Факультет іноземних мов
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Факультет іноземних мов за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 998
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ A cognitive-pragmatic perspective on apologies in English and Ukrainian discourse(Trnava : University of SS Cyril and Methodius in Trnava, 2019) Shevchenko, Iryna; Gutorov, Volodymyr; Шевченко, Ірина Семенівна; Гуторов, Володимир ОлександровичApologies are interactional social-cultural discourse rituals rooted in intersubjectivity. Their corrective and preventive cognitive-pragmatic types have different scenarios. As conventional hybrid expressive-and-requestive speech acts, they have pragma-semantic subtypes, which realize negative politeness. English and Ukrainian apologies share common cognitive-pragmatic types but differ in pragma-semantic subtypes and linguistic realization.Документ A few words for the benefit of teaching effective writing in the university course of English(Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2017, 2017-04-28) Сергєєва, О.А.Матеріали зі збірника "Методичні та психолого-педагогічні проблеми викладання іноземних мов на сучасному етапі: шляхи інтеграції школи та ВНЗ"Документ A guide to English punctuation : навчально-методичний посібник з англійської пунктуації для студентів факультетів іноземних мов(Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2012) Рябих, Л.М.; Рябих, М.В.Навчально-методичний посібник призначений для розвитку у студентів молодших та середніх курсів факультетів іноземних мов навичок використання англійської пунктуації. Посібник створено у відповідності до Робочої програми навчання.Документ A History of English Literature(2001) Shevchenko, I.S.The teaching and studying of British Literature is a challenge to all of us. This manual is designed to help everybody face this challenge. The course embraces the leading points of British literary process from its dawn to the present period. The manual provides updated information on literary trends, the plots and critique of famous books, brief biographies of the authors and their artistic views. Its contents correspond to the general line of development of British literature as viewed by the leading British scholars and sometimes deviate from the official scholarly tradition in this country; in such cases we thought it necessary to present both points of view.Документ A practical course in modal verbs(ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2016) Байбекова, Л.О.; Гридасова, О.І.; Рябих, М.В.; Рябих, Л.М.Навчальний посібник призначений для формування навичок розпізнавання та вживання модальних дієслів студентів середніх курсів факультетів іноземних мов. Посібник складено відповідно до робочої програми навчання.Документ Academic calls for computer assisted language learning(Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2017, 2017-04-28) Гусева, А.Г.; Воронина, К.В.Документ Academic English: Writing articles and conference papers : teaching guide [Electronic resource](Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2023) Shevchenko, I.S.; Шевченко, Ірина СеменівнаThis teaching guide contains information about the academic English language; it is a separate component of the discipline "English for Specific Purposes". The manual provides information about the principles of publishing research results in English-language scientific periodicals and at scientific conferences; basic information about the academic English language, style, punctuation, and referencing. The information is illustrated by an example of a student research article. The manual also provides a glossary, a list of academic English phrases, and exercises to consolidate lexical and stylistic skills of academic writing. The structure of this manual allows choosing the optimal ways of organizing the student's guided independent work for effective learning of the material. For bachelor (7–8 semesters) and master (1–2 semesters) students of the School of Economics and the School of International Economic Relations and Tourism Business of V. N. Karazin Kharkiv National University.Документ Activités d'écriture créatives pour développer les compétences d'expression écrite en classe de français langue étrangère(ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2016) Щиров, В.Ю.Документ Advantages and disadvantages of methods of routing of part-load consignment(ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2012) Shytiy, M.I.The article considers the advantages and disadvantages of routing of part-load consignment’s methods and determination of a rational route of load dispatch.Документ Analytical reading: drills and skills : навчально-методичний посібник для студентів 2 курсу факультету іноземних мов(Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2023) Кузнєцова, Ольга Володимирівна; Кукушкін, Владислав Валерійович; Набокова, Ірина ЮріївнаПосібник призначений для студентів 2 курсу факультету іноземних мов, які вивчають англійську мову як основну, а також для студентів з англійською як другою іноземною мовою навчання та для фахівців, які прагнуть вдосконалити власні навички та вміння аналітичного читання. Мета посібника полягає в ознайомленні студентів зі зразками класичної англомовної літератури, в розвитку та удосконаленні навичок аналітичного читання. У посібнику представлені вправи лексичного, граматичного та аналітичного спрямування, що мають допомогти студентам розвинути іншомовну компетенцію та набути достатній лексичний запас за темами аналітичного читання, а також за темами граматики («Артикль», «Модальні дієслова»). Вправи передбачають поглиблену роботу студентів як на заняттях, так і під час самостійного опрацювання матеріалу.Документ Analytical reading: Fields of Vision(ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2011) Самохіна, В.О.; Морозова, О.І.; Легейда, А.В.Документ Anredepronomen im Deutschen, Englischen, Ukrainischen und Russischen: eine soziolinguistische und soziokulturelle Betrachtung(2017) Безугла, Л.Р.; Bezugla, L.R.Стаття у науковому журналі "Der Sprachdienst". Випуск №3.Документ "Architecture" of human language(ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2012) Shcherban, N.The paper deals with architecture of language. A language is considered as a system of meaning. Semiotic means of language are studied. Physical, biological and social systems are analyzed. The conclusion is made that the organization of language is determined by the movement of meaning.Документ Authentic reading for students of Sociology faculty(Харків, 2017-12-26) Tkalia, I.A.; Ткаля, І.А.Документ Bilingualism and linguistic ideology in the United States(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2014) Shevchenko, I.S.; Шевченко, І.С.У статті розглядаються питання білінгвізму і мовних прав людини у поліетнічній державі США. Наводиться огляд законодавчої бази США та ООН у царині мовних прав людини. Мовна політика в поліетнічному суспільстві трактується як прояв боротьби еліт за владу. Аналіз історії та сучасного стану мовної політики в США доводить, що білінгвізм не загрожує національній єдності, а навпаки стимулює розвиток суспільства. В статье рассматриваются вопросы билингвизма и языковых прав человека применительно к полиэтническому государству США. Дается обзор законодательной базы США и ООН в области языковых прав человека. Языковая политика в полиэтническом обществе трактуется как проявление борьбы элит за власть. Анализ истории и современного состояния языковой политики в США доказывает, что билингвизм не угрожает национальному единству, а наоборот, стимулирует развитие общества. This article discusses issues of bilingualism and linguistic human rights in the USA as a multiethnic country. It provides an overview of the legal framework the U.S. and the UN in the area of linguistic human rights. Linguistic ideology in a multiethnic society is treated as a manifestation of the elites’ struggle for power. The analysis of the history and current state of linguistic ideology in the United States shows that bilingualism does not threaten national unity, but rather stimulates development of the society.Документ Boosting Students’ Motivation for Vocabulary Building with Original Movies(ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2017) Dudoladova, A.V.; Dudoladova, O.V.; Varenko, T.K.The paper addresses the problem of maintaining students’ motivation to learn the syllabus-assigned vocabulary taken from classical texts. It suggests several ways of providing students with evidence, often such they have obtained themselves, of such classics-borrowed vocabulary being plentifully used in real-life contexts. Effective in this regard appears cross-checking the above-mentioned vocabulary with currently popular movies or TV shows, preferably to some degree mirroring real-world problems and environments. The paper particularly focuses on the benefits of making students investigate such movies for the under-study vocabulary to share their findings in class, and of first showing them the instructor-prepared compilations containing the vocabulary under study. This addition to the traditional learning routine helps breathe life into the “active” vocabulary, makes the memorizing process more motivated and effective, and favorably affects students’ attitude to classics.Документ Boosting Students’ Motivation for Vocabulary Building with Original Movies(ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2017) Dudoladova, A.V.; Dudoladova, O.V.; Varenko, T.K.The paper addresses the problem of maintaining students’ motivation to learn the syllabus-assigned vocabulary taken from classical texts. It suggests several ways of providing students with evidence, often such they have obtained themselves, of such classics-borrowed vocabulary being plentifully used in real-life contexts. Effective in this regard appears cross¬checking the above-mentioned vocabulary with currently popular movies or TV shows, preferably to some degree mirroring real-world problems and environments. The paper particularly focuses on the benefits of making students investigate such movies for the under-study vocabulary to share their findings in class, and of first showing them the instructor- prepared compilations containing the vocabulary under study. This addition to the traditional learning routine helps breathe life into the “active” vocabulary, makes the memorizing process more motivated and effective, and favorably affects students’ attitude to classics.Документ Breaking the Gender Barrier: The Fight for Equality : practice of Communication Instruction and Training Manual for the 2nd year students of the School of Foreign Languages(Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2023) Kuznietsova, O.V.; Кukushkin, V.V.; Кузнєцова, Ольга Володимирівна; Кукушкін, Владислав ВалерійовичThe manual is aimed at the 2nd year students studying English as their major or their second foreign language (B1+ and B2 levels), at students of philology, translation, sociology and psychology departments, and a wide range of people willing to improve their English. The purpose of the manual is to upgrade communication skills in gender equality and is driven by the Karazin University Gender Strategy (2023-2033), as well as the introduction of gender-sensitive policy and a program of creating a non-discriminatory society in Ukraine, following the approval of the Strategy for the Implementation of Gender Equality in Education. The instruction and training manual consists of four units containing materials for forming and developing oral communication skills and abilities, mainly through the use of authentic social and psychological texts. The complex is underpinned by the CLIL methodology and is based on exercises for the development of reading, speaking, listening and writing skills. Students can use the exercises both in class and for self-study purposes.Документ Brics’ current economic position and perspectives of its progress(ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2012) Pykhtina, M.S.This paper accounts for the problem of economic integration and its global influence on world policy and trade. The research was built on the analysis of BRICS. Its members, association of Brazil, Russia, India, China and South Africa, are five cultures with markedly different worldviews in terms of politics, philosophy and economics. The members of the group consider themselves to be partners in an effort to gain global economic supremacy in the coming decade. BRICS has a potential to play a crucial role in the growing influence of developing countries on global political, economic and financial systems. At the same time, BRICS united the countries that are the most vigorously developing on the background of the economic decline in North America and Europe.Документ Categories of the humorous institutional discourse (on the material of American stand-up comedians’ shows)(Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2011) Lobova, O.K.This article discusses the humorous institutional discourse. Such categories as coherence, dialogicality, informativity, situationality, purposefulness, modality, intertextuality, theatricality are analyzed on the material of American stand-up comedians’ video records. The basic features of the categories are established and analyzed within the humorous institutional discourse.