Історичний факультет
Постійне посилання на розділhttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/41
Переглянути
6 результатів
Результати пошуку
Документ К вопросу о взаимоотношениях населения Степи и Лесостепи юга Восточной Европы в конце V-IV вв. до н. э.(2012) Гречко, Д.С.D. Grechko. On the Issue of the Relationships of the Population Inhabited the Steppe and Forest Steppe of the South of Eastern Europe in the End of V—IV cen. BC The history of the North black Sea region of V—IV cen. BC is tightly connected with the coming of a new nomadic horde in the end of the one third of V cen. BC. By the middle of the mentioned century, the steppe and forest-steppe zones of the South of Eastern Europe were inhabited by new residents. The South territory of Eastern Europe was divided between the nomadic clans in accordance with their social status. The ceremony of burial in monumental catacombs became the distinguished and prestigious tradition of the Scythian elite. These catacombs were associated with the posthumous journey in a so called “dead house” presented by a kibitka that served a nomad during the lifetime. The representatives of the less noble clans, probably, subordinated the rest of Iranianspeaking nomads to them. These nomads lived in the forest steppe zone, and controlled the local agricultural population since VII—VI cen. BC. The presence of the burial constructions of the peripheral elite clans could be explained by the traditions and possibilities of the local subordinated population. However, wooden small-scale sepulchers were still in use in the forest steppe zone; in Crimea, abode and stone burial constructions were widely used. Separate Scythian tribes were very close to one another ethnically and ideologically.Документ К вопросу о социальной структуре населения северскодонецкой Лесостепи V—IV вв. до н. э.(2013) Буйнов, Ю.В.; Окатенко, В.Н.Автори статті з метою проведення соціальної реконструкції населення сіверсько-донецького регіону скіфського часу застосували факторний та кластерний аналізи даних про поховальний обряд. Отримані результати вказують на наявність у місцевих мешканців ранньокласових відносин. Соціальна структура складається з трьох соціальних станів, які гіпотетично наближаються до давньоіндійських варн, кшатріїв, на чолі з «царями», вайш’їв та шудр. Має місце існування домашнього рабства. В цілому можна стверджувати, що у своєму розвитку місцеве населення досягло рівня ранньокласового суспільства. Наявні археологічні та писемні джерела дозволяють стверджувати, що кшатрії з’являються у регіоні ще в архаїчну добу і за етнічною ознакою могли належати меланхленам. Рядове осіле населення у своїй більшості могли відноситись до стародавніх балтів. Втім, в їхнє середовище входили й представники інших етнічних угруповань. Authors with the aim of social rehabilitation of the population area Siverskodonetsk Scythian applied factor and cluster analyzes data on burial ritual. The results indicate the presence of local residents early class relations. Social structure consists of three social classes that are supposedly close to the ancient Indian varnas, Kshatriyas, led by the «kings», Vaisyas and Sudras. There is the existence of domestic slavery. In general we can say that in its development the local population has reached the level of early class society. Available archaeological and written sources suggest that there are Kshatriyas in the region in the archaic days and ethnicity could belong melanhlenam. Ordinary settled population at large could be related to the ancient Balts. However, in their environment were also representatives of other ethnic groups.Документ До семантики центральноїсценипекторалі з Товстої Могили(2013) Бабенко, Л.І.Трактовка семантики центральной сцены верхнего фриза пекторали из Толстой Могилы отличается наибольшим разнообразием мнений. Дополнительную информацию для решения этой проблемы можно извлечь из композиционного строения самой пекторали и заложенных в ней числовых структур. Дисбаланс между количеством смертей на нижнем фризе (семь) и рождений на верхнем (шесть) дает основание для толкования доминирующего смысла центральной сцены как также содержащего в себе идею рождения, т. е., седьмого по счету. Символика числа семь воплощена в композиции пекторали и посредством семи фигурок птиц, а также в семичастной структуре самой пекторали, состоящей из четырех витых жгутов и трех орнаментальных фризов между ними. При решении проблемы идентификации персонажей центральной сцены необходимо учитывать характер пекторали как личного украшения и участие ее владельца-носителя, который и был центральным персонажем всей композиции пекторали. The semantics interpretation of the upper frieze central scene of the pectoral from Tolstaya Mohyla is famous for the greatest variety of opinions. The optional information for this problem solving can be found in the compositional constitution of the pectoral and the numeric structures in it. The imbalance of the death quantity in the lower frieze (seven) and the birth quantity in the upper one gives ground for interpreting the dominant sense of the central part as containing the birth idea, and also being the seventh. The symbolism of the number seven is represented in the pectoral composition through the seven bird figures, as well as in the seven-part structure of the pectoral itself, which is composed of four twisted plaits and three ornamental friezes between them. When solving the identification problem of the central scene characters it is necessary to take into consideration the type of the pectoral as of a personal adornment and the participation of its owner who was the central character of the whole pectoral composition.Документ Об атрибуции скифских уздечных блях в виде лапы животного или кисти руки(2015) Бабенко, Л.И.Серед різноманітних прикрас скіфської вуздечки є численна група блях, зображення на яких дослідниками тлумачиться як лапа тварини або кисть людської руки. Перевага тій чи іншій атрибуції віддається або зовсім без аргументації власної точки зору, або на основі відповідності природному прототипу — людської кисті руки чи кошачої, ведмежої та вовчої лапи. Додаткову інформацію для вирішення проблеми на користь зоо- чи антропоморфної атрибуції подібних блях можна отримати, аналізуючи особливості іконографії кисті руки на власне скіфських зображеннях людини. На скіфських кам’яних статуях кисть руки дуже часто відтворювалася рівнопалою. Подібну традицію в оформленні кисті можна спостерігати і на одному з навершь з Олександропільського кургану. Отже тлумачення зображення п’ятипалих блях з невиділеним великим пальцем як людської кисті руки, або ж можливість їх амбівалентності — на межі зооморфності та антропоморфності, можна визнати цілком прийнятним. Среди разнообразных украшений скифской уздечки имеется многочисленная группа блях, изображение на которых трактуется исследователями как лапа животного или кисть человеческой руки. Предпочтение той или иной атрибуции отдается или вовсе без аргументации собственной точки зрения, или на основе соответствия естественному прототипу — человеческой кисти руки или кошачьей, медвежьей и волчьей лапы. Дополнительную информацию для решения проблемы в пользу зоо- или антропоморфной атрибуции подобных блях можно получить, анализируя особенности иконографии кисти руки на собственно скифских изображениях человека. На скифских каменных изваяниях кисть руки часто воспроизводилась равнопалой. Подобную традицию в оформлении кисти можно наблюдать и на одном из наверший из Александропольского кургана. Следовательно, трактовку изображения пятипалых блях с невыделенным большим пальцем в качестве человеческой кисти руки, или же возможность их амбивалентности — на грани зооморфности и антропоморфности, можно признать вполне приемлемым. Among the diverse accessories of Scythian snaffle there is a huge group of metal plates, an image of which is handled by the scientists as animal’s paw or a human hand. Preference to this or that attribution is given without one’s own point of view argumentation or on the basis of matching with the natural prototype — a human hand or a cat’s, bear’s or wolf’s paw. Additional information for the problem solving in favour of zoomorphic or anthropomorphic attribution of such metal plates can be derived by analyzing the particularities of iconography of a hand on the Scythian images of a human. On Scythian stone statues a hand was often depicted isodactylous. The same tradition of hand depiction can be seen on one of the finials of the Alexandropolsky burial. So the handling of depiction of pentadactyl metal plates with unrecognized thumb as a human hand or the possibility of their ambivalence is on the edge of zoomorphism or anthropopathy can be assumed rather acceptable.Документ Погребения женщин в курганах скифского времени северскодонецкой Лесостепи: палеосоциологический анализ(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2015) Буйнов, Ю.В.; Гречко, Д.С.На основании исследования 36 захоронений женщин скифского времени в курганах лесостепной части бассейна Северского Донца авторы статьи делают попытку определить их прижизненный статус. С помощью кластерного анализа установлено, что все местные женщины эпохи раннего железного века были выходцами из социальных слоев высшей аристократии, воинов-всадников и свободных рядовых общинников. Выделяются социально зависимые служанки и домашние рабы. Фактов приниженного положение свободных женщин в обществе не зафиксировано. Приведенная социальная структура соответствует ступени разложения родоплеменного общества и формирования раннеклассового. На підставі дослідження 36 поховань жінок скіфського часу в курганах лісостепової частини басейну Сіверського Дінця автори статті роблять спробу визначити їх прижиттєвий статус. За допомогою кластерного аналізу встановлено, що всі місцеві жінки доби раннього залізного віку були вихідцями з соціальних верств вищої аристократії, воїнів вершників та вільних рядових общинників. Виділяються соціально залежні служниці та домашні рабині. Фактів приниженого положення вільних жінок у суспільстві не зафіксовано. Наведена соціальна структура відповідає рівню розкладу родоплемінного суспільства та формування ранньокласового. Authors of the article attempt to determine the lifetime status of persons from the female funerals of the Scythian time barrows of the forest-steppe area of the Northern Donets river. This attempt is based on the materials of excavations of 36 female funerals. Using the cluster analysis it was determined that all early Iron age local women belonged to the highest aristocracy social strata, warrior-horsewomen and free ordinary community people. There are socially dependent servants and home slaves were marked out. There are no facts of the humble status of free women were fixed. This mentioned social structure corresponds to the stage of the decay of primitive communal society and forming of early classes.Документ Трахтемировское городище как один из возможных предшествественников Переяславля Русского(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2013) Кириченко, М.; Kiritchenko, M.Проведен анализ имеющихся сведений о характеристиках и истории развития Трахтемировского городища, которое по мнению Б. А. Рыбакова являлось прототипом будущего Переяславля Русского. Выявлено, что это городище являлось самым развитым среди своих современников и могло играть роль политического и религиозного центра на ранних этапах скифского периода. Проведено аналіз наявних відомостей про характеристики та історію розвитку Трахтемирівського городища, яке на думку Б. А. Рибакова було прототипом майбутнього Переяславля Руського. Виявлено, що це городище було найрозвиненішим серед своїх сучасників і могло грати роль політичного і релігійного центру на ранніх етапах скіфського періоду. The analysis of the available information about the characteristics and history of Trakhtemyriv ancient settlement, which in the opinion of Rybakov was the prototype of the future Pereyaslavl. It was revealed that this settlement is the most developed among his contemporaries and could play the role of the political and religious center in the early stages of the Scythian period.