Наукові роботи. Філософський факультет
Постійне посилання колекціїhttps://ekhnuir.karazin.ua/handle/123456789/578
Переглянути
15 результатів
Результати пошуку
Документ М. Костомаров і Харків крізь призму листів О. Русова до А. Костомарової(2017) Ворожбит, І.В.У цій статті публікуються листи О. Русова до А. Костомарової. Епістолярій містить інформацію про діяльність Харківського статистичного комітету, характеристики місцевих періодичних видань та оцінки їх впливу на громадськість. Особливо рельєфно у листах представлена проблема меморіалізації М. Костомарова. Популяризація джерел з регіональної історії України сприяє реалізації інтегративної функції історичної науки для українського суспільства в цілому. В данной статье публикуются письма А. Русова к А. Костомаровой. Эпистолярий содержит информацию о деятельности Харьковского статистического комитета, характеристики местных периодических изданий и оценки их влияние на общественность. Особенно рельефно в письмах представлена проблема меморализации Н. Костомарова. Популяризация источников региональной истории Украины способствует реализации интегративной функции исторический науки для украинского общества в целом. This article deals with the publication of O. Rusov's letters to A. Kostomarova. The letters contain the information about the work of Statistics Bureau of Kharkiv, local press characteristics and it's social impact. The correspondence reveals the problem of M. Kostomarov's memorization. The popularization of the sources of Ukraine local history actualizes the integral role of history for the Ukrainian society.Документ Театральний провулок: до історії забудови, архітектури та соціального обличчя власників будинків центральної частини Харкова на початку ХХ століття(2017) Нестеренко, В.О.Статтю присвячено особливостям розвитку міського простору Харкова початку ХХ століття на прикладі провулка Театрального, розташованого в Нагірному районі міста. На основі оціночних листів та довідкових матеріалів зроблено висновки про забудову, інфраструктуру та заселення цього провулка та його зв’язок із загальним розвитком міста. В статье рассматриваются особенности развития городского пространства Харькова начала ХХ столетия на примере переулка Театрального, расположеного в Нагорном районе города. На основе “Оценочных листов” и справочных материалов сделаны выводы о застройке, инфраструктуре и заселении выбраного переулка и его связи с общим развитием города. The article is devoted to the development of Kharkiv urban space at the begining of XX century on the example of Teatralniy lane. It was situated in the central part of the city. On the base of “Value papers” and reference books the conclusions of building, infrastructure and population on the lane were made. The conclusions were connected with general development of the city.Документ Діяльність харківських клубів: спогади сучасників (1890–1914)(2017) Удовенко, Л.О.У статті на прикладі Харкова розглянуто вплив діяльності клубів, орієнтованих на дозвілля мешканців великих міст Російської імперії. Установлено, що клубному дозвіллю тих часів стали надавати перевагу робітники й ремісники, дрібні торговці й чиновники, кількість яких неухильно зростала. Автор акцентує особливу увагу на ставленні представників окремих прошарків населення до змін в організації дозвілля містян. В статье на примере Харькова автор рассматривает влияние деятельности клубов, ориентированных на досуг жителей больших городов Российской империи. Автор установил, что клубный досуг того времени стали предпочитать рабочие и ремесленники, мелкие торговцы и чиновники, количество которых неуклонно возрастало. Автор акцентирует особое внимание на отношении представителей отдельных слоёв населения к изменениям в организации досуга горожан. In the article on the example of Kharkiv, the author considers the influence of clubs' activities on leisure of residents of large cities of the Russian Empire. The author found that the club leisure of that time began to be preferred by workers and artisans, small traders and officials, the number of which increased. The author emphasizes the special attention to the attitude of representatives of certain strata of the population to changes in the organization of leisure of citizens.Документ Спеціальні радянські автомобілі для інвалідів та їх експлуатація на Харківщині (кінець 1940-х – 1990-ті роки)(2017) Устименко, О.М.У статті досліджується історія розробки радянських принципово нових спеціальних мотоколясок для інвалідів. Коротко розглядаються всі інвалідні модифікації автомобілів ЗАЗ. Досліджуються й умови, на яких видавалися мотоколяски та автомобілі з ручним керуванням, їх ремонт та експлуатація на Харківщині. Автор робить висновок, що в СРСР мав місце своєрідний феномен – інвалідні мотоколяски та автомобілі з ручним керуванням. Інваліди отримували транспорт для пересування не в ролі пасажирів, як це було в Європі та США, а як водії. Також доведено, що із збільшенням виробництва автомобілів пропорційно зростала і кількість інвалідів, що могли претендувати на спецтранспорт. В статье исследуется история разработки советских принципиально новых специальных мотоколясок для инвалидов. Коротко рассматриваются все инвалидные модификации автомобилей ЗАЗ. Исследуются и условия на которых выдавались мотоколяски и автомобили с ручным управлением, их ремонт и эксплуатация на Харьковщине. В работе сделан вывод, что в СССР имел место своеобразный феномен – инвалидные мотоколяски и автомобили с ручным управлением. Инвалиды получали транспорт для передвижения не в качестве пассажиров, как было в Европе и США, а именно в качестве водителей. Также доказано, что с увеличением производства автомобилей пропорционально возрастало и количество инвалидов, которые могли претендовать на спецтранспорт. The article deals with the history of development of Soviet fundamentally new special microcars for disabled people. All modifications for disabled by ZAZ vehicles are briefly considered. The conditions in which microcars and vehicles with manual control were issued, their repair and operation in Kharkiv region are also being investigated. The final conclusion is that Soviet microcars and vehicles with manual control were peculiar phenomenon because disabled people had got them for using not like passengers (as it was in Europe and the USA), but like drivers. It is also proved that increasing of the number of such special vehicles led to proportional increasing of disabled people who claimed them.Документ Індустріальні об’єкти як містоутворюючий чинник у другій половині XIX – на початку XX ст. (на прикладі Xаркова)(2017) Боженко, А.О.У статті розглянуто роль індустріальних об’єктів Харкова у формуванні модерного міського середовища. Головною гіпотезою є те, що вони були своєрідними кристалізуючими ядрами, що формували навколо себе специфічно міський стиль життя. Авторка бере до уваги такі аспекти, як фізичне розташування підприємств та їхній вплив на розвиток транспортної системи, соціальну взаємодію робітників та підприємців, зародження екологічної ідеології тощо. У висновках подано основні характеристики індустріалізованого ландшафту модерного Харкова. В статье рассматривается роль индустриальных объектов Харькова в формировании модерной городской среды. Главной гипотезой является то, что они представляли собой своеобразные кристаллизирующие ядра, которые формировали вокруг себя специфически городской стиль жизни. Автором освещаются такие аспекты, как физическое расположение предприятий и влияние на развитие транспортной системы, социальное взаимодействие рабочих и предпринимателей, зарождение экологической экологии. В выводах даются основные характеристики индустриализированного ландшафта модерного Харькова. The main problem of the article is the influence of industrial objects at the modern city environment. The hypothesis of paper is suggestion, that plants and factories were crystallizing cores, which formed specific urban life style. Such aspects as location of plants and factories, transport system, social interaction between workers and entrepreneurs, appearance of ecological ideology are highlighted. Author gives some features of industrial landscape of modern Kharkiv in conclusion.Документ Меморіальні назви на мапі Харкова(2016) Удовенко, Л.О.У статті визначено специфіку харківських міських топонімів меморіального характеру. Показано специфіку харківської топонімії як культурно-історичного явища. Харківські топоніми пояснено фактами української мови, а не тільки культурно-історичними подіями. Продемонстровано способи словотвору харківських топонімів. В статье определена специфика харьковских городских топонимов мемориального характера. Показана специфика харьковской топонимии как культурно-исторического явления. Происхождение харьковских топонимов объясняется фактами украинского языка, а не только культурно-историческими событиями. Продемонстрированы способы словообразования харьковских топонимов. The article outlines the specificity of the Kharkiv urban memorial toponyms focusing on their peculiarities as a cultural and historical phenomenon. The origins of place names in Kharkiv are explained by means of Ukrainian linguistics facts, not just through the cultural and historical events. The author shows how Kharkiv linguistic toponyms have been created.Документ Апелятиви у внутрішньоміських назвах Харкова(2015) Удовенко, Л.О.У статті розглянуто апелятиви, які стали власними назвами елементів міської дорожньо-вуличної мережі Харкова. Визначено основні групи урбанонімів Харкова за значеннями. Установлено випадки позасистемної номінації в топонімії Харкова. Автор робить висновок щодо подальших напрямків дослідження урбанонімів міста. В статье рассматриваются апеллятивы Харькова, которые стали именами собственными элементов городской дорожно-уличной сети Харькова. Определены основные группы урбанонимов Харькова по значениям. Установлены случаи внесистемной номинации в топонимии Харькова. Автор делает вывод относительно дальнейших направлений исследования урбанонимов города. The article deals with the appellative of Kharkіv, which became proper names of road and street network of the city. The author has identified the main groups of urbanity Kharkiv to their values, established cases of the category outside the system of Kharkiv toponymy and made a conclusion on future directions for the study of urban toponymy in the city.Документ Легенда радянського автопрому – автомобіль ГАЗ-М-20 «Побєда» та його експлуатація на Харківщині (кінець 1940-х – 1950-ті роки)(2015) Устименко, О.М.У статті досліджується історія експлуатації автомобіля ГАЗ-М-20 «Побєда» на Харківщині в контексті обставин, які зумовили початок її розробки, долі контроверсійної постаті головного конструктора ГАЗу, автора «Побєди» – А. О. Ліпгарта. Коротко розглянуто всі можливі модифікації «Побєди» й докладно описано її найцікавішу повнопривідну модифікацію М-72. Досліджується застосування «Побєди» в службі таксі та автоспорті. У роботі зроблено висновок про нечуваний прорив радянського автопрому із появою «Побєди». Об’єктивно доводиться, що автомобіль був дуже прогресивним не тільки на внутрішньому ринку, а й навіть на зовнішньому, і становив значну конкуренцію відомим європейським автобрендам. В статье исследуется история эксплуатации автомобиля ГАЗ-М-20 «Победа» на Харьковщине в контексте обстоятельств, которые обусловили начало ее разработки, судьбы противоречивой фигуры главного конструктора ГАЗа, автора «Победы» – А. А. Липгарта. Коротко рассматриваются все возможные модификации «Победы» и подробно изложена ее интереснейшая полноприводная модификация М-72. Исследуется применение «Победы» в службе такси и автоспорте. В работе сделан вывод о неслыханном прорыве советского автопрома с появлением «Победы». Объективно доказывается, что автомобиль был очень прогрессивным не только на внутреннем рынке, а и даже на внешнем, и представлял значительную конкуренцию известным европейским автобрендам. The paper analyses history of exploitation of car GAZ-M-20 «Pobeda» in Kharkiv region in the context of circumstances that led to the beginning of its development. The article deals with controversial figure of GAZ chief designer and the author of «Pobeda»A. O. Liphart. All possible modifications of «Pobeda» were briefly considered, and its most interesting four-wheel drive modification M-72 was studied in detail. The use of «Pobeda» in the taxi service and motor racing has been investigated. The conclusion has been done that the advent of «Pobeda» was an unprecedented breakthrough of Soviet automobile industry. The thing that the car was very progressive not only for domestic market but also for the foreign one was proved objectively. The car created a significant competition for well-known European car brands.Документ Дозвілля харківців у 70-х роках ХІХ століття(2015) Удовенко, Л.О.У статті на прикладі Харкова розглянуто нову видовищну масову розвагу мешканців великих міст Російської імперії. Подано факти із впровадження повітроплавання в Харкові, свідчення очевидців перших польотів аеронавтів. Установлено, що повітроплавання набуло широкого суспільного резонансу і сприймалося в народі як новий вид видовищної розваги. В статье на примере Харькова рассматривается новое зрелищное массовое развлечение жителей больших городов Российской империи. Приводятся факты внедрения воздухоплаванья в Харькове, свидетельства очевидцев первых полётов аэронавтов. Установлено, что воздухоплаванье получило широкий общественный резонанс и воспринималось народом как новый вид зрелищных развлечений. In the article the big cities’ residents’ new spectacular mass entertainment in Russian Empire is analyzed at Kharkiv’ example. The facts of ballooning introduction in Kharkiv, eyewitnesses’ testimonies of first aeronauts’ flights are presented. It was set that ballooning got a wide social resonance and considered to be a new kind of spectacular entertainments.Документ Акторно-мережева теорія: сутність та інструментарій для дослідження історії великого міста Російської імперії(2015) Нестеренко, В.О.У статті вперше в Україні аналізується використання акторно-мережевої теорії (АМТ) для дослідження міської історії Російської імперії. На основі творів теоретиків АМТ виокремлюється ряд інструментів та принципів, які представляють місто як систему взаємодії людей, не-людей та ідей. Такий підхід дозволить переосмислити біографії імперських міст та комплексно вивчити фактори, що впливали на їх розвиток. В статье впервые в Украине анализируется использование акторно-сетевой теории (АСТ) для изучения истории городов Российской империи. На основе работ теоретиков АСТ предлагаются некоторые инструменты и принципы, которые представляют город как систему взаимодействия людей, не-людей и идей. Такой подход позволяет переосмыслить биографии имперских городов и комплексно изучить факторы, которые определяли их развитие. In the article the author analyzes the actor-network theory (ANT) and it connection with urban studies. On the base of works of B. Latour, M. Callon and others ANT is presented as set of tools for studying history of the cities in the Russian Empire. The author has described the main theses of the ANT which is important for urban studies. Such an approach helps historians re-think biographies of the Russian cities.