Наукові роботи. Факультет МЕВтаТБ

Постійне посилання колекціїhttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/1150

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 17
  • Ескіз
    Документ
    Role of linguist-leader: analysis of difficulties and prospects in Italian language mastering [Роль лингвиста-руководителя: анализ трудностей и перспектив в ходе усвоения итальянского языка] (in Russian)
    (Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2008) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна Олексіївна
    В статье анализируется управленческая функция преподавателя-лингвиста на примере преподавания итальянского языка. Показано, что эмпатийная синергизация усилий преподавателя и студентов позволяет избежать в ходе обучения эмоционального тромбирования, содействует саморосту и креативности, стереотипизируя у студентов правильное речеформирование. In this article a leading function of linguistic teacher is analyzed taking in consideration the process of Italian language. It is shown that the empathy as well as the synergy in combining the professor’s and efforts allow to avoid any emotional blocking, to reinforce a self-creativity, making students’ speaking correct and stereotypic.
  • Ескіз
    Документ
    Phenomenon of synergy as a stimulator of creative microclimate in the psychological educational system [Феномен синергии как стимулятор креативного микроклимата в психологической учебной системе] (in Russian)
    (Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2010) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна Олексіївна
    В данной статье показано, что возрождение креативности методом лингво-культурологического включения на начальном этапе обучения итальянскому языку обеспечивает синергетический взаимоконтакт между преподавателем и студентами, способствует созданию благоприятного микроклимата, поддерживает подростковую любознательность студентов и тенденцию к самоактуализации. In this paper it is shown that the creativity rivival by method of linguistic and cultural inclusions on the initial state of Italian language studying provides a synergetic reciprocal contact between a teacher and students, promotes to creating a favorable microclimate, supports a students’ youth intellectual curiosity and their tendency to the self-actualization.
  • Ескіз
    Документ
    Motivational formations in the acculturation process and their role in the creativity development [Мотивационные образования в процессе аккультурации и их роль в развитии креативности] (in Russian)
    (К. : ДП «Інформаційно-аналітичне агенство”, 2009) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна Олексіївна
    В этой статье доказана целесообразность проведения предваряющей аккультурации, в ходе которой познавательная потребность студентов лингвистического профиля перерастает в развивающую и выводит их на уровень креативной самоактуализации. Показано, что аккультурация способствует самореализации студентов, стимулирует их творчество, поддерживает и развивает у них состояние мечтательности и надежды, тем самым восстанавливая заложенные в них природой креативные способности. In this paper an expediency of anticipating culture adoption is proved. During a process of its realization the cognitive wants of linguistic-specialization students overgrow in the developmental ones and then they conduct the students at the creative self-actualizating level. It is shown that a culture adoption encourage the students self-realization, stimulate their creation, support and develop the state of their dreamy inactivity and hope by means of which their creativing natural power gradually rebuilds.
  • Ескіз
    Документ
    Problem of creativity in native psychology [Проблема креативности в отечественной психологии] (in Russian)
    (Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2012) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна Олексіївна
    Статья посвящена теоретическому обобщению отечественных исследований креативности как научного понятия и психического явления. Проведен сравнительный анализ понятий «креативность» и «творчество», а также терминов, обозначающих данные понятия. Обосновано положение о креативности как динамической жизне-созидающей направленности личности. Утверждается, что раскрытие креативности сопровождается положительной эмоцио-подпиткой, позитивогенностью настроения, минимумом био-энергозатрат и одновременно выступает профилактикой дестабилизирующих психо-соматических проявлений. This paper is dedicated to the theoretical summarizing of native investigations relating to the creativity like a scientific concept and mental phenomenon. The comparative analysis of creativity and creative life-orientation notions as well as the terms they signify has been carried out. The thesis of creative life-orientation like a dinamic life-creating directing vector has been proved. It is testified that the creative life-orientation’s disclosing is accompanied by a positive emotional injection, a genetically determined positiveness of mood, a minimum of bio-energetic expense that concurrently serves like a precaution against the destabilizing psychosomatic manifestations.
  • Ескіз
    Документ
    Creativity as a scientific problem in the research of foreign psychologists [Креативность как научная проблема в исследованиях зарубежных психологов] (in Russian)
    (Харьков : ХНУ итм. В.Н. Каразина, 2011) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна Олексіївна
    В данной статье дается теоретический обзор и анализ результатов зарубежных исследований creativity. Установлено, что изучение феномена creativity в зарубежной психологии проводится в русле исследований творчества в отечественной психологии. Показано различие в категориально-понятийном содержании феноменов креативности и творчества. Предложен иной перевод термина «креативность» на английский язык, адекватный отражаемому им психическому явлению и согласующийся с положениями новой концепции понимания креативности, которая декларируется в данной статье. In this paper the theoretical review and the analysis of the results of foreign investigations relating to the creativity is presented. It has been revealed that the study of the phenomenon creativity in the foreign investigations is carried out in the sense of investigations relating to the art-creation in the native psychology. The difference in the category and notion content of the creativity and the art-creation is shown. Another translation of the term «creativity» in English is prpoposed that appears to be more adequate to the psychical phenomenon which is reflected by the latter and which is in the agreement with the thesis of new concept of understanging the creativity which is declared in this paper.
  • Ескіз
    Документ
    Linguistic-culturological Creativity and Dialogue [Лингво-культурологическая креативность и диалог] (in Russian)
    (Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2011) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна Олексіївна
    Dialog-oriented learning has been applied, which allows unlocking a person’s reserves and bringing him as close as possible to the transition to the level of self-actualization. Creativity affects the improvement of the quality of human life in the psycho-somatic-physiological and bio-energetic aspects. Применено диалогично-ориентированное обучения, что позволяет разблокировать резервы человека и максимально приблизить его к переходу на уровень самоактуализации. Креативность влияет на улучшение качества жизни человека в психо-сомофизиологическом и био-энергетическом аспектах.
  • Ескіз
    Документ
    Orientamento creativo alla vita nella formazione linguistica: riflessioni a margine di un esperimento pluriennale
    (Rio de Janeiro (Brasil), Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2015) Ivanchenko, Andreyanna; Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна Олексіївна
    L’obiettivo di questo lavoro è quello di presentare la parabola evolutiva di una ricerca e sperimentazione nel campo dell’insegnamento-apprendimento dell’italiano avviata durante anni. Con il concetto “orientamento creativo dinamico alla vita” ci riferiamo allo sviluppo di modelli di competenza che consentono di dischiudere il potenziale cognitivo di una persona, producendo allo stesso tempo esiti benefici sul benessere e sulla pianificazione della vita. This paper aims to present an evolutionary parabola of the research frame and experimentation in the area of teaching-studing process of the Italian language conducted during the years. With the concept of “creative dynamic life-orientation” we refer to the evolution competence models that allow to disclose the cognitive person’s potential, producing at the same time the beneficial results and outcome at the well-being and at the life projection.
  • Ескіз
    Документ
    Concept of creativity in the structure of personality’s life self-organization [Концепция креативности в структуре жизненной самоорганизации личности] (in Russian)
    (Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2012) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Іванченко, Андреянна Олексіївна; Ivanchenko, Andreyanna
    In this paper the thesis of the creativity as a rod component in the structure of the life self-organization has been founded. For the first time the personality’s creativity like a creative dynamic intrinsic orientation has been analyzed. It has been ascertained that such a creativity brings a person to obtain an improved quality of the life that includes an emotional-energetic and psycho-physiological increase of the organism parameters which indicates health-maintaining characteristics of organism functioning. A theoretical conceptual model and аn operational mechanism of the creativity have been elaborated. It has been shown that the beginning to be a student is a unique period for a creativity initiation as a life confirmatory strategy and a spiritual-value guiding line. В статье обосновано положение, что в структуре жизне-самоорганизации личности креативность является стержневым компонентом. Впервые креативность личности проанализирована как созидающая динамическая внутренняя направленность, приводящая человека к приобретению улучшенного качества жизни, которое включает повышение всех эмоцио-энергетизирующих и психо-физиологических параметров как здоровье-сохраняющих показателей функционирования организма. Разработаны обобщающая теоретико-концептуальная модель и операционный механизм креативности. Показано, что начало студенчества – уникальный период для инициации креативности в качестве жизнеутверждающей стратегии и духовно-ценностного ориентира.
  • Ескіз
    Документ
    Psychological balance and bioenergetic reserves of personality’s creative development [Психологический баланс и биоэнергетические резервы креативного развития личности] (in Russian)
    (Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2010) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна Олексіївна
    It was shown an efficiency of the aim creation in the course of the Russian as foreign or English language studding by means of the grammar’s schematization and of the rejection of aspectization in teaching. It was proposed a novel approach to teaching/learning of other language reality that permit to take in consideration a motivation, emotional and creative activity components. В статье показано, что подключение естественных биоэнергорезервов и стабилизация психологического баланса человека оказывают содействие его креативному саморазвитию. Установлено, что негативизм социоокружения является препятствием для перманентной здоровой энергоциркуляции в организме, блокируя спонтанное высвобождение имеющихся у человека биэнергоресурсов.
  • Ескіз
    Документ
    Creative life-orientation, creativity and giftedness in hierarchy and comparison [Креативность, творчество и одаренность в иерархии и сравнении] (in Russian)
    (Миколаїв: МДУ ім. В.О. Сухомлинського, 2011) Иванченко, Андреянна Алексеевна; Ivanchenko, Andreyanna; Іванченко, Андреянна Олексіївна
    In this paper for the first time we propose to distinguish the conceptual and terminological definitions of creativity, creation and giftedness phenomena. Creativity is considered as a dynamic process of coming-to-be and maintenance of much-enveloping salutary individual state. The positive-genetic influence of creative life-orientation on the psycho-somatic-physiological state of health and general individual life-organization are shown. В статье впервые предлагается разграничить понятийно-терминологические определения феноменов «креативность», «творчество» и «одаренность». Креативность рассматривается как динамический процесс становления и поддержания многообъемлющего благотворного личностного состояния. Показано позитивогенное влияние креативности на психо-сомофизиологическое самочувствие и общую жизнеорганизацию личности.