Наукові роботи. Філологічний факультет

Постійне посилання колекціїhttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/598

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 24
  • Ескіз
    Документ
    Летние дни, или Утопленник (по рассказу Л. Добычина “Лидия”)
    (Харків : Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2002) Калюжный, Владимир Николаевич; Калюжний, Володимир Миколайович
    На прикладі оповідання Л. Добичіна “Лідія” пояснюється «неевклидовый» характер поетики автора. Сюжетна лінія розпадається на відрізки або навіть ізольовані точки. Замість дії – низка картин. Зате чи не кожне слово обертається мотивом, речення породжує образ. Деталь набуває глобального статусу, судження – всесвітній розмах.
  • Ескіз
    Документ
    Роман И. С. Шмелева «Пути небесные»: поэтика оглавления
    (Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2013) Коршунова, Е.А.
    Статья посвящена изучению функций паратекста последнего романа И. С. Шмелева. Оглавление «Путей небесных», благодаря интертекстуальным перекличкам, обнаруживает внутренний сюжет, связанный с испытаниями и искуше-ниями героев. Классика дополняет житийный и духовный пласты романа, представляя тот же «небесный» путь героев средствами секуляризованного искусства. This article is devoted to the study of pretext’s functions of the latest Shmelev’s novel. Thanks to an intertextual roll, the content of the novel "Ways of heaven" finds the inner plot associated with the characters’ trials and temptations. A classic complement hagiographic and spiritual layers of the novel, presenting the same heroes’ "ways of heaven" by the secular art.
  • Ескіз
    Документ
    Сонце, радість і щастя в поетичному світі збірки І. Жиленко «Соло на сольфі»
    (Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2012) Савчук, Г.О.
    У статті здійснено спробу розкрити рідкісну для сучасної поезії оптимістичну тональність на прикладі збірки Ірини Жиленко «Соло на сольфі». Образ сонця розглядається як ключовий у названій книзі. Відзначено високу частоту вживання цього мотиву, багатство його художньої семантики. Крізь призму образу сонця показано специфіку назви збірки, яка актуалізує солярний та музичний контексти. Зроблено висновок про те, що образ сонця є синонімічним до таких потрібних для людини понять, як «радість» та «щастя». В статье совершена попытка раскрыть редкостную для современной поэзии оптимистическую тональность на примере сборника Ирины Жиленко «Соло на сольфе». Образ солнца рассматривается в качестве ключевого для данной книги. Отмечены высокая частота использования этого мотива, багатство его художественной семантики. Через призму образа солнца показана специфика названия сборника, которая актуализирует солярный и музыкальный контексты. Сделан вывод о том, что образ солнца является синонимичным для таких необходимых для человека понятий, как «радость» и «счастье». In the article the attempt to expose a rare for a modern poetry optimistic key on the example of collection of Irene Zhilenko «Solo on solfa» is accomplished. The image of a sun is examined as key for this book. The high-frequency of the use of this image, its artistic semantics are marked. Through the prism of appearance of a sun the specific of the name of collection is shown, this name leads to the sun and musical contexts. A conclusion is done that appearance of a sun is synonym for such necessary for a man concepts, as «gladness» and «happiness».
  • Ескіз
    Документ
    Метафизическое измерение неореалистического художественного мира А. И. Куприна
    (Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2012) Скубачевская, Л.А.
    Анализ творчества Куприна в связи с неореализмом показывает открытость его художественного мира опыту реализма и модернизма. В статье показывается, что Куприн учитывал и развивал не столько традиционные художественные принципы и формы изображения реалистической литературы ХІХ века, сколько новации Л. Н. Толстого, И. С. Тургенева и других писателей, которые качественно реформировали русский реализм и поднимали его на новый, постклассический этап развития. It has been shown that Kuprin considers and develops not so much traditional fiction principles and forms of imagery in realistic fiction of XIX century as innovations of L. Tolstoy, A. Chehov and other authors they reformed in qualitative manner russian realism and raised it to new, postclassical stage of development.
  • Ескіз
    Документ
    Постать М. Хвильового у нарисі А. Любченка «Його таємниця»
    (Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2012) Шураєва, Н.Б.
    У статті схарактеризовано особливості індивідуально-авторської концепції постаті М. Хвильового (на матеріалі нарису «Його таємниця» А. Любченка); розкрито тематику й проблематику, подієве тло; досліджено мотивну структуру та семантику заголовка аналізованого твору; розглянуто нарис «Його таємниця» в контексті інших творів А. Любченка; проведено паралелі між життям і творчістю М. Хвильового та А. Любченка. В статье охарактеризованы особенности индивидуально-авторской концепции образа Н. Хвылевого (на материале очерка «Его тайна» А. Любченко); раскрыты тематика и проблематика, событийный фон; исследованы мотивная структура и семантика заголовка анализируемого произведения; очерк «Его тайна» рассмотрен в контексте других произведений А. Любченко; проведены параллели между жизнью и творчеством Н. Хвылевого и А. Любченко. The article characterizes the peculiarities of the individual author concept of the image of N. Khvylyovyi (on the basis of the material of the essay “His secret” by A. Lyubchenko); reveals the subject matter and the range of problems, event background; studies the motif structure and the semantics of the heading of the work which is being analyzed; the essay “His secret” is examined in the context of other works by A. Lyubchenko; parallels between the lives and the works by N. Khvylyovyi and A. Lyubchenko have been drawn.
  • Ескіз
    Документ
    Образ керманича в п’єсі М. Куліша «Народний Малахій»
    (Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2012) Кремінська, І.М.
    У статті розглянуто засоби художнього втілення елементів соціальної (політичної) міфології як значущої складової ідеології на матеріалі трагікомедії М. Куліша «Народний Малахій». Відзначено концептуальну роль міфу керманича (Леніна) в аналізованій п’єсі, відповідно до якого головний персонаж моделює свій світ. У цьому творі представлено майже весь комплекс соціально-міфологічних мотивів, характерних для п’єс драматурга 1927–1932 х рр., наприклад, «бездомність», нова людина, провінціалізм, сакралізація політичного лідера, месіанізм пролетаріату тощо. В статье рассмотрены средства художественного воплощения элементов социальной (политической) мифологии как значимой составляющей идеологии на материале трагикомедии М. Кулиша «Народный Малахий». В анализируемой пьесе отмечена концептуальная роль мифа о вожде (Ленине), согласно которому главный персонаж моделирует свой мир. В этом произведении представлен практически весь комплекс социально-мифологических мотивов, характерных для пьес драматурга 1927–1932-х, например, «бездомность», новый человек, провинциализм, сакрализация политического лидера, мессианизм пролетариата и т. д. In article means of artistic realization of elements of social (political) mythology as significant making ideology on a material of M. Kulish’s tragicomedy «National Malachis» are considered. In the analyzed play the conceptual role of a myth about the leader (Lenin) according to whom the main character models the world is marked. In this work all complex of socially-mythological motives, characteristic for plays of the playwright of 1927–1932, for example, «the homelessness», the new person, provincialism, a sacralization of the political leader and messianism of proletariat and etc. is presented.
  • Ескіз
    Документ
    Музыка «иного мира»: разновидности и динамика мотива
    (Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2006) Поддубная, Р.Н.
    У статті досліджується смислова та функціональна динаміка мотивів "чарівної музики", музики "як мови, що виражає те, що свідомість ще не подолала", мотивів передчуття і звучання "іншого світу" від літератури романтизму до сучасної фантастики. The article deals with the meaning and functional dynamics of such motives as " magical music", music as "a language expressing things consciousness is still unable to realize", motives of presage and sounds of "the other world", from literature of romanticism to modern science fiction.
  • Ескіз
    Документ
    Архетип як структурно-семантичний компонент рекламного міфу
    (Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2010) Хавкіна, Л.М.
    Досліджено архетипи як універсальну категорію рекламної творчості, визначено основні креативно-функціональні різновиди архетипів у сучасному українському рекламному міфі. Розглянуто міфологічні складники в рекламному тексті як засіб забезпечення його ефективності й чинник продукування рекламного міфу. Архетип представлен как универсальная категория рекламного творчества, определены основных креативно-функциональных разновидности архетипов в современном украинском рекламном мифе. Рассмотрены мифологические компоненты в рекламном тексте как способ обеспечения её эффективности и фактор продуцирования рекламного мифа. The article is devoted to study archetypes as a universal category of advertising creation and determination of main creativity-functional varieties of realization of archetypes in the modern Ukrainian advertising myth. In the article mythological components in advertising text are described as a way of the achievement of its effectiveness and a producting factor of advertising myth.
  • Ескіз
    Документ
    Семантика и функции мотивов в прозе А.И. Куприна
    (Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна, 2006) Скубачевская, Л.А.
    У статті досліджується структурне та семантичне значення мотивів гибелі, обману, несправедливості, насильства, вбивства, чудовиська у творчості О.І. Купріна. Характеризується їхня роль у створенні підтексту. The semantic and structural sense of the motives of loss, falsity, wrong, violence, murder, monster in prose of A.I. Kuprin is analyzed in the article. Their role in creating the implication making is considered.
  • Ескіз
    Документ
    Символіка кольорів у новелі «Кров» А. Любченка
    (Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2010) Шураєва, Н.Б.
    У статті розглянуто колористику як один із важливих структурно-функціональних елементів поетики твору. З огляду на семантичний аспект заголовку, доведено, що оповідь новели «Кров» побудована на контрастних поєднаннях кольорів класичного трикутника (чорне / біле / червоне), зокрема, на їхній варіативній опозиційності (червоне / біле, чорне / біле, чорне / червоне). Здійснений аналіз форми вияву окремо взятої бінарної пари засвідчив, що кожна з них має свої семантичні особливості. Показано, що характер контрастних кольорових поєднань кожної з цих дуальних пар відображає як емоційний, так і психологічний стан персонажів. Принагідно, в контексті новел «Ворог», «Остання ніч», повісті «Вертеп», нарису «Його таємниця» та «Щоденника» А. Любченка, простежено, як колористичні опозиції, особливо яскраво виражені в новелі «Кров», стають авторськими категоріями мислення. The article describes coloristics as one of the important structural-functional elements of poetics. Taking into account the semantic aspect of the heading, it has been proved that the narration of the novel “Blood” is based on contrasting combinations of colours of the classical tri-angle (black / white / red), in particular, on their alternating opposition (red / white, black / white, red / black). The mentioned above analysis of the form of the expression of a separate binary pair certified that each of them has their own semantic peculiarities. It has been shown that the character of contrasting color combinations of each of these dual pairs demonstrates both the emotional and psychological state of characters. Under certain circumstances, within the context of the novels “Enemy”, “The last night”, the story “Vertep”, the essay “His secret” and “Diary” by A. Lyubchenko, it has been studied how the color opposition, especially vividly implied in the novel “Blood”, become the author’s categories of thinking.