Навчально-науковий інститут міжнародної освіти

Постійне посилання на розділhttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/2852

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Pedagogical features of the development of sociocultural competence in the process of Rural Education
    (Tocantinópolis : Universidade Federal do Norte do Tocantins , 2022) Tamozhska, Iryna; Piddubna, Nataliia; Pavlova, Inna; Iievliev, Oleksandr; Varga, Natalia
    The main purpose of the study is to determine the main features of the pedagogical aspects of sociocultural competence as an element of intercultural communication. Sociocultural competence involves the inclusion of students in intercultural communication, modeled in the classroom in rural education. The implementation of intercultural communication presupposes an adequate mutual understanding of communication participants who are representatives of different cultures. The development of psychological and pedagogical theory and practice has led to increased attention to the formation of sociocultural competence of students in the process of their professional training in rural education. The methodology includes a number of theoretical and research bibliographic methods. First of all, methods of analysis and synthesis of scientific and practical information were applied. The method of systematization and abstract-logical was also applied. As a result, the key aspects of sociocultural competence were identified as an element of the psychology of intercultural communication. Further development is needed on issues related to the formation of sociocultural competence in future students and the use of interdisciplinary connections in the process of their professional training in rural education.
  • Ескіз
    Документ
    Педагогіка вищої школи. Основи наукових досліджень : навчальний посібник
    (Харків : Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2024) Лунячек, Вадим Едуардович; Ткачова, Наталія Олександрівна; Бєляєв, Сергій Борисович; Байдала, Вікторія Вікторівна; Ткачов, Артем Сергійович; Махновський, Сергій Сергійович; Доценко, Світлана Олексіївна; Собченко, Тетяна Миколаївна; Таможська, Ірина Володимирівна; Петренко, Наталія Володимирівна; Якімова, Марина Еміївна; Luniachek, Vadym; Tkachova, Nataliia; Bieliaiev, Serhii; Baidala, Viktoriia; Tkachov, Artem; Dotsenko, Svitlana; Sobchenko, Tetyana; Tamozhska, Iryna; Petrenko, Natalia; Yakimova, Maryna; Makhnovskyi, Sergei
    У навчальному посібнику висвітлено загальні засади педагогіки вищої школи, розкрито основи наукових досліджень. Особливу увагу приділено питанням, які недостатньо відображені в існуючих підручниках і посібниках за запропонованою тематикою: забезпечення якості вищої освіти, запровадження компетентнісного підходу, управління навчанням у ЗВО, ІТ-забезпечення навчального процесу. Роз’яснено деякі положення Болонського процесу і ситуація з їх реалізацією в Україні, розглянуто елементи теорії педагогічного оцінювання тощо. Видання розраховане на здобувачів вищої освіти, викладаів вищої школи, усіх, хто цікавиться проблемами розвитку вищої освіти на сучасному етапі.