Наукові роботи. Центр краєзнавства

Постійне посилання колекціїhttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/12561

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
  • Ескіз
    Документ
    Local History Practice in the System of Bachelors-Historians Training: Experience and Prospects
    (Sciedu Press, 2022) Вовк, О.І.; Куделко, С.М.
    The article describes and summarizes the experience of conducting local history educational and productive practice for students of the first (bachelor's) level of education, majoring in “History and Archeology” at th e School of History, V.N.Karazin Kharkiv National University (Ukraine). The authors show that the set of principles and research methods, being the basis of this investigation, ensures reliability of the analysis and representativeness of the results. A re view of the latest publications on the topic confirmes its relevance and lack of development in the specialized literature. The article substantiates the important role and significance of the local history educational and productive practice for further p rofessional activity of the future graduates. The authors explain the main approaches to the organization of this form of educational activity in traditional conditions (among such approaches the implementation of creative projects in small groups, excur sions and expeditions). The article reveals the changes that took place in the process of organizing and conducting local history educational and productive practice after the outbreak of the coronary crisis. The approaches and methods, developed for the d istance passing of local history educational and productive practice, may be useful after returning to the traditional system of education. The authors, using a correlation regression analysis of the ratio of the number of students who underwent local hist ory educational and productive practice and the number of students speakers at the International Local History Conference of Young Scientists, found a moderate correlation between these indicators. The article concludes that the local history educational and productive practice encourages students to further research activity in the field of local history.
  • Документ
    Историко-биографические публикации в историографическом преломлении: опыт систематизации
    (Витебской государственный университет имени П. М. Машерова, 2017-04-20) Вовк, О.І.
    Цель данного сообщения состоит в описании классификационно-типологической схемы, позволяющей осуществить историографический анализ историко-биографических публикаций. В качестве объекта исследования выступил массив публикаций, в которых освещались события жизни и способы увековечения памяти об ученом, общественном деятеле, основателе Харьковского университета Василии Назаровиче Каразине (1773–1842).
  • Ескіз
    Документ
    К вопросу об использовании изобразительных источников в психобиографическом исследовании
    (Витебск: Витебский государственный университет имени П. М. Машерова, 2013) Вовк, О.І.
    В статье раскрывается сущность психобиографии как междисциплинарного жанра. Описана история психобиографистики в контексте развития европейской научной мысли середины ХІХ - начала ХХІ вв. Охарактеризована роль изобразительных источников в процессе проведения психобиографического исследования, отмечен их высокий эвристический потенциал.
  • Ескіз
    Документ
    В. Н. Каразін (1773–1842) в історико-біографічних наративах
    (2015) Вовк, О.І.
    Реконструйовано процес вивчення життєпису В. Н. Каразіна у період з середини ХІХ до початку ХХІ ст. Проведено комплексне кількісно-якісне дослідження масиву публікацій, присвячених особистості В. Н. Каразіна, розроблено періодизацію каразінознавства, встановлено загальні та специфічні риси кожного з виділених хронологічних періодів та етапів. Проаналізовано особливості репрезентації біографії В. Н. Каразіна у темпоральному вимірі, виявлено і схарактеризовано історіографічні образи цієї особистості, з’ясовано причини їхнього утворення та шляхи еволюції. Визначено напрями вивчення життєвого шляху В. Н. Каразіна, що потребують подальшої розробки, уточнення або концептуального переосмислення.