ Spirituality in creativity structure as a factor of personality’s psychosocial stability and health optimization [Духовность в структуре креативности как фактор психо-сомостабильности личности и оптимизации ее здоровья] (in Russian)(Кам’янець-Подільський: ПП “Медобори”, 2011) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна Олексіївна; Ivanchenko, AndreyannaSpirituality as the most important personal value has a stimulating energy-supplementing effect on the general condition of the personality’s organism, allowing it to reach a more favorable level of life perception. The higher the level of spirituality is, the brighter is the meaningfulness of life. Духовность как важнейшая личностная ценность оказывает стимулирующее энергопополняющее воздействие на общее состояние организма личности, позволяя ей выйти на более благодатный уровень жизневосприятия. Чем выше уровень духовности, тем ярче осмысленность жизни.Документ Creativity: logos of life and vector of targeted movement [Креативность: logos жизни и вектор целенаправленного движения] (in Russian)(Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2015) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна Олексіївна; Ivanchenko, AndreyannaThis article proves the position of «creativity» as a dynamic creative orientation in the person’s life, which provides a real opportunity to increase a vitality, to strengthen an individual psychoresistance, to improve the somatic-physiologic organism state as well as to positivize the life quality. The mixture of phenomena «творчество» and «креативность» in the categoric-conceptual aspect, presented in the Russian scientific literature, has been distinguished. It is justified an introduction of the adequate English-language term «creative life-orientation», fully corresponding to the psychological essence, placed in the Russian-language term «креативность». There are given the definite explanations concerning the rationality of its use. It allows one to avoid an intersection with the concept of «творчество», to escape a synonymous tautology and fully comply with the author’s conception of research work as for the «creative life-orientation». The basic components, being included in the structure of the «creative life-orientation» as a life-organizing person’s direction, have been defined. The creativity structure is elaborated. The internal/external factors, affecting to the creative self-manifestation are identified. It is shown that a spiritual development catalyzes the creative disclosure, in which process the natural psycho-bio-energetic human’s resources are joining and the person’s psychosoma is stabilizing. On the base of student’s creative disclosure in the linguistic training, the expediency of early introduction of the cultural excursions (held in the target language) and the schematization are experimentally proved, which aim to remove the linguistic blocking, to increase a cognitive motivation, to promote the linguistic self-realization. All of that in totality leads to the life optimism, the psycho-somatic normalization and improving of health parameters. В данной статье обосновано положение о креативности как созидающей динамической ориентации человека в жизни, которая предоставляет реальную возможность повысить жизненный тонус, усилить собственную психорезистентность, улучшить сомофизиологическое состояние организма и позитивировать качество жизни. Установлено различие феноменов «творчества» и «креативности» в категориально-понятийном аспекте, присутствующее в русскоязычной научной литературе. Обоснован ввод адекватного англоязычного термина «creative life-orientation», полноценно соответствующего психологической сущности, заложенной в русском термине «креативность». Даны разъяснения относительно рациональности его использования, что позволяет избегать перекрещивания с понятием «творчество», не допускать синонимичной тавтологии и полностью соответствовать авторской концепции исследования креативности. Определены базовые компоненты, входящие в структуру креативности как жизнеорганизующей направленности личности. Разработана структура креативности. Выявлены внутренние и внешние факторы, от которых зависит креативное самопроявление. Показано, что уровень духовного развития катализирует креативное раскрытие, в процессе чего включаются природные психо-биоэнергетические ресурсы человека и стабилизируется психосома. На материале раскрытия студенческой креативности в лингвообучении, экспериментально доказана целесообразность раннего ввода культурологических экскурсов (которые проводятся на изучаемом языке) и схематизации с целью снятия лингво-блока, усиления познавательной мотивации, стимулирования лингво-самореализации, что в совокупности приводит к жизненному оптимизму, психо-сомонормализации и улучшению показателей здоровья.