Створення у процесі навчання ситуацій взаємодії, наближених до реальних умов професійної діяльності майбутніх фахівців технічної галузі

Ескіз

Дата

2019

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Запоріжжя : Класичний приватний університет

Анотація

Зазначено, що однією з умов формування вмінь ділового спілкування в майбутніх фахівців технічної галузі є представлені авторкою ситуації взаємодії (презентаційні, інтелектуально-прогностичні, перцептивно-емпатійні, мовленнєві, емоційно-регулятивні, креативні, рефлексійні та ситуації-тренінги), наближені до реальних умов професійної діяльності, які створено відповідно до структурних компонентів ділових умінь спілкування (аналітико-прогностичний, емпатійно-перцептивний, емоційно-регулятивний, презентаційно-комунікативний, лінгво-інформаційний, рефлексивно-коригувальний). Зроблено висновок про те, що презентаційні ситуації спонукали до розвитку ціннісного ставлення до професії, до ухвалення обґрунтованих рішень, заснованих на вільному етичному виборі та виявленні сенсу власних дій. Інтелектуально-прогностичні ситуації спрямовані на оволодіння вміннями критично аналізувати, систематизувати, класифікувати, узагальнювати інформацію, давати їй оцінку, за небагатьма ознаками передбачати розвиток комунікації, її наслідки, а також давали можливість переконатися у правильності власних дій, їхній значущості для інших та для себе, сприяли ухваленню грамотних рішень, визначенню перспектив власної діяльності. Перцептивно-емпатійні ситуації сприяли формуванню вмінь неупереджено й точно сприймати особистісні властивості та поведінку товаришів, за зовнішніми ознаками правильно розуміти їхній стан, мотиви й переживання. Креативні ситуації розкривали творчий потенціал студентів у вирішенні професійних проблем, оскільки в такий спосіб пропонувалося нове бачення проблеми, визначалися альтернативи її вирішення. Мовленнєві ситуації збагачували лексичний запас, підвищували культуру мовлення студенів вербальними засобами обміну інформацією. Емоційно-регулятивні ситуації передбачали оволодіння вміннями стримувати негативні емоції у спілкуванні, уміннями саморегуляції, уміннями запобігати конфліктам і врегульовувати їх. Рефлексійні ситуації актуалізували особистісні та групові мотиви поведінки в різних видах діяльності, вимагали аналізу ситуації, а також дозволяли визначити ті якості та вміння ділового спілкування студента, які потребували особливої уваги. Зазначено, що ситуації-тренінги допомагали студентам оволодівати різними діловими вміннями в конкретних ситуаціях спілкування. Наведено приклади зазначених ситуацій взаємодії.
The author states that interaction situations that are close to real conditions of the professional activity (presentational, intellectual and prognostic, perceptive and emphatic, communicative, emotional and regulative, creative, reflexive and training situations) are one of the conditions of the development of future technical specialists’ business communication skills. They were modelled according to the structural components of the business communication skills (analytical and prognostic, empathic and perceptive, emotional and regulative, presentational and communicative, lingual and informational, reflexive and corrective). It is concluded that model situations led to students developing a valued attitude toward a profession, taking grounded decisions, based on a free ethics choice and identifying the meaning of their own actions. Intellectual and prognostic situations aimed at mastering the skills to analyze critically, systematize, classify, generalize information, evaluate it, predict the development of the communication according to few characteristics, and also give the opportunity to verify the correctness of your own actions, their significance for others and for yourself, promote making competent decisions, define the perspectives of your own activities. Perceptive and empathic situations contributed to the formation of the skills to perceive impartially and accurately personal properties and group mates’ behavior, to understand their condition, motives and feelings properly according to the external signs. Creative situations revealed students’ creative capacity to solve professional problems, as in this way a new vision of the problem was suggested and alternative ways to solve it were defined. Communicative situations enriched the vocabulary, improved the students’ standard of speech by verbal means of information exchange. Emotional and regulative situations aimed at mastering skills to deter negative emotions in the communication, to prevent and resolve conflicts and self-regulation skills. Reflexive situations actualized personal and group behaviour motives in different kinds of activity, required the situation analysis and also allowed to determine student’s business communication qualities and skills that required special attention. It was pointed out that training situations helped students to acquire various business skills in specific situations. The examples of the mentioned interaction situations were presented.

Опис

Ключові слова

SOCIAL SCIENCES, ситуація взаємоді, уміння ділового спілкування, фахівці технічної галузі, interaction situation, business communication skills, technical specialists

Бібліографічний опис

Таможська, Ірина Володимирівна. Створення у процесі навчання ситуацій взаємодії, наближених до реальних умов професійної діяльності майбутніх фахівців технічної галузі / І. В. Таможська // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. праць. – 2019. – Т. 2, № 63. – С. 180–185. – DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2019.63-2.35

item.page.endorsement

item.page.review

item.page.supplemented

item.page.referenced