Педагогіка вищої школи. Основи наукових досліджень : навчальний посібник
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Харків : Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Анотація
У навчальному посібнику висвітлено загальні засади педагогіки вищої школи, розкрито основи наукових досліджень. Особливу увагу приділено питанням, які недостатньо відображені в існуючих підручниках і посібниках за запропонованою тематикою: забезпечення якості вищої освіти, запровадження компетентнісного підходу, управління навчанням у ЗВО, ІТ-забезпечення навчального процесу. Роз’яснено деякі положення Болонського процесу і ситуація з їх реалізацією в Україні, розглянуто елементи теорії педагогічного оцінювання тощо.
Видання розраховане на здобувачів вищої освіти, викладаів вищої школи, усіх, хто цікавиться проблемами розвитку вищої освіти на сучасному етапі.
The textbook highlights the general principles of higher education pedagogy, reveals the basics of scientific research. Particular attention is paid to issues that are not sufficiently reflected in existing textbooks and manuals on the proposed topics: quality assurance of higher education, introduction of a competence-based approach, learning management in higher education, IT support of the educational process. Some provisions of the Bologna Process and the situation with their implementation in Ukraine are explained, elements of the theory of pedagogical assessment are considered, etc. The publication is aimed at higher education students, higher education teachers, and anyone interested in the development of higher education at the present stage.
The textbook highlights the general principles of higher education pedagogy, reveals the basics of scientific research. Particular attention is paid to issues that are not sufficiently reflected in existing textbooks and manuals on the proposed topics: quality assurance of higher education, introduction of a competence-based approach, learning management in higher education, IT support of the educational process. Some provisions of the Bologna Process and the situation with their implementation in Ukraine are explained, elements of the theory of pedagogical assessment are considered, etc. The publication is aimed at higher education students, higher education teachers, and anyone interested in the development of higher education at the present stage.
Опис
Ключові слова
SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Education, педагогіка, вища школа, вища освіта, педагогічні категорії, науково-педагогічне дослідження, методологія, дидактика, освітні технології, компетентнісний підхід, цифрові засоби навчання, pedagogy, higher school, higher education, pedagogical categories, scientific and pedagogical research, methodology, didactics, educational technologies, competence-based approach, digital learning tools
Бібліографічний опис
Педагогіка вищої школи. Основи наукових досліджень : навчальний посібник / за ред. В. Е. Лунячека, Н. О. Ткачової; кол. авт. – Харків : Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2024. – 344 с.